Zima zrobiła swoje, ale od 18 stycznia wykonano już naprawy w jezdniach 250 ulic

W Gdańsku służby drogowe GZDiZ prowadzą sukcesywne naprawy uszkodzonych przez zimę jezdni już 18 stycznia - mimo wciąż niesprzyjających warunków pogodowych. Dzięki temu udało się poprawić warunki ruchu drogowego na 250 ulicach. Nie zawsze są to docelowe naprawy, bowiem często mamy do czynienia z tymczasowym zabezpieczeniem. Na czym to polega? Które ulice poprawiane są w pierwszej kolejności?
09.02.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dwaj robotnicy w pomarańczowych kamizelkach kładą asfalt na ulicy
Prace na zlecenie GZDiZ prowadzone są w każdy dzień powszedni w wielu punktach Gdańska. Warto wiedzieć, że nie zawsze chodzi o docelowe naprawy, z wycięciem całego fragmentu zniszczonej jezdni i zastąpieniem go nowym asfaltem. W wielu przypadkach sięga się po najprostszą metodę, która polega na wypełnieniu nowym asfaltem dziury, powstałej w jezdni wskutek działania warunków zimowych. Nz. widzimy docelową naprawę - wycięto cały fragment jezdni, by zastąpić go nową nawierzchnią
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Naprawić skutki zimy

O tym wszystkim w piątek, 9 lutego, podczas briefingu mówili: Piotr Kryszewski, zastępca prezydent Gdańska ds. usług komunalnych, Robert Krasowski, kierownik Działu Dróg Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i Jacek Dembowski, dyrektor WPRD Gravel.

Zimowe warunki atmosferyczne, które w tym roku pojawiły się wcześniej niż latach ubiegłych, miały duży wpływ na stan nawierzchni ulic w mieście. Różnice temperatur, powodujące w ciągu doby odmarzanie i zamarzanie wody na jezdni, spowodowały, że nawet niewielkie pęknięcia na jezdniach z czasem powiększały się do rozmiarów dużego ubytku. Takie uszkodzenie stanowi zagrożenie w ruchu, a głębokie braki w nawierzchni to ryzyko uszkodzenia opony czy elementów zawieszenia.

Wielkie łatanie dziur przez GZDiZ - co tydzień, od poniedziałku do piątku. Do kogo nowe zgłoszenia?

Łysy mężczyzna w średnim wieku mówi do mikrofonu. Jest w drucianych okularach
Piotr Kryszewski, zastępca prezydent Gdańska podkreśla, ze większość prac polega na zalewaniu nowym asfaltem dziur, powstałych podczas zimy. Gdy tylko jednak są do tego odpowiednie warunki, dokonuje się napraw docelowych
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

- Mimo że zimowa aura nie pożegnała się jeszcze z Gdańskiem, służby drogowe nadzorowane przez GZDiZ przystąpiły do napraw nawierzchni. Należy podkreślić, że część prac to tymczasowe zabezpieczenie ubytków, które wymagać będzie naprawy docelowej w późniejszym czasie. Polega ono na uzupełnieniu samej „dziury” asfaltem lanym. Niektóre z uszkodzeń da się jednak usunąć metodą docelową. Wówczas niewielki obszar nawierzchni wokół ubytku jest wycinany i wykuwany, co pozwala na jego szczelne wypełnienie masą bitumiczną, która po zastygnięciu tworzy zwartą, równą powierzchnię - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydent Gdańska ds. usług komunalnych.

Naprawy mimo złej pogody

Roboty drogowe związane z naprawą nawierzchni prowadzone są już od 18 stycznia. W ciągu dnia na gdańskich ulicach pracuje od czterech do sześciu ekip drogowców naprawiających nawierzchnie jezdni. Dziennie średnio uzupełnianych jest ok. 300 m2 samych ubytków, do czego zużywanych jest ok. 50 ton asfaltu. Wykonawcy świadczący usługi utrzymaniowe dróg pracują od poniedziałku do piątku, a nierzadko również w weekendy.

Przejście naziemne przy dworcu Gdańsk Główny - Miasto ponownie ogłasza przetarg

Przy mikrofonie łysy mężczyzna w średnim wieku, ma druciane okulary. Na lewo od niego stoi inny mężczyzna, też łysy i w drucianych okularach, ale wyższy
Robert Krasowski, kierownik Działu Dróg GZDiZ: - Priorytet stanowią główne arterie komunikacyjne Gdańska oraz ulice, które są trasami autobusów komunikacji miejskiej
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

- Prace naprawcze realizowane są zgodnie z ustalonym, aktualizowanym codziennie harmonogramem. Priorytet stanowią ulice Podstawowego Układu Komunikacyjnego, czyli główne arterie komunikacyjne Gdańska oraz ulice, które są trasami autobusów komunikacji miejskiej. W dalszej kolejności uzupełniane są ubytki, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i znajdują się w śladzie kół samochodów i posiadają ostre krawędzie - mówi Robert Krasowski, kierownik Działu Dróg Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. 

Każdy ubytek jest inny

Do tej pory uzupełniono ubytki na ponad 250 gdańskich ulicach. Na części z nich drogowcy gościli kilkukrotnie ze względu na liczbę ubytków, długość ulicy, a także konieczność zachowania przejezdności.

Coraz więcej systemu FALA w Gdańsku. Kto i jak już teraz może z niego korzystać?

Przy mikrofonie mężczyzna około lat 60, w żółtej odblaskowej kamizelce do prac drogowych
Dyrektor Jacek Dembowski: - Do prac zaczynamy przygotowywać się już w nocy, kiedy to przygotowujemy mieszankę, którą następnie rozgrzewamy w odpowiednich kotłach. Dzięki temu na ulice wyjeżdżamy w okolicach godziny 7.00 i pracujemy do okolic godz. 14.00
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

- Ubytki uzupełniamy wykorzystując asfalt lany. Jest to optymalna technologia w tych warunkach atmosferycznych i do tego typu robót. Jedyną uciążliwością jest konieczność wykonywania tych prac ręcznie. Do prac zaczynamy przygotowywać się już w nocy, kiedy to przygotowujemy mieszankę, którą następnie rozgrzewamy w odpowiednich kotłach. Dzięki temu na ulice wyjeżdżamy w okolicach godziny 7.00 i pracujemy do okolic godz. 14.00. Każdy ubytek i inny czas potrzebny do jego uzupełnienia w zależności od wielkości i od głębokości - mówi Jacek Dembowski, dyrektor WPRD Gravel.

By mieszkańcy mogli na bieżąco śledzić postępy w naprawach, na stronie GZDiZ w zakładce „Utrudnienia w ruchu” każdego dnia publikowana jest lista ulic, na których planowane są roboty drogowe. Dzięki zamieszczanym informacjom można odpowiednio zaplanować podróż, gdyż naprawy nawierzchni wiążą się z utrudnieniami, zawężeniami pasa, czy miejscowym wygrodzeniem fragmentu drogi.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo