Początkowo wystawa „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja” (organizowana m.in. przez Muzeum Bursztynu, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu i Urząd Miasta w Gdańsku) powstała z przeznaczeniem na światowe targi Expo 2015 w Mediolanie. Liczyła mniej eksponatów niż dzisiejsza jej odsłona - prezentująca 250 przedmiotów z bursztynu. Miała potrwać tydzień i się zakończyć, ale stało się inaczej.
- Wystawa miała pojechać na Expo do Mediolanu na tydzień, żeby promować Gdańsk w ramach odbywającego się tam tygodnia pomorskiego. Ale ponieważ już pierwszego dnia spotkała się z uznaniem komisarzy polskiego pawilonu, poproszono nas, żebyśmy zostawili ją na cały czas trwania Expo - wspomina Robert Pytlos, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu, i jeden z kuratorów wystawy.
W ten sposób zwiedzający mieli możliwość oglądać gdańską wystawę nie siedem dni, a aż... pół roku - od 1 maja do 31 października 2015 r. Przez ten czas odwiedziło ją 1,7 miliona uczestników targów. Zdaniem Pytlosa tak duże zainteresowanie to zasługa m.in. promocji branży jubilersko-bursztynniczej, działań proeksportowych i dokonań tutejszych bursztynników, docenianych zagranicą.
- Bursztyn bałtycki i wykonana z niego biżuteria to polska specjalizacja, jedna z nielicznych na świecie, której nikt nie może nam odebrać przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Nasze firmy, rzemieślnicy i projektanci wykonują nowoczesną biżuterię z bursztynem i wymyślają coraz bardziej oryginalne wzornictwo - tłumaczy. - Mamy wspaniałe dziedzictwo związane z bursztynem, sięgające starożytnego szlaku bursztynowego, czasów Bursztynowej Komnaty i kilkudziesięcioletni dorobek, jeśli chodzi o czasy współczesne, mamy największe na świecie targi bursztynu Amberif i Ambermart. Nasza biżuteria z bursztynem dociera do 83 krajów świata.
Frekwencyjny sukces zachęcił organizatorów wystawy do powiększenia jej. Nowa, ulepszona wersja ekspozycji została zaprezentowana m.in. w 2017 roku w Europejskim Centrum Solidarności. Na początku tego roku pojechała natomiast do Monachium, na zaproszenie organizatorów jednych z największych na świecie targów biżuterii i zegarków: Inhorgenta Munich.
Na ekspozycję składają się prace polskich projektantów i nie tylko, w tym wiele projektów nagradzanych i wyróżnianych podczas wspomnianych targów Amberif i Ambermart, czy w międzynarodowych konkursach wzorniczych. Łączna wartość eksponatów to ponad 1,5 miliona złotych.
Wśród nich perełki - repliki bransolet podarowanych Michelle Obamie i Rodowi Stewartowi, oraz bursztynowych prezentów dla księżnej Kate i księcia Williama, które otrzymali podczas ubiegłorocznej wizyty w Gdańsku.
Co poza tym? Naturalne okazy bursztynu i inkluzje (część ekspozycji zatytułowana „Wiedza o bursztynie”), biżuteria o naturalnych formach, z minimalną ingerencją w strukturę bursztynu („Cytaty natury”), eksponaty pokazujące związek między pracami współczesnych artystów z tradycjami rzemieślniczymi XVI/XVII wieku („Ekskluzywne rzemiosło”), ekskluzywne obiekty na wysokim poziomie wzorniczym („Sztuka nowoczesna”), projekty studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku („Innowacyjny design”) i kolekcje pokazywane na Gali Mody i Bursztynu Amber Look („Moda na bursztyn”). Ponadto. w ramach wystawy można zobaczyć prace z projektu Trend Book 2017, Gdańsk Baltic Amber Biennale 2017 i Międzynarodowych Warsztatów Bursztynniczych odbywających się w Gdańsku w latach 2009-2016.
Teraz przed wystawą odwiedziny w Brukseli - w dniach 1-18 marca 2018 roku, bursztynowe eksponaty będzie można podziwiać w gmachu Tour & Taxis, które uznawane jest za jedno z najbardziej prestiżowych miejsc wystawienniczych w Belgii.
Jakie będą dalsze losy wystawy na razie nie wiadomo, ale wizyta w Monachium zaowocowała kolejnymi możliwościami prezentacji wystawy zagranicą. Jak zdradza Robert Pytlos, organizatorzy otrzymali zaproszenie od Chin. Niestety, aby się to udało, potrzebne byłoby dofinansowanie z ministerstwa - a na to, jak mówi Pytlos, na razie się nie zapowiada.
Organizatorzy wystawy „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”: Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku we współpracy z Muzeum Gdańska - oddziałem Muzeum Bursztynu, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych oraz Związkiem Miast i Gmin Morskich.
Partnerzy: Polska Organizacja Turystyczna, Związek Rzemiosła Polskiego, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacja Promocji Wzornictwa.