Informacja o oblaniu jednego z kontrolerów ZW Renomy, na przystanku tramwajowym w Brzeźnie, substancją nieznanego pochodzenia podczas wykonywania przez niego obowiązków służbowych, wstrząsnęła mieszkańcami Gdańska pod koniec czerwca zeszłego roku. To sprawiło, że od lata do grudnia zeszłego roku zespoły kontrolerów pracowały ze wsparciem policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Efekt? Nie tylko kilka zatrzymań, ale i zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród pasażerów.
Przypomnijmy: pod koniec czerwca 2017 r. pracownik ZW Renoma, podczas wykonywania obowiązków służbowych – spisywanie danych gapowicza na przystanku tramwajowym w Brzeźnie, został oblany substancją nieznanego pochodzenia przez mieszkańca Gdańska. Atak ten spotkał się z jednoznacznym potępieniem opinii publicznej. Młody człowiek, znajdujący się na progu dorosłości, zaatakowany z pełną brutalnością, trafił na kilka tygodni pod opiekę okulistów, którzy dołożyli starań, by nie stracił wzroku.
- Ten atak stanowił dla nas impuls do podjęcia konkretnych działań, mających za zadanie nie tylko usiłowanie zapobieżenia tego typu incydentom, ale i poprawę bezpieczeństwa zarówno wśród kontrolerów, jak i pasażerów – mówi dyrektor ZTM w Gdańsku, Jerzy Dobaczewski. Stąd inicjatywa dotycząca współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku i Zakładów Wielobranżowych Renoma z Komendą Miejską Policji w Gdańsku, polegająca na wsparciu kontrolerów podczas wykonywania pracy przez funkcjonariuszy.
Dla gdańskich mundurowych to nic nowego. Od dawna można ich spotkać w środkach komunikacji miejskiej.
- Bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i osób wykonujących swoją pracę w pojazdach komunikacji miejskiej jest dla policjantów bardzo ważne, dlatego od wielu lat funkcjonariusze prowadzą działania prewencyjne w autobusach i tramwajach – mówi Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Służby te pełnione są przez policjantów nieumundurowanych, którzy oprócz wykonywania swoich codziennych zadań wielokrotnie interweniują wobec pasażerów, którzy popełniają wykroczenia, a także wtedy gdy są agresywni wobec kierowców lub kontrolerów biletów – dodaje rzeczniczka KMP.
Wspólne zespoły rozpoczęły działanie latem 2017 r. Na konkretne efekty nie trzeba było długo czekać.
- Już podczas pierwszej wspólnej akcji policjanci zatrzymali w pojeździe komunikacji miejskiej osobę poszukiwaną, a w trakcie następnej w ręce mundurowych trafiła osoba, posiadająca przy sobie znaczne ilości narkotyków – zdradza Jerzy Dobaczewski i wylicza, że w samym tylko okresie letnim policjanci wspomagali kontrolerów średnio 5 razy w ciągu dnia. Były to głównie interwencje dotyczące agresywnych pasażerów, nie chcących okazać dokumentu poświadczającego posiadanie ulgi do przejazdu bądź gapowiczów. W przynajmniej jednym przypadku do wyjaśnienia policja zatrzymała osobę jadącą bez biletu, która chcąc uniknąć mandatu podała nieprawdziwe dane.
Z perspektywy ZW Renoma, działania z funkcjonariuszami policji przyniosły wymierne rezultaty w zakresie bezpieczeństwa oraz prewencji.
- W kwestii bezpieczeństwa: działania funkcjonariuszy w zespołach mieszanych z kontrolerami, pozwoliły na zmniejszenie lub całkowite zaprzestanie agresywnych zachowań pasażerów. W kwestii prewencji: funkcjonariusze, którzy ujawniają się w sytuacjach konfliktowych, wpływali na uspokojenie agresywnych czy konfliktowych pasażerów oraz zaprzestanie wulgarnych oraz agresywnych zachowań – mówi dyrektor Biura Kontroli Biletów ZW Renoma, Marcin Bonisławski. Dodaje, że dotychczasowe wspólne patrole wskazują, że działania z funkcjonariuszami są potrzebne, a wręcz niezbędne, aby wyeliminować praktykę wyłudzania przejazdów „na gapę”.
Czy współpraca policji i kontrolerów ZW Renoma będzie kontynuowana w 2018 r?
- Bardzo na to liczymy i z naszej strony będziemy dążyć do takiej współpracy, która zwiększa wśród pasażerów poczucie bezpieczeństwa oraz przyczynia się do poprawy policyjnych statystyk w zakresie w zakresie zatrzymywania osób poszukiwanych - podsumowuje Jerzy Dobaczewski.
- Nie do przecenienia jest rola zespołów mieszanych policyjno – kontrolerskich w kwestii poprawy bezpieczeństwa pasażerów w środkach komunikacji miejskiej. Płynne włączenie się w akcję kolejnych komisariatów, wpłynęło na wzmocnienie tej współpracy, a dotychczasowa skala wyników tych działań potwierdza zasadność działań zespołów mieszanych – dodaje Marcin Bonisławski.