WL4 Mleczny Piotr: unikalne fotografie Stanisława Składanowskiego, świadka strajku w Sierpniu ’80
W 2006 roku cały muzyczny świat obchodził 250. rocznicę śmierci Wolfganga Amadeusza Mozarta. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis - czołowy polski profesjonalny zespół a cappella - postanowił wtedy uczcić genialnego twórcę festiwalem. Miejsce znajdowało się dosłownie pod oknami pomysłodawców, bo oliwski park, pałac i katedra stwarzały malownicze i historycznie uzasadnione kulisy dla świeckiej i sakralnej muzyki Mozarta.
Do wyboru zaś organizatorzy mieli prawie 700 utworów, albo - licząc inaczej - ponad 200 godzin muzyki. I to właśnie te czynniki - walory muzyczne i wizualne, a do tego niezwykła atmosfera, sprawiły, że festiwal Mozartiana co roku cieszy się ogromną popularnością i przyciąga tłumy melomanów oraz miłośników wydarzeń w plenerowych do Parku Oliwskiego.
W tym roku festiwal, podobnie jak inne duże wydarzenia, stał pod znakiem zapytania z racji epidemii koronawirusa. Jednak choć wydawało się to niemożliwe - tegoroczna, XV edycja Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego się odbędzie, a dziedziniec Pałacu Opatów (ul. Cystersów 18) oraz Archikatedra Oliwska (ul. Cystersów 17) wypełnione zostaną dźwiękami muzyki salzburskiego mistrza w wielu ciekawych odsłonach. Nieco zmieniona musiała jednak zostać formuła, a publiczność zobowiązana jest do respektowania obostrzeń wynikających z reżimu sanitarnego.
- Program festiwalu został skrócony do trzech dni, czyli odbędzie się pięć koncertów - cztery plenerowe i koncert finałowy w Katedrze Oliwskiej. Ale podczas gdańskich Mozartianów 2020 muzyka geniusza salzburskiego zabrzmi jak zawsze w niecodziennych wykonaniach - informuje Klaudia Gurzyńska, specjalista ds. promocji Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis. - W czasach pandemii Polski Chór Kameralny dołoży starań, aby podczas festiwalu przestrzegane były reguły bezpieczeństwa nałożone przez Ministerstwo Kultury na organizatorów imprez artystycznych: wielkość widowni uzależniona będzie od zachowania dystansu (połowa publiczności dopuszczonej w miejscu koncertu), jednocześnie zagwarantowana będzie dbałość o wypełnienie restrykcyjnych zasad higieny, jak dezynfekcja rąk i obowiązek noszenia masek.
Pierwszym akordem Mozartianów, w czwartek, 27 sierpnia, będzie opera „Dyrektor Teatru” do tekstu Joanny Kulmowej w reżyserii Natalii Babińskiej, w wykonaniu solistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Massimiliana Caldiego. Zaraz po operze, na wieczornym koncercie zespołu Wądołowski Quartet, tematy z muzyki Mozarta w zabrzmią w jazzowych aranżacjach.
Festiwalowy piątek, 28 sierpnia, rozpocznie się Koncertem Symfonicznym w wirtuozowskim wykonaniu skrzypaczki Agaty Szymczewskiej i Sinfonietty Cracovii pod batutą węgiersko-austriackiego dyrygenta i skrzypka Christopha Koncza. Wieczór zakończy się koncertem „Salzburg na Podhalu”, czyli kolorowym przekładańcem muzyki góralskiej oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta, w wykonaniu zespołu Trebunie-Tuttki oraz Orkiestry Kameralnej Progress pod czujnym okiem dyrygenta Szymona Morusa.
