Wielki sukces “Pięknej Zośki” Teatru Wybrzeże. Trzy nagrody na międzynarodowym festiwalu
Poznaliśmy wyniki X, jubileuszowej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej na najlepsze teatralne zdjęcia sezonu 2023/2024. Uroczyste ogłoszenie wyników odbyło się 14 grudnia, w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Mocna konkurencja i wysoki poziom
W tegorocznej edycji wzięło udział 117. fotografów i fotografek. Zgłoszonych zostało 1845 zdjęć, spośród których jury, obradujące w składzie: Anna Róża Burzyńska, Piotr Nykowski, Małgorzata Piekut oraz Karolina Puchała-Rojek, wyłoniło zwycięskie prace. Przyznano 12 nagród i wyróżnień w trzech kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu, portret aktora w roli, i zestaw dokumentacyjny z przedstawienia.
Laureatami głównych nagród zostali:
- Karolina Jóźwiak („teatralne zdjęcie sezonu”)
- Kornelia Głowacka-Wolf („zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”)
- oraz ex aequo Krzysztof Marchlak i Kamila Rauf-Guzińska (za „portret aktora/aktorki w roli”).
Zdjęcia z gdańskim wydarzeniem najlepsze!
Z największą konkurencją musieli zmierzyć się autorzy prac zgłoszonych do kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” - wpłynęło aż 159 zestawów fotografii. Tym większą dumę może czuć zwyciężczyni - Kornelia Głowacka-Wolf, która otrzymała pierwszą nagrodę (8 tys. zł) za zdjęcia z czytania performatywnego „Niech zmarli nie czują urazy” w reżyserii Martyny Majewskiej, realizowanego w ramach projektu Gdańsk Miasto Literatury.
- Seria fotografii Głowackiej-Wolf swoją przerysowaną formą i wręcz awanturniczym kadrowaniem wydaje się idealnie oddawać ducha performatywnego czytania – podejmującego temat wampiryzmu jako motywu i metody twórczej, będącego spotkaniem ikony – Marii Janion i legendy Andrzeja Żuławskiego – mówiła podczas wręczania nagrody jurorka Karolina Puchała-Rojek. – To brawurowa i jednocześnie świadoma gra kolorem, który stanowi kluczowy element kompozycji tych zdjęć. (...) Wyświetlane na ekranach i monitorach widoki historycznych, renesansowych Madonn i współczesnych, fantastycznych tygrysów, czy możliwość jednoczesnego uchwycenia dwóch współistniejących światów – sceny i widowni – stają się dla niej okazją do tworzenia własnych, wielowarstwowych obrazów, zamykanych w kadrach niejednokrotnie odwołujących się do języka filmowego (za: www.instytut-teatralny.pl).
Widowisko wokół Janion i Żuławskiego
Widowisko „Niech zmarli nie czują urazy” odbyło się 24 kwietnia tego roku, w siedzibie projektu Gdańsk Miasto Literatury przy ulicy Długiej 35.
Było to spotkanie dwóch legend - ikony współczesnej humanistyki i enfant terrible polskiej kinematografii: Marii Janion i Andrzeja Żuławskiego. Czytanie performatywne eksplorowało zjawisko wampiryzmu rozumianego jako temat dzieła oraz jako metoda pracy twórczej. Autorka scenariusza, Agnieszka Wolny-Hamkało, i reżyserka Martyna Majewska skupiły się na różnego rodzaju przekroczeniach, które uznały za wspólny mianowniki dorobku Janion i Żuławskiego. W obsadzie znaleźli się Helena Sujecka i Wojciech Świeściak, a live act wykonali: Kamil „Koza” Białaszek, Sinoa Revlon i Anja Sei. Widowisko uzupełniła narracja muzyczna w wykonaniu artysty o pseudonimie Ikarvs.
Program Gdańsk Miasto Literatury istnieje od maja 2022 roku. W jego ramach organizowane są m.in. spotkania z pisarzami i odbywające się co miesiąc wydarzenia performatywne, które stanowią połączenie różnorodnych gatunków i form literackich ze środkami teatralnymi.
Wszystkie finałowe fotografie można obejrzeć na stronie www.instytut-teatralny.pl.
Konkurs został sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.