Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot: to był dobry rok, ale perspektywy są jeszcze lepsze
Rowerowa sobota pod Ergo Areną
Rowerowe spotkanie, które odbyło się 23 marca, w pierwszą sobotę wiosny, poprzedził krótki przejazd na jednośladach Mevo. Rowerzyści z Gdańska, Gdyni, Sopotu, Żukowa, Rumi i Kosakowa spotkali się przy Ergo Arenie, na granicy Gdańska i Sopotu.
- Nasz przejazd wywołał spore zainteresowanie po drodze i mam nadzieję, że przekonał do tego, żeby wypróbować Mevo. Chcemy zachęcać mieszkańców, żeby w imię wygody, komfortu i zdrowia, korzystali z roweru miejskiego. Oferta jest szeroka, a sam rower bezpieczny i do tego szybki. Cieszę się, że nasz flagowy projekt realizuje w metropolii już tak dużo samorządów - mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni i prezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (odpowiadającego za realizację systemu roweru publicznego).
- Dzisiejszy przejazd jest potwierdzeniem tego, że nie ma złej pogody na rower. Trzeba tylko odpowiednio się ubrać. Warto jeździć na rowerze i warto wybrać Mevo - dodał wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - To system, który poszerza komunikację publiczną i mam nadzieję, że powoli przekonujemy się do pojazdów współdzielonych i odchodzimy od komunikacji samochodowej.
Jak korzystaliśmy z Mevo w marcu?
Mevo stale powiększa się o nowe stacje postoju. W gminie Kosakowo powstało ich pięć, w Gdańsku - 11, a budowa kolejnych 14 zakończy się na przełomie marca i kwietnia.
- Od początku marca użytkownicy Mevo przejechali 210 tys. km podczas 70 tys. podróży
- Większość z nich - 74 proc. odbyło się w tygodniu, a nieco ponad 1/4 w weekendy.
- Mevo najczęściej wypożyczane jest między godziną 14 a 16.
- System działa bardzo dobrze, a statystyki pokazują, że mieszkańcy korzystają z Mevo coraz chętniej. Tylko w marcu, a miesiąc jeszcze się nie skończył, przejazdów na Mevo było dwa razy więcej niż w całym styczniu i lutym. Jesienią obiecaliśmy wybudowanie 25 nowych stacji, w tych dzielnicach Gdańska, w których ich brakowało: zwłaszcza w dzielnicach południowych. 11 stacji jest już gotowych, a kolejne zostaną ukończone na przełomie marca i kwietnia - podkreśliła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot
GALERIA ZDJĘĆ Z WYDARZENIA:
Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa, zapewnił, że w jego 45-tysięcznej gminie system roweru publicznego przyjął się znakomicie.
- Też będziemy też budować nowe stacje. Zachęcam do korzystanie z Mevo, bo to dopełnienie kolei, która mam nadzieję będzie ciągle się rozwijać i łączyć Trójmiasto i gminy wokół niego - dodał Wojciech Kankowski.
Wójt Kosakowa Marcin Majek, przypomniał, że jego gmina przystąpiła do Mevo w jego drugiej odsłonie.
- Rower, który wystartował jesienią, cieszy się u nas w gminie bardzo dużą popularnością. Wybudowaliśmy też nowe stacje postoju. Mam nadzieję, że we wszystkich gminach mieszkańcy będą chętnie korzystać z naszych rowerów nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także komunikacyjnych przy przejazdach do szkoły czy do pracy - mówił Marcin Majek.
W podobnym tonie wypowiadał się wiceburmistrz Rumi Piotr Wittbrodt, który nie tylko zachęcał do korzystania z Mevo, ale także zaprosił wszystkich do udziału w przejeździe rowerowym ulicami Rumi, który raz w roku odbywa się w mieście.
Metropolitalne projekty transportowe
Dzięki metropolitalnym funduszom unijnym w ostatnich latach powstało prawie 120 km nowych dróg rowerowych i parkingi dla ponad 2,5 tysiąca rowerów. Inwestycje rowerowe były realizowane w ramach budowy 26 węzłów przesiadkowych, które sukcesywnie powstają na terenie OMGGS m.in. w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim, Rumi, Redzie, Pucki, Tczewie i Wejherowie.
W nowej perspektywie unijnej ponad 720 mln zł dofinansowania trafi na projekty transportowe, w tym prawie 420 mln zł na projekty, w ramach których powstanie infrastruktura rowerowa.
- Ponad 73 km dróg rowerowych powstanie w Gdańsku, Gdyni, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Kolbudach, Kosakowie, gminie Suchy Dąb, powiecie tczewskim, Przywidzu, Redzie, Rumi, Sopocie, Szemudzie, Trąbkach Wielkich, Władysławowie, Żukowie i Wejherowie. A nowe parkingi rowerowe zostaną wybudowane w Gdyni, Pruszczu Gdańskim, Luzinie, Pelplinie, Redzie, Rumi, Szemudzie, Wejherowie i Żukowie - dodał Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Dwa tygodnie temu metropolitalne samorządy przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności dla OMGGS (tzw. SUMP), który opisuje najważniejsze do zrealizowania działania transportowe w regionie. W Planie znalazły się także szczegółowe wytyczne dot. infrastruktury rowerowej łącznie z mapą istniejących i planowanych tras rowerowych w metropolii.
Rowerowy Maj 2023 już na mecie. Rekord uczestnictwa przedszkoli i szkół
Rowerowe wydarzenia w metropolitalnych miastach i gminach
- Gdynia: mieszkańcy Gdyni mogą wziąć udział w akcji “Do Pracy Jadę Rowerem”. Kampania promuje zdrowy styl życia i wykorzystywanie na co dzień ekologicznych środków transportu. Projekt zachęca do rywalizacji zarówno indywidualnej, jak i firmowej, a przy okazji podkreśla wartość aktywności fizycznej i troski o środowisko. Uczniowie gdyńskich szkół ponadpodstawowych mogą z kolei rywalizować w akcji “Do szkoły Jadę Rowerem”.
- Tczew: na mieszkańców miasta czeka VIII edycja “Rowerem do Pracy”. Konkurs zachęca do codziennego korzystania z rowerów. Uczestnicy rejestrują swoje przejazdy do i z pracy za pomocą specjalnej aplikacji. Przejechane kilometry są przeliczane na punkty, które można wymienić na nagrody.
- Gdańsk i inne miasta w całej Polsce: kolejna edycja wydarzenia “Rowerowy maj” - to największa kampania rowerowa w Polsce, która promuje zdrowy tryb życia i zrównoważony transport. Akcja zachęca do codziennych przejazdów na rowerze i już od najmłodszych lat uczy dobrych nawyków poprzez zabawę i elementy rywalizacji. W 2024 r. w akcję zaangażowało się 30 samorządów, m.in. Sopot, Gdynia, Kosakowo, Wejherowo, Władysławowo i Puck, a także Łódź, Warszawa, Wrocław, Kraków i Rzeszów.