Zmiany wprowadzone zostaną w następujących lokalizacjach:
- Skrzyżowanie ulic Czarny Dwór – Obrońców Wybrzeża
- Skrzyżowanie ulic Sikorskiego – Dragana
- Skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina – Piecewska – Dobrowolskiego
- Skrzyżowanie ulic: al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego – Braci Lewoniewskich
- Węzeł Groddecka
- Al. Hallera – przejście dla pieszych przy przystanku tramwajowym „Reja”
- Ul. Pomorska – przejście dla pieszych
- Skrzyżowanie ul. Żołnierzy Wyklętych i Srebrniki
- Skrzyżowanie ulic Bulońska – Budapesztańska – Powstania Listopadowego
Lokalizacje, gdzie zmieni się organizacja ruchu zostały wybrane na podstawie konsultacji pomiędzy Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, Zarządem Transportu Miejskiej w Gdańsku, spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Policją. Zmiany poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego, dzięki rozwiązaniom zwiększającym ochronę pieszych i rowerzystów. Ponadto jednym z kryteriów opracowania nowych projektów było skrócenie czasu przejazdu autobusów i tramwajów.
Skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina – Piecewska – Dobrowolskiego
Spośród wszystkich projektowanych zmian największe zajdą na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina – Piecewska – Dobrowolskiego. Obecnie dwa pasy na fragmencie ul. Piecewskiej w kierunku ul. Trzy Lipy są jednokierunkowe. Po zmianach na tym fragmencie tylko jeden z pasów umożliwi jazdę w stronę ul. Trzy Lipy, natomiast drugi pas przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów jadących w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Tym samym pojazdy komunikacji miejskiej nie będą musiały tracić czasu objeżdżając osiedlowy parking.
Do przeprowadzenia tych zmian konieczne będzie wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz korekta sygnalizacji świetlnej. Dzięki czujnikom i łączności radiowej oraz pętlom indukcyjnym sygnalizatory wykryją zbliżający się autobus i dostosują wyświetlanie poszczególnych świateł.
Węzeł Groddecka
Zauważalne zmiany zajdą również na Węźle Groddecka - na skrzyżowaniu ul. 3 Maja oraz al. Armii Krajowej. Obecnie skręt w prawo z al. Armii Krajowej w ul. 3 Maja możliwy jest z dwóch pasów. Po wprowadzeniu zmian taki manewr będzie można wykonać tylko z prawego skrajnego pasa. Dzięki tej zmianie możliwe będzie wydłużenie zielonego światła dla pieszych przechodzących przez ul. 3 Maja, co poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Także tutaj niezbędne będzie ustawienie nowych znaków pionowych i wymalowanie poziomych oraz przeniesienie sygnalizatorów świetlnych i wgranie nowego oprogramowania.
Dodatkowe sygnalizatory na skrzyżowaniach
W ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu dodatkowe sygnalizatory świetlne trafią na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, ul. Wojska Polskiej i ul. Braci Lewoniewskich oraz na skrzyżowanie al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Srebrniki. Z kolei na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i Obrońców Wybrzeża pojawi się sygnalizator ostrzegawczy z migającym piktogramem pieszego.
Zmiany także na torowiskach
Kolejne zmiany poprawią bezpieczeństwo na skrzyżowaniach, przez które przebiegają torowiska tramwajowe. Tak będzie na skrzyżowaniu ul. Sikorskiego oraz Dragana i na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej – Budapesztańskiej – Powstania Listopadowego, a także na przejściach dla pieszych przez torowiska na ul. Pomorskiej oraz al. Hallera przy przystanku tramwajowym „Reja”. Zainstalowane zostaną tam sygnalizatory ostrzegawcze dla pieszych z migającym piktogramem tramwaju. Uzupełnią one istniejące tam sygnalizatory dźwiękowe z komunikatem „Uwaga! Tramwaj”. Dodatkowo pojawią się tam również sygnalizatory ostrzegawcze z migającym piktogramem pieszego, które z kolei zwrócą uwagę motorniczych na możliwość pojawienia się na torowisku pieszych.
Nie tylko nowe sygnalizatory
Realizacja uzgodnionych projektów będzie wymagała modernizacji sygnalizacji świetlnej w każdej z 9 lokalizacji. Nie ogranicza się ona jednak wyłącznie do ustawienia nowych sygnalizatorów, a zakłada m.in. budowę lub przebudowę istniejącej kanalizacji kablowej z poprowadzeniem nowych kabli, montaż nowych masztów wraz z pokryciem ich powłoką antygraffiti, czy wykonanie pętli indukcyjnych. Ponadto zmodyfikowane zostanie oprogramowanie sterowników, obsługujących programy wyświetlania poszczególnych świateł i sygnałów dźwiękowych. Tam, gdzie jest to konieczne zamontowane zostaną czujniki trakcyjne. W wybranych lokalizacjach zdemontowane zostaną także przyciski dla pieszych na przejściach. Po zakończeniu prac odtworzona zostanie nawierzchnia jezdni i chodników oraz zieleń na trawnikach.
Prace modernizacyjne sygnalizacji świetlnej rozpoczną się około 15 października i według planów potrwają do końca listopada. Wpływ na realizację tych etapów, gdzie konieczna jest zmiana oznakowania poziomego, będą miały warunki atmosferyczne.