
W tym roku Kongres skoncentrowany jest wokół zrównoważonej mobilności w miastach, psychologii i socjologii transportu, transportu autonomicznego i jego wpływu na mieszkańców oraz aktywnej mobilności wspomaganej elektrycznie.
Kongres jest platformą wymiany poglądów, dyskusji, prezentacji, sesji warsztatowych, ale także spotkań ekspertów, analityków i praktyków w dziedzinie mobilności i zagospodarowania przestrzeni miejskich, zarówno z kraju, jak i zagranicy. Wśród zaproszonych prelegentów są przedstawiciele samorządów, instytucji rządowych, firm, szkół, organizacji pozarządowych, a także innych instytucji działających na polu transportu i mobilności.
Wydarzenie rozpocznie się 24 września o godz. 12:00 w pomieszczeniach konferencyjnych Stadionu Energa Gdańsk. Stąd też wyruszy, jak co roku, studyjny przejazd rowerowy po Gdańsku, z wykorzystaniem rowerów elektrycznych Mevo.
- Przejazd będzie znakomitą okazją do zapoznania uczestników z niedawno zrealizowanymi inwestycjami w zakresie poprawy ruchu pieszego i rowerowego w Gdańsku, a także okazją do wymiany spostrzeżeń, pomysłów i doświadczeń – mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, który poprowadzi przejazd.
Następnego dnia, 25 września, spotkania, dyskusje i prezentacje kontynuowane będą od rana (godz. 9.30) w Europejskim Centrum Solidarności. Organizatorzy są przekonani, że wymiana wiedzy i informacji w czasie Kongresu ma istotny pozytywny wpływ na procesy kształtujące miasta, równocześnie inicjując i umacniając procesy dążące do wzrostu jakości życia mieszkańców.
Gdański Kongres wyróżnia wysoki poziom merytoryczny, wyselekcjonowana grupa prelegentów, często o europejskim, a także światowym prestiżu. To wszystko sprawia, że z roku na rok liczba uczestników rośnie. Do tej pory prezentacje przedstawiali m.in. Jan Gehl, Gil Penalosa czy Micheal Colville-Andersen. Podczas tegorocznego wydarzenia będzie można wysłuchać m.in. brytyjskiego socjologa i psychologa transportu – Iana Walkera. Obejrzymy także prezentację niemieckiego urbanisty Michaela Abrahama, zaangażowanego w rozwój mobilności Berlina. Ciekawe będą również prezentacje pozostałych gości, w tym krajowych ekspertów z różnych regionów Polski.
- Poruszana tematyka ma być kamieniem węgielnym do poszukiwań optymalnych rozwiązań stanowiących alternatywę dla indywidualnego transportu. Rozwiązania te mają zainspirować mieszkańców do zmiany preferencji i zachowań komunikacyjnych na bardziej ekologiczne i prozdrowotne. W konsekwencji wpływać również na obniżenie emisji CO2, czyli przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza, jednocześnie zwiększając poziom bezpieczeństwa drogowego i poprawiając jakość życia w metropolii – mówi Remigiusz Kitliński z gdańskiego magistratu.
Warto wspomnieć, że od 6 września 2019 w Gdańsku trwa test autonomicznego elektrycznego busa. Pojazd wozi mieszkańców na trasie pokazowej wzdłuż ulicy Karwieńskiej (okolice gdańskiego ZOO) do końca września. Inicjatywa dofinansowana jest ze środków EU, w ramach realizacji projektu Sohjoa baltic.
Kongres Mobilności Aktywnej realizowany jest przez Miasto Gdańsk w ramach projektu BSR Electric współfinansowanego ze środków programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Partnerem wydarzenia jest Polska Unia Mobilności Aktywnej.
Szczegóły: www.kongresmobilnosci.pl
CZYTAJ WIĘCEJ:
VIII Kongres Mobilności Aktywnej: rowerem i na piechotę do pracy i do szkoły