Duży może więcej. Jak to działa?
Samorządy oraz podległe im jednostki wspólnie kupują energię, gaz ziemny, olej opałowy, paliwo do samochodów służbowych i usługi pocztowe. Jedno duże zamówienie i silniejsza pozycja negocjacyjna z dostawcami powoduje, że uzyskiwane ceny są dużo niższe, niż gdyby każda z gmin i jednostek robiła przetargi samodzielnie. Ma to szczególne znaczenie teraz, gdy ceny np. energii elektrycznej znacznie wzrosły, a samorządy i podległe im jednostki szukają oszczędności. Wspólne zakupy to nie tylko rabaty i niższe koszty zakupu materiałów i usług, ale także niższe koszty operacyjne związane z funkcjonowaniem działów zakupów, czy wymiana wiedzy na temat rynku i profesjonalnych zakupów.
O tym, że wspólne zakupy się opłacają, przekonały się w ciągu minionych 10 lat nie tylko samorządy zrzeszone w OMGGS, ale też jednostki im podległe, m.in. uczelnie, szpitale, biblioteki, Muzeum Zamkowe w Malborku, gdańskie ZOO, Port Lotniczy w Gdańsku, Europejskie Centrum Solidarności, gdyński OPEC. Największym zainteresowaniem cieszył się zakup energii elektrycznej – w 2021 r. do wspólnych zakupów przystąpiło aż 96 podmiotów.
Jak mówi Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gdańsku, które realizuje większość postępowań - podmiotów, które przystępują do grup zakupowych jest z roku na rok coraz więcej:
- Na początku “wspólnota” obejmowała kilkanaście podmiotów, w tym roku jest ich już ponad 150. Z roku na rok oszczędność jest systematyczna i przynosi realne pieniądze. W 2021 roku podmioty zaoszczędzą aż 39 mln zł w porównaniu ze stawkami z cennika sprzedawców. Wspólne zakupy obejmują określone dziedziny, ponieważ są one uniwersalne dla wszystkich samorządów, a postępowania takie jak np. na zakup energii należą do najtrudniejszych. Współpraca daje szansę na efektywne zamówienia. Skala zakupu powoduje, że kupujemy taniej, ale przy zachowaniu określonego poziomu jakości.
39 mln zł oszczędności w rok
Skala oszczędności jest imponująca. Samorządy i podmioty, które przystąpiły do wspólnych zakupów w 2021 roku zaoszczędzą 39 mln zł w porównaniu ze stawkami z cennika sprzedawców:
- kompleksowa dostawa gazu ziemnego (oszczędność około 42%),
- dostawa energii elektrycznej (oszczędność 36%),
- dostawa paliwa (od 9 do 30 gr. na litrze - ok 90,8 tys. zł),
- dostawa oleju opałowego (oszczędność 8,35%).
Wspólne zakupy po raz 11. Zapisy do połowy kwietnia
W ramach wspólnych zakupów w OMGGS na 2022 r. powstały dwie grupy koordynowane przez Gdańsk i Gdynię.
W grupie koordynowanej przez Gdańsk, wspólne postępowania będą przeprowadzone na:
- rozdzieloną dostawę energii elektrycznej (oddzielnie na dostawę i oddzielnie na przesył),
- kompleksową dostawę energii elektrycznej,
- dostawę oleju opałowego,
- dostawę paliwa do samochodów służbowych,
- świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym
W grupie koordynowanej przez Gdynię:
- rozdzieloną dostawę energii elektrycznej (oddzielnie na dostawę i oddzielnie na przesył),
- kompleksową dostawę gazu ziemnego
Samorządy i podległe im jednostki zainteresowane wspólnymi zakupami na 2022 r., które chcą przystąpić do grup koordynowanych przez Gdańsk mogą zgłaszać się do 15 kwietnia. Nabór zainteresowanych podmiotów do udziału w grupie gdyńskiej rozpocznie się pod koniec marca.
– Chcemy, aby postępowania zostały ogłoszone na przełomie czerwca i lipca. Zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem umowy pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, będą podpisywane na początku czwartego kwartału tego roku, by rzeczywista dostawa rozpoczęła się od 1 stycznia 2022 roku – dodaje Marek Komorowski.
Metropolitalny program optymalizacji energii
Poza wspólnymi zakupami, metropolitalne samorządy mogą także skorzystać z programu optymalizacji rachunków za energię, realizowanego przez biuro OMGGS od 2019 r. Dzięki analizie opłat w wybranych budynkach w 32 gminach udało się znaleźć do oszczędności przekraczające 3 mln zł w skali roku.
- Analizujemy opłaty za energię, parametry dystrybucji, w tym dobór taryf, mocy umownych, czy występujących przekroczeń mocy czynnej i biernej. Następnie przygotowujemy zalecenia dot. zmian grup taryfowych i innych parametrów dystrybucji, a także dokumenty do zakładu energetycznego, dzięki którym zmiany mogą być wprowadzane szybko. Do tej pory przeanalizowaliśmy punkty poboru w 32 samorządach. Wygenerowane oszczędności pozwolą na kompensację wzrostu kosztów dostawy energii elektrycznej, przynajmniej w zakresie wprowadzonej od 1 stycznia br. opłaty mocowej - mówi Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki i środowiska OMGGS.
Program optymalizacji w wariancie podstawowym nie wymaga przeprowadzenia żadnych dodatkowych inwestycji w samorządach, a pozytywnie wpływa na kondycję lokalnych budżetów. Zaoszczędzone środki samorządy przeznaczają na realizację ważnych celów publicznych, bieżących lub inwestycyjnych: remonty, budowa dróg rowerowych czy dodatkowe zajęcia szkolne.