Trzeci i zarazem ostatni dzień festiwalu - sobota, 29 sierpnia - sprawi, że mury Archikatedry Oliwskiej wypełnią się dźwiękami między innymi Litanii Loretańskich czy Mszy C-dur. Zaś co roku wyczekiwany Koncert Finałowy przeniesie melomanów w XVIII wiek, dzięki anielskim głosom i dźwiękom amerykańskiej sopranistki Robin Johannsen, Ewie Marciniec (alt), Krystianowi Krzeszowiakowi (tenor), Wojtkowi Gierlachowi (bas) oraz organizatorowi Polskiemu Chórowi Kameralnemu, orkiestrze Akademie für Alte Musik Berlin. A to wszystko pod czujnym okiem dyrektora festiwalu i Polskiego Chóru Kameralnego, cenionego dyrygenta prof. Jana Łukaszewskiego.
Na koncerty plenerowe w Parku Oliwskim wstęp wolny. Na koncert w Archikatedrze Oliwskiej obowiązują bilety, w cenie 70-100 zł, do kupienia przez internet: www.bilety24.pl.
Dwa wieczory koncertowe - w czwartek i sobotę - transmitowane będą na mozartiana.pl, polskichorkameralny.pl, portalu www.gdansk.pl oraz FB Miasta Gdańska, Mozartiany oraz Polskiego Chóru Kameralnego.
Program XV Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana:
Czwartek, 27 sierpnia, godzina 20:00, Park Oliwski - wstęp wolny. „Opera w parku”: Wolfgang Amadeusz Mozart - „Dyrektor Teatru” do słów Joanny Kulmowej, w reżyserii Natalii Babińskiej. Wykonawcy: Anna Mikołajczyk-Niewiedział - Nachtigal (sopran), Joanna Moskowicz - Rossignol (sopran), Magdalena Chmielecka - Minna (mezzosopran), Aleksander Kunach - Frank (tenor), Tomasz Rak - Buff (baryton), Robert Gierlach - Tajny Radca (bas) oraz Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Massimiliano Caldiego [transmisja on-line na gdansk.pl].
Czwartek, 27 sierpnia, godzina 22:00, Park Oliwski - wstęp wolny. „Mozart in Jazz”: tematy z muzyki Mozarta w jazzowych aranżacjach. Wykonawcy: Wądołowski Quartet: Marcin Wądołowski (gitara), Artur Jurek (organy), Piotr Lemańczyk (bas) i Adam Czerwiński (perkusja) [transmisja on-line na gdansk.pl].
Piątek, 28 sierpnia, godzina 19:00, Park Oliwski - wstęp wolny. Koncert Symfoniczny: Franciszek Lessel (1780-1838) - Uwertura g-moll, Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) - Koncert skrzypcowy G-dur KV 216, Feliks Janiewicz (1762-1848) - Divertimento, Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) - Symfonia nr 29 A-dur KV 201. Wykonawcy: Agata Szymczewska (skrzypce) oraz Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.
Piątek, 28 sierpnia, godzina 21:30, Park Oliwski - wstęp wolny. „Salzburg na Podhalu”: tematy z muzyki W.A. Mozarta w góralskim brzmieniu oraz tradycyjne melodie góralskie w stylu klasycystycznym. Wykonawcy: Trebunie Tutki i Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa. Aranżacje: Marcin Pospieszalski.
Sobota, 29 sierpnia, godzina 21:00, Archikatedra Oliwska. Koncert Finałowy: Wolfgang Amadeusz Mozart: Litaniae lauretanae BMV D-dur KV 195/786d, Missa solemnis C-dur KV 337, Ave verum corpus KV 618, Regina Coeli C-dur KV 276. Wykonawcy: Robin Johannsen (sopran), Ewa Marciniec (alt), Krystian Krzeszowiak (tenor), Wojtek Gierlach (bas) oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis i Akademie für Alte Musik Berlin pod batutą Jana Łukaszewskiego [transmisja on-line na gdansk.pl].
|
„Wehikuł czasu” w Operze Bałtyckiej. O fizyce i wędrówkach w czasie mówi reżyser Tomasz Man