• Start
  • Wiadomości
  • Wykonawca przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny wybrany

Wykonawca przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny wybrany

Blisko 12 mln złotych kosztować będzie budowa nowego przejścia dla pieszych i rowerzystów, które połączy teren dworca kolejowego z ulicami Starego Miasta. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała wykonawcę prac. Te rozpoczną się jeszcze przed wakacjami.
15.04.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
fot. Piotr Wittman/ grafika Jacek Szymański/ gdansk.pl

Oferty cztery, najtańsza odrzucona

Cztery firmy i konsorcja zgłosiły się do przetargu na wykonanie nowego przejścia naziemnego w śródmieściu. Ich oferty opiewały na kwoty od 9,3 mln do 13,5 mln złotych. DRMG, które ogłosiło konkurs, wybrało już wykonawcę inwestycji. Umowa zostanie podpisana w najbliższych tygodniach. Niewykluczone, że prace ruszą jeszcze w maju br. Co ciekawe, DRMG odrzuciła w tym przetargu najtańszą ofertę, czyli 9,3 mln złotych. Wybrano ofertę Grupy Flize Gres sp. z o.o. opiewającą na kwotę dokładnie 11 944 442,79 złotych. 

- Najkorzystniejsza oferta została wybrana zgodnie z zapisami Prawa Zamówień Publicznych, na podstawie kryteriów oceny ofert określonych dokumentach przetargowych i przedstawia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. W celu ustalenia, czy najniższa oferta zawiera tzw. rażąco niską cenę wykonawca został wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny. W opinii zamawiającego (czyli DRMG - dop. red.), najniższa oferta nie zawierała kompletnej wyceny wszystkich elementów wchodzących w zakres przedmiotu zamówienia - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. 

Nowe przejście naziemne na granicy Zaspy i Wrzeszcza za 3,3 mln złotych

Co zaplanowano w ramach inwestycji?

Oczywiście, wymalowane zostaną na jezdni białe pasy, ale też przejazd rowerowy. Do tego wyznaczone zostaną miejsca postojowe typu kiss&ride przy budynku Dworca Głównego i wydłużone perony tramwajowe. Zostaną one przy tym przebudowane, by umożliwić wejście na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Opracowany projekt został tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Przejście naziemne, które powstanie przy dworcu PKP, będzie przejściem z sygnalizacją świetlną. Cykle i programy dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy pobliskim węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by piesi mogli przekroczyć na jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane osobne sygnalizacja i oznakowanie. Obsługa ruchu rowerowego będzie znajdowała się po zewnętrznej stronie, czyli nie będzie kolidowała z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

Budowa przejścia ma potrwać 27 tygodni od dnia podpisania umowy. Odbiory potrwają maksymalnie kolejne 7 tygodni od zakończenia prac.

Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej otwarte!

Kolejne przejście naziemne na głównej arterii Gdańska

W Gdańsku od kilku lat realizowana jest polityka uspokajania ruchu oraz tworzenia nowych połączeń pieszych. Dlatego powstały już naziemne przejścia na ul. Podwale Przedmiejskie, przy Bramie Wyżynnej oraz w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

W ostatnich dniach DRMG wyłoniło też wykonawcę nowego przejścia naziemnego w okolicy skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej.

TV

Port Lotniczy Gdańsk powitał 6-milionowego pasażera. To nowy rekord