• Start
  • Wiadomości
  • Wrzeszcz Górny. Tramwajem z Piecek – Migowa przez Wileńską, Sobieskiego i...

Wrzeszcz Górny. Tramwajem z Piecek – Migowa przez Wileńską, Sobieskiego i...

Którędy przebiegać będzie planowana trasa tramwajowa, nