
Prawie 1000 km dróg do odśnieżenia
Gdańsk odpowiada za łagodzenie skutków zimy na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych i wewnętrznych, które znajdują się w granicach administracyjnych miasta i są w trwałym zarządzie GZDiZ. W sumie odśnieżane i uszorstniane są drogi o łącznej długości 954,5 km. 586 km tych dróg należy do Podstawowego Układu Komunikacyjnego, natomiast pozostałe 368,5 km to drogi Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego.
Do dróg Podstawowego Układu Komunikacyjnego należą drogi tranzytowe, zarówno krajowe, wojewódzkie i powiatowe oraz te, na których prowadzona jest komunikacja autobusowa. To właśnie te drogi są odśnieżane w pierwszej kolejności.
W drugiej kolejności skutki zimy łagodzone są na drogach o znaczeniu lokalnym – gminnych i wewnętrznych. Na te drogi pojazdy wyjeżdżają w ciągu 3 godzin od zaistnienia warunków wymagających podjęcia działań.
Zobacz relację wideo:
Działania nie tylko na drogach
Prace związane z łagodzeniem skutków opadów śniegu i niskiej temperatury prowadzone są nie tylko na drogach. Ale również na infrastrukturze drogowej i komunikacyjnej, czyli chodnikach utrzymywanych przez GZDiZ, wydzielonych ciągach pieszych i rekreacyjnych, drogach rowerowych, ogólnodostępnych parkingach, płatnych i zastrzeżonych miejscach postojowych, schodach terenowych, a także na kładkach i tunelach dla pieszych. Do odśnieżenia w gestii GZDiZ są też przystanki autobusowe i tramwajowe, których w mieście jest aż 1213.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach odpowiedzialność za utrzymanie zimowe chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości (np. przy prywatnych lub publicznych nieruchomościach czy obiektach handlowych) spoczywa na właścicielu lub zarządcy nieruchomości.
Sprzęt wykorzystywany do akcji zima
Liczba zadysponowanego do działań specjalistycznego sprzętu uzależniona jest od rangi ulic w układzie komunikacyjnym miasta. Łącznie są to aż 142 różnego rodzaju pojazdy. W przypadku dróg układu podstawowego do dyspozycji jest:
• 40 pługoposypywarek (w tym 8 pojazdów wyposażonych w zraszacze solanką)
• 16 samochodów uzbrojonych w pługi odśnieżne
• 3 ładowarki hydrauliczne
• 2 samochody interwencyjne do likwidacji punktowej śliskości
• 2 wytwornice solanki o wydajności umożliwiającej zmagazynowanie solanki o pojemności minimum 10 tys. litrów
• 1 pojazd z pługiem wirnikowym
Dla dróg układu uzupełniającego do dyspozycji mamy:
• 24 pługoposypywarki
• 25 ciągników rolniczych
• 9 ładowarek hydraulicznych
• 6 pojazdów wyposażonych w pług klinowy
• 5 miniładowarek do udrażniania stref postoju pojazdów
• 1 pojazd z pługiem wirnikowym
Z komunikatu wydanego 16 stycznia wynika, że w kluczowym momencie 15 stycznia na drogach podstawowego układu komunikacyjnego jak i układu uzupełniającego pracowało łącznie 67 pojazdów (pługoposypywarki oraz ciągniki). Podczas działań zużyto 665 ton chlorku sodu popularnie nazywanego solą drogową, 271,5 tony mieszanki chlorku sodu i kruszywa oraz 64 tony kruszywa.

Ile kosztują te działania?
Docelowy plan finansowy na 2020 rok wynosił 1,61 mln zł. Z czego do listopada ubiegłego roku wykorzystanych zostało 5,5 mln zł. Z kolei pierwotny plan finansowy na 2021 wynosi 16,61 mln zł.