Gdański Festiwal Tańca 2023: sześć spektakli, rozmowy z artystami i konkurs solówek

Podczas 15. edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca Klub Żak zamieni się na 10 dni (od 1 do 10 września 2023 r.) w przestrzeń sztuki gestu i emocji, pełnej artystów z przeróżnych zakątków świata. Obejrzymy sześć spektakli, a w konkursie Solo Dance Contest rywalizować będzie 20 tancerzy i tancerek. Po spektaklach “Discreto Protagonista” i “Mass Effect” (2 i 9 września), podczas spotkań z publicznością, tancerze opowiedzą o swojej pasji. Ostatnie bilety jeszcze do kupienia w klubie Żak. Sprawdź PROGRAM.
01.09.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Krakowski Teatr Tańca, Takarazuka camp, fot.. Tomasz Ćwiertnia
Krakowski Teatr Tańca, "Takarazuka camp" / 1 września, godz. 19
fot. Tomasz Ćwiertnia

TRAMPki 2023 - Spotkania Podróżujących Kobiet po raz siódmy w Gdańsku. 9-10 września

GTF 2023 - mocne kobiece otwarcie

GTF 2023 otworzy - 1 września - Krakowski Teatr Tańca spektaklem „Takarazuka Camp”, który już kiedyś zawitał do Gdańska, ale nie będzie to jego dosłowne powtórzenie. Tworząc przedstawienie, tancerki inspirowały się japońską rewią Takarazuka, z siedzibą w mieście o takiej samej nazwie, gdzie wszystkie role, również męskie, odgrywają kobiety. Formuła teatru Takarazuka stała się punktem wyjścia dla polskich artystek do rozważań na temat m.in. stereotypowego postrzegania płci i ról kobiecych przez społeczeństwo. W aktualnej wersji spektaklu nieco przesunęły punkt ciężkości tych rozmyślań.

- W nowej odsłonie (premiera w roku 2019), zespół skupił się aktualnych wątkach związanych z sytuacją kobiet w Polsce - wyjaśnia Ewa Chudecka, kierowniczka działu programowego klubu Żak. 

Discreto Protagonista.
Damiano Ottavio Bigi i Łukasz Przytarski, "Discreto Protagonista" / 2 września, godz. 19
fot. mat. Klub Żak

Drugiego dnia festiwalu organizatorzy zaoferują nam mały oddech, odchodząc od tematów zaangażowanych społecznie na rzecz czystego piękna i kontemplacji ruchu. W spektaklu “Discreto Protagonista”, do którego choreografię opracowali Damiano Ottavio Bigi i Alessandra Paoletti, duet na scenie stworzą Damiano Ottavio Bigi i polski tancerz Łukasz Przytarski. Jeden z włoskich dziennikarzy napisał, że “Discreto Protagonista” “odsłania poetycką mapę ciał w abstrakcyjnym procesie.” 

- To duet bardziej mistyczny i filozoficzny - wyjaśnia Ewa Chudecka.

Discreto Protagonista, 8.j@velislavvelislav
Łukasz Przytarski w spektaklu "Discreto Protagonista" / 2 września, godz. 19
fot. 8.j@velislavvelislav

Po spektaklu artyści spotkają się z publicznością, która może pamiętać Łukasza Przytarskiego z występów w Operze Bałtyckiej, gdzie pracował w latach 2008–2010, w zespołach Izadory Weiss oraz Wojciecha Misiuro.

With Pleasure fot1 Yair Meyuhas
Olivia Curt Mesa, "With Pleasure" / 3 września, godz. 19
fot. Yair Meyuhas

Już wkrótce 6. urodziny Oliwskiego Ratusza Kultury. Co w programie?

Trzeci dzień festiwalowy należeć będzie do Olivii Court Mesy, niezależnej chilijsko-izraelskiej artystki tańca, która przywiezie do Gdańska dwa projekty taneczne i pojawi się w podwójnej roli - choreografki i tancerki. 

- To wieczór choreograficzny Olivii Court Mesy - mówi Jagoda Łukomska, producentka Gdańskiego Festiwalu Tańca. - Obejrzymy dwa stworzone przez nią spektakle. Pierwszy jest wieloobsadowy i trwa 30 min, a po przerwie Olivia Court Mesa pojawi się na scenie osobiście w duecie z Yochaimem Gintonem. To bardzo doświadczeni Izraelscy tancerze, którzy wykorzystują różne style taneczne, taniec współczesny łącząc z umiejętnościami akrobatycznymi.

Marcela Haładuda - fot. Anita Gürtler (1)
Marcela Haładuda / Solo Dance Contest 2023
fot. Anita Gürtler

Kończy się remont Teatru Wybrzeże. Otwarcie Dużej Sceny pod koniec września

Solo Dance Contest już po raz 12 zaprasza tancerzy do Gdańska 

Do konkursu Solo Dance Contest w tym roku zgłosiło swój akces aż 146 wykonawców z 42 krajów. Festiwalowe Jury ostatecznie zakwalifikowało i wysłało zaproszenia do 20 tancerzy i tancerek, których umiejętności podziwiać będziemy na Sali Suwnicowej od 4 do 8 września.

- Pojawią się tancerzy z krajów, których nie gościliśmy jeszcze w Gdańsku - zdradza Jagoda Łukomska. - Jedna z tancerek przyleci do nas z Korei Południowej, dwie dziewczyny z Ukrainy, będą też Węgierki, tancerze z Indii i Mongolii. Niektórych już znamy, jak na przykład Darię Koval, która rok temu brała udział w rezydencji w Żaku. Premiera odbyła się pod koniec sierpnia ubiegłego roku. Jej solo jest owocem dalszej współpracy z Maciejem Kuźmińskim, z którym pracowała w tym czasie. Znamy również Daniela Navarro Lorenzo, który był tancerzem Polskiego Teatru Tańca przez dwa sezony.

Fabienne Deesker - fot. Brian Scalini.JPG
Fabienne Deesker / Solo Dance Contest 2023
fot. Brian Scalini

Stypendyści w dziedzinie kultury odebrali dyplomy podczas uroczystej gali

W konkursie przewidziano trzy nagrody Jury (za pierwsze, drugie i trzecie miejsce) oraz Nagrodę Publiczności. Łączna suma nagród to 6000 Euro. Tancerzy oceni jury. w skład którego wchodzą wybitni profesjonaliści: Edyta Kozak – artystka i kuratorka polskich i europejskich projektów tanecznych; Johanna Ikola – fińska choreografka i dyrektorka artystyczna Full Moon Dance Festival oraz Andreas Constantinou – performer, twórca wielu nagradzanych spektakli oraz inicjator projektów tanecznych.

Ich werdykt poznamy już 7 września wieczorem. Dzień później zwycięzcy konkursu ponownie zatańczą dla publiczności. 

Mężczyzna w czarnych bokserkach w wyskoku, w tle inni tancerze
„Mass Effect”, Himherandit / 9 września, godz. 19
fot. mat. Klub Żak

GFT 2023. Czas na “Mass Effect” i siłę ciał

Po pięciodniowych zmaganiach konkursowych Solo Dance Contest, na scenę Żaka powrócą zespoły, a propozycje artystyczne na zakończenie festiwalu mogą widzów zaskoczyć. Powrócą tematy społecznie zaangażowane i niestereotypowe podejście do tańca.  

W sobotę, 9 września w Sali Suwnicowej pojawią się tancerze należący do duńskiego teatru tańca Himherandit, aby zaprezentować wielokrotnie nagradzany spektakl pt. “Mass Effect”. Trzon zespołu tworzy siedmioro tancerzy, ale na scenie zobaczymy dużo więcej wykonawców, ponieważ do udziału w swoim widowisku artyści z Danii zapraszają każdorazowo chętne osoby z miasta, w którym teatr aktualnie występuje. Włączającym się do współpracy stawiają tylko jeden warunek. Brak doświadczenia czy wiek nie są tu przeszkodą (określona jest tylko dolna granica - 18 lat), należy jednak dysponować sporą wytrzymałością fizyczną, bo spektakl jest pod tym względem wymagający. Widzowie obserwują, jak grupa radzi sobie ze zmęczeniem, jak motywuje do wysiłku, jak zmienia się jej dynamika przy aktywnościach wytrzymałościowych.

Do sobotniego występu w Żaku zgłosiło się jak dotąd 13 osób. 

- Koordynatorka lokalnej społeczności przyjedzie do Gdańska nieco wcześniej, żeby przeprowadzić z nimi próby - tłumaczy Łukomska. - Osoby te otrzymały już dostęp do nagrań z przedstawienia i niezbędne informacje, m.in o tym, że w spektaklu pojawi się nagość. Wiedzą też, że spektakl jest wymagający pod względem fizycznym.

- Spektakl jest bardzo energetyczny - potwierdza Ewa Chudecka. - Zgłaszający się do udziału poznają wcześniej zarys układu choreograficznego, wiedzą więc kiedy powinni wejść na scenę, ale to muzyka i ruch tancerzy wywołują w nich rodzaj transu. Nowi uczestnicy włączają się z własnym ruchem i indywidualną ekspresją, a ponieważ każdy dodaje coś od siebie, całość działa jak ładunek energetyczny. Nie wszystko jest tu reżyserowane.

Po “Mass Effect” również odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Anna Jazgarska. Wrażeniami z występu podzielą się z widownią również osoby występujące w spektaklu gościnnie.

w burki_com ružový samuraj foto kateřina barvířová KO2_0723-2 (kopie)
Burkicom, "Różowy Samurai" / 10 września, godz. 19
fot. Kateřina Barvířová

Na zakończenie GFT 2023 - marzenia różowego samuraja

To spektakl o dziecięcych i młodzieńczych marzeniach, ale nie tylko dla młodych.  Tegoroczny Gdański Festiwal Tańca zamknie wiodący czeski zespół współczesnego teatru fizycznego Burkicom, założony w 2015 roku przez choreografkę Janę Burkiewiczovą. Czescy artyści wypracowali unikalny styl zdominowany przez specyficzne techniki ruchowe i koncepcje artystyczne, a swój przekaz traktują bardzo poważnie, poruszając za każdym razem aktualne problemy socjologiczne: „Tańcząc, chcemy wyrazić więcej niż tylko słowa (…) Obraz jest dla nas równie ważny jak przekaz. Taniec to lot rajskiego ptaka, krzyk i wymiana myśli. Za pomocą teatru staramy się zrozumieć społeczeństwo, w którym żyjemy” - czytamy na ich stronie.

W spektaklu “Pink Samurai” pojawią się projekcje filmowe i muzyka na żywo.

Jagoda Łukomska: - Mamy nadzieję, że ich występ pozostawi widzów w sferze marzeń, ponieważ bohater przedstawienia - różowy samuraj - został wykreowany z dziecięcych pragnień. Przed konstrukcją scenariusza, tancerze odwiedzili czeskie szkoły, pytając dzieci o to, kim są ich bohaterowie. Dzieci opowiadały, pisały i rysowały, a z ich historii powstała sceniczna opowieść.

W ten sposób w konstrukcji festiwalu pojawia się pewna dramaturgia, co zauważa Ewa Chudecka: - Zaczynamy od spektaklu, który porusza problem sytuacji kobiet, a kończymy cofając się do pewnego etapu dorastania i burzy, jaka towarzyszy relacjom młodych osób zderzających się z życiem. Różowy samuraj jest wizją tego etapu, który składa się z pęknięć pomiędzy wyobrażeniami a rzeczywistością. 

Jovana Zajkova - fot. Emilija Mladenovska
Jovana Zajkova / Solo Dance Contest 2023
fot. Emilija Mladenovska

Jak powstaje program festiwalu GFT?

- Jesteśmy w kontakcie z artystami, śledzimy ich poczynania - tłumaczy Ewa Chudecka. - Kuratorka Maria Miotk monitoruje to, co dzieje się w świecie teatru tańca, zna tancerzy, ich nowe projekty, jeździ na festiwale teatrów tańca do innych miast czy krajów (rok temu była np. w Izraelu). Niektóre zespoły, teatry, również same się do nas odzywają, gdy mają nowy projekt i chcą go u nas pokazać. Na podstawie tej wiedzy i własnego wyczucia kuratorka konstruuje program kolejnej edycji GFT i prowadzi negocjacje z wybranymi zespołami. W konkursie SDC jest nieco inaczej. Proces rekrutacji tancerzy trwa trzy miesiące. Miesiąc rezerwujemy sobie na podjęcie decyzji i w czerwcu zamykamy program. Kluczem do poradzenia sobie ze zmiennymi sytuacjami, cenami biletów itp., jest rozpoczęcie przygotowań z dużym wyprzedzeniem. Festiwale zawsze mają taką cechę, że nawet w ostatnim dniu coś się zmienia. Trzeba to przyjąć ze spokojem i znaleźć rozwiązanie.

Marco Cappa Spina, fot. Francesca Ginepro
Marco Cappa Spina / Solo Dance Contest 2023
fot. Francesca Ginepro

Laureat festiwali w Berlinie i Montrealu kręcił film w Gdańsku. W obsadzie Agnieszka Grochowska, Tomasz Schuchardt

Bilety na 15. GFT - jak i gdzie kupić?

 
  • Bilety na spektakle: 45 zł - bez zniżek; 25 zł - Karta Do Kultury*, bilet ulgowy*, Karta Tancerza*
  • Bilety na Solo Dance Contest (1 bilet / 1 dzień): 30 zł - bez zniżek; 20 zł - Karta Do Kultury*, bilet ulgowy*, Karta Tancerza*
Bilety ulgowe i zniżkowe są w sprzedaży wyłącznie w kasie Klubu Żak (aleja Grunwaldzka 195/197), bilety bez zniżek dostępne są w sklepie internetowym.
 
Kasa jest czynna
  • pon.-pt. w godz. 15 do 21, w sob. i nd. od godz. 16 do 21 / lub 30 minut przed pierwszym seansem.
Kontakt: tel. 58 344 05 73 w.117 (w godz. pracy kasy), kasa@klubzak.com.pl
Daniel Navarro Lorenzo- for. Simon Scott
Daniel Navarro Lorenzo / Solo Dance Contest 2023
fot. Simon Scott

Program 15. Gdańskiego Festiwalu Tańca | 1 – 10.09.2023

1.09.2023, g. 19.00 / Takarazuka Camp / Krakowski Teatr Tańca / premiera 2019 / Polska
 
  • 53 min. / reż. i chor.: Eryk Makohon / wyst.: Agnieszka Bednarz-Tyran, Renata Bobel, Natalia Dinges, Agnieszka Kramarz, Paweł Łyskawa, Patrycja Marszałek, Natalia Myczewska, Magda Targosz, Yelyzaveta Tereshonok / scen. i kost.: Eryk Makohon / wizaż: Ewa Skoczeń-Citko
 
2.09.2023, g. 19.00 / Discreto Protagonista / Alessandra Paoletti & Damiano Ottavio Bigi / premiera 2022 / Włochy
 
  • 45 min. / kon. i reż.: Alessandra Paoletti, Damiano Ottavio Bigi, Łukasz Przytarski / wyst.: Łukasz Przytarski & Damiano Bigi / muz.: David Blouin / proj. świateł: Evina Vassilakopoulou & David Blouin, Amador Artiga Tuset / rys.: Damiano Ottavio Bigi
 
3.09.2023
 
  • 19.00 / With Pleasure / Olivia Court Mesa / premiera 2020 / Izrael
    30 min. / chor.: Olivia Court Mesa/ wyst.: Inbar Buchbinder, Yuval Finkelstein, Gal Gorfung, Shahar Dolinski / reż.: Dana Ruttenerg and Oded Graf / muz.: Roey Hazon / dram.: Sahar Azimi / światła: Ofer Laufer
  • 20.15 / I carry, You hold / Olivia Court Mesa / premiera 2019 / Izrael
    20 min. / chor.: Olivia Court Mesa / wyst.: Olivia Court Mesa, Yochai Ginton / muz.: Roey Hazon / światła: Dani Fishof / kostiumy: Factory 54
 
4-7.09.2023 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST
 
  • 18:00 / pokazy konkursowe / ok. 60 min.
8.09.2023 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST - FINAŁ
 
  • 18.00 / pokazy finalistów / ok. 60 min., godz. 21.30 / ogłoszenie werdyktu jury
 
9.09.2023, g. 19.00 / Mass Effect / Himherandit / premiera 2022 / Dania
 
  • 45 min. /Chor. i reż.: Andreas Constantinou / wyst.: Aris Papadopoulos, Aline Sanchez, Theo Marion, Elise Ludinard, Paola Drera, Heli Pippingskold, William Cardoso / koord.: Rita Munoz Farias / proj. świateł i muz.: Jeppe Cohrt / prod.: Sigrid Aakvik / koprod.: Bora Bora / ufundowane przez: Statens Kunstfond, Aarhus Kommune / CPH Culture Award 2022 for Best Performance / spektakl dla osób pełnoletnich
 
10.09.2023, g. 19.00 / Pink Samurai / Burkicom / premiera 2020 / Czechy
 
  • 55 min. / Scen., reż. i chor.: Jana Burkiewiczová / wyst.: Natalia Metodijeva, Jaro Ondruš, Adam Eduard Orszulik, Michal Toman, Michal Budinský, Dominik Zezula / współpr. nad scenariuszem: Jiří Macek / scenografia: Maxim Velčovský / kost.: Petra Ptáčková / koprod.: Uffo Trutnov / współpr. akrobat.: Jindřich Panský / muz.: Jiří Konvalinka / piosenki: Dominik Zezula / autor arii: Slavo Solovič / proj. świateł: Robert Palkovič / zdjęcia i wideo: Vojtěch Veškrna / anim.: Tomáš Luňák, Tomáš Hájek / wspierane przez The Ministry of Culture of the Czech Republic, Prague City Hall, Prague 7 and the National Culture Fund.
 

TV

Wieczór dla tramwaju widmo