Kiedy zaplanowano konsultacje społeczne dotyczące nowej trasy?
O projekcie nowej trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz i jej finansowaniu poinformowano w piątek, 12 lipca, na konferencji prasowej na dziedzińcu Urzędu Miejskiego.
Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, podkreślił, że w projekcie GPW mamy do czynienia z kolejnym kamieniem milowym. Władze miasta złożyły bowiem w czerwcu wniosek o dofinansowanie tego przedsięwzięcia ze środków unijnych.
- Na jesieni tego roku będziemy odbierać projekty wykonawczy - przypomnę, że nowa trasa zacznie się przy przychodni zdrowia na Morenie, w kierunku Wrzeszcza, gdzie połączy się z obecną linią tramwajową przy ulicy Grunwaldzkiej. Wtedy też będziemy znali wszystkie szczegółowe rozwiązania, jak to przedsięwzięcie będzie prowadzone. Przewidujemy przy tej okazji serię regularnych spotkań z mieszkańcami na wszystkich odcinkach przebiegu tej trasy. Będziemy wówczas odpowiadać na wszystkie zagadnienia zgłaszane przez mieszkańców. Już dzisiaj zapraszamy na te jesienne spotkania - mówił Piotr Grzelak.
Spotkania z mieszkańcami odbywać się będą co miesiąc w specjalnie utworzonym punkcie informacyjnym.
Na Nowej Warszawskiej od dzisiaj tramwaje kursują regularnie. W sobotę były tłumy
Podczas spotkań:
- Podanych zostanie więcej szczegółów technicznych - miasto będzie po odbiorze dokumentacji wykonawczej
- Przedstawiony zostanie szczegółowy harmonogram inwestycji
- Podane będą informacje o zadaniach komplementarnych (uzupełniających tę inwestycję)
- Przedstawione zostaną wstępne założenia organizacji ruchu
- Podana zostanie lokalizacja punkt konsultacyjnego dla mieszkańców
- Przy okazji też - co już zadeklarowaliśmy przedstawicielom ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego - powołamy specjalną radę naukową, która będzie analizowała zarówno kwestie związane z dokumentacją, jak i wnioski ze strony mieszkańców - zadeklarował zastępca prezydent Gdańska.
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz to kluczowa inwestycja dla mieszkańców południowych dzielnic miasta, takich jak Jasień i Piecki - Migowo, umożliwiająca szybki i wygodny dojazd m.in. do Dworca PKP we Wrzeszczu, a także do dzielnicy Oliwa.
- W rozmowie z mieszkańcami różnych odcinków tej trasy jesteśmy już od 2004 i 2005 roku. Tych spotkań odbyło się bardzo dużo. I dialog będzie dalej prowadzony. Natomiast na pytania o szczegółowe wyzwania związane z tą inwestycją będziemy w stanie odpowiedzieć wtedy, kiedy będzie projekt wykonawczy i znana będzie technologia - powiedział Piotr Grzelak.
Ile będzie kosztować nowa trasa?
Wartość inwestycji wynosi 800 milionów złotych, z czego prognozowane dofinansowanie z funduszy europejskich to 259 530 070 złotych.
Wniosek o dofinansowanie został złożony do programu Działanie FENX.03.01. Transport miejski w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Nabór wniosków trwał do 28 czerwca, a ich ocena ma zakończyć się do 26 grudnia 2024 roku.
Artur Lemański, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, dodał, że procedura przyjmowania wniosków do FENX.03.01 odbywa się w systemie niekonkurencyjnym. - To oznacza, że po zbadaniu formalnym i merytorycznym wniosku i przyznaniu odpowiedniej punktacji spodziewamy się bardzo dobrej decyzji o dofinansowaniu inwestycji - wyjaśnił.
Czy możliwa jest modyfikacja trasy tramwaju?
Piotr Grzelak odniósł się też bezpośrednio do protestu społeczności z ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego. Troje jej przedstawicieli pojawiło się na konferencji prasowej z dużym transparentem "Tramwaj na Bohaterów Getta wbrew prawu, logice, mieszkańcom".
- Jesteśmy w dialogu. I będziemy słuchać przede wszystkim obaw mieszkańców i starać się na nie odpowiadać. To jest dla nas kluczowe. Pojawia się wyzwanie związane z bezpieczeństwem budynków - i właśnie rada naukowa, którą powołamy, ma nas wesprzeć w tym, aby ten proces został przeprowadzony w sposób, jak najbardziej bezpieczny. Aby mieszkańcy mieli poczucie tego, że jest zewnętrzne ciało, które będzie patrzeć na proces inwestycyjny - podkreślił zastępca prezydent Gdańska.
Jak Unia Europejska zmieniła Gdańsk przez 20 lat? Przypominamy 20 topowych inwestycji
Przyznał, że obecnym etapie procesu inwestycyjnego nie ma możliwości zmiany przebiegu przyszłej linii tramwajowej.
- Dlatego, że jesteśmy teraz na etapie dokumentacji wykonawczej. Warianty przebiegu linii tramwajowej zostały już rozstrzygnięte. Warto w tym miejscu przypomnieć argumentację dlaczego taki akurat wariant trasy został wybrany. Stało się tak przede wszystkim dlatego, aby jak najmniej budynków, w części zabytkowych, zostało wyburzonych przy ulicy Studzienki. Pierwsze spotkania z mieszkańcami mówiące o wariancie poprowadzenia linii tramwajowej przez tę ulicę wzbudziły ogromne emocje i protesty. Drugi argument to względy komunikacyjne. Chodzi nam o to, żeby nowa linia tramwajowa łączyła górny taras miasta z węzłem Wrzeszcz PKP - zaznaczył Piotr Grzelak.
Harmonogram inwestycji przedstawił natomiast Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
- DRMG jest na końcowym etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Na dzień dzisiejszy mamy opracowany projekt budowlany, który zawiera wszystkie uzgodnienia. Mamy decyzję środowiskową. W zasadzie dzisiaj prace projektowe polegają na opracowaniu projektu wykonawczego, który będzie stanowił doszczegółowienie projektu budowlanego w zakresie przyjętych rozwiązań. Ogłoszenie przetargu planujemy w I kwartale 2025 r. Mniej więcej w połowie przyszłego roku zakładamy podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie robót związanych z budową nowej linii tramwajowej - mówił Krzysztof Małkowski.
Projektant PKM Południe wybrany. 36 miesięcy na prace projektowe
Budowa trasy GPW potrwa około trzy lata, a kolejne kilkanaście tygodni zajmą odbiory i przejazdy techniczne.
- Połączenie dolnego i górnego tarasu ma służyć kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców Gdańska. To nie jest tylko kwestia mieszkańców dolnego tarasu. Mieszkańcy zamieszkujące górny taras miasta wyrażają poparcie dla tej inwestycji w zaprojektowanym przebiegu - podkreślił Krzysztof Małkowski.
Dyrektor DRMG dodał, że ciekawostką tego projektu będzie wykonanie tunelu w ciągu ulicy Wileńskiej w celu pokonania różnicy wzniesień między dolną i górną częścią tej ulicy. - Tramwaj będzie wjeżdżał w tunel o długości 280 metrów i w okolicach zbiornika retencyjnego “Wileńska” tunel opuszczał - wytłumaczył.
Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz to nie tylko 3,6-kilometrowa linia tramwajowa i siedem nowych przystanków tramwajowych, w tym PAT przy przychodni Morena.
Zakres projektu obejmuje też:
- 19 nowych tablic informacji pasażerskiej
- 14 nowych lokalizacji parkingu B&R w tym 147 miejsc parkingowych (82 ogólnodostępne, 65 MEVO)
- 8414 m nowej infrastruktury tramwajowej (3,6 km nowej trasy)
- 2800 m przebudowy i rozbudowy infrastruktury pieszej i drogowej
- 4830 m nowej infrastruktury rowerowej
- 18 przebudowanych skrzyżowań
- przebudowę odcinków Potoku Królewskiego
- budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, ciepłowniczej, gazowej, wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej oraz elektrycznej