Miasto Gdańsk ma wyłączne prawa autorskie do spotu promującego zachowania proekologiczne. Jego emisja zgodnie z harmonogramem kampanii „Gdańsk bez plastiku” była zaplanowana na październik 2019. W związku z powyższym przystępujemy do analizy drogi prawnej zarówno wobec publicznego nadawcy, ale także osoby, która udostępniła powyższe nagranie.
Niedopuszczalna i prawem zabroniona jest bowiem sytuacja w której miesiąc przed emisją filmu w kinie, ktoś nielegalnie wchodzi w posiadanie kopii i emituje go na ogólnodostępnej antenie telewizyjnej lub w internecie. A zatem odpowiedzialności prawnej podlega nie tylko osoba, która udostępnia takie nagranie, ale również instytucja, która dopuszcza emisję nielegalnie pozyskanego nagrania.
Miasto Gdańsk od początku roku prowadzi szereg działań w ramach akcji „Gdańsk bez plastiku”. Kampania ta zakłada działania podczas spotkań z mieszkańcami, promowanie postaw proekologicznych przy pomocy mediów społecznościowych, ale także z zaangażowaniem miejskich nośników reklamowych, płatnych reklam i spotów w radiu, telewizji i internecie. Kampania ta spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, przedsiębiorców i innych samorządów, które chcą podążać wytyczoną przez Gdańsk drogą.