Jednym z największych wyzwań przed którymi stoi nasze społeczeństwo jest przeciwdziałanie mowie nienawiści i agresywnym postawom w stosunkach międzyludzkich. Działania służące rozwiązaniu tego problemu powinny obejmować między innymi edukację na temat praw człowieka, tolerancji, umiejętności prowadzenia dialogu.
Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zachęca do skorzystania z gotowych scenariuszy lekcji (w języku polskim i angielskim), które przybliżają te tematy. Mogą być wykorzystane zarówno w szkole, jak i poza nią. Powstały w trakcie realizowanego przez NCK międzynarodowego projektu „Shared History – Splecione Losy”, opartego na koncepcji historii jako splotu jednostkowych doświadczeń, składających się na portret wielokulturowego społeczeństwa.
Scenariusze zawierają materiały dydaktyczne do wydrukowania oraz link do materiałów audiowizualnych stworzonych przez artystów/artystki zaangażowanych w „Shared History”.
Pierwsza lekcja nosi tytuł “Dialog Międzyreligijny”
Przeznaczona jest dla młodzieży powyżej 12 roku życia i osób dorosłych.
Cele edukacyjne:
- Refleksja nad tym, czym jest dialog oraz nad tworzeniem przestrzeni do niego,
- Wzrost wiedzy na temat różnych religii,
- Rozwój umiejętności komunikacji interpersonalnej.
TUTAJ można ściągnąć materiały.
Scenariusz może zostać wykorzystany podczas lekcji etyki, godziny wychowawczej, historii, a także na zajęciach pozalekcyjnych np. na warsztatach.
Druga lekcja nosi tytuł “Szukając wolności słowa”
Przeznaczona jest dla młodzieży powyżej 15 roku życia i osób dorosłych
Cele edukacyjne:
- Refleksja nad prawem do wolności opinii i wyrażania jej
- Poznanie czynników wpływających na wolność opinii
- Wzrost wiedzy na temat przyczyn uchodźstwa
TUTAJ można ściągnąć materiały.
Scenariusz może być wykorzystany na zajęciach z plastyki, sztuki, godzinie wychowawczej, wiedzy o społeczeństwie, ale i na zajęciach pozalekcyjnych np. na warsztatach.
UWAGA! Scenariusze mogą być wykorzystywane także na zajęciach z języka angielskiego - TUTAJ można ściągnąć wersję anglojęzyczną.
Lekcje mogą być też wykorzystane na zajęciach języka angielskiego – powstały również w wersji anglojęzycznej.