Statek wpłynął do doku Stoczni Remontowej w Gdańsku im. Józefa Piłsudskiego pod koniec maja. Do Trójmiasta przybył ze swojego macierzystego portu w Kaliningradzie.
Jednostka jest w tej chwili przygotowywana do remontu, trwa oczyszczanie poszycia. Specjaliści zajmą się m.in. pracami konserwatorsko-malarskimi. Przedstawiciele stoczni nie chcą jednak zdradzić szczegółów dotyczących zakresu robót. Tłumaczą się tajemnicą handlową.
Akademik Mstisław Kiełdysz to największy na świecie statek naukowo-badawczy. Jednostka powstała w 1980 r. w fińskiej stoczni. Mierzy 122 m długości. Na jego pokładzie znajdują się dwa specjalne podwodne pojazdy głębinowe (batyskafy) Mir 1 i Mir 2. Jednostka od lat uczestniczy w licznych morskich ekspedycjach.
Statek poza codziennymi obowiązkami często bierze udział w produkcjach filmowych. W latach 90’ jednostka była wykorzystywana do zdjęć w filmie „Titanic” Jamesa Camerona. Z kolei w 1998 roku batyskaty Mir 1 i Mir 2 brały udział w produkcji „Japońska łódź podwodna 1-52". Dwa lata później podwodne pojazdy głębinowe wykorzystano do filmu dokumentalnego o wraku pancernika Bismarcka.
W oscarowej produkcji „Titatnic” Akademik Mstisław Kełdysz pojawia się kilkukrotnie. Duży biały statek widać już w pierwszych kadrach filmu: dwa ogromne pojazdy głębionowe pogrążające się w otchłani oceanu, o pokładzie jednostki biegają rosyjscy marynarze. Po kilku sekundach, oczom widzów ukazuje się leżący na dnie wrak.
Statek w gdańskiej stoczni będzie cumował przez ok. 3 tygodni. Po remoncie wróci do macierzystego portu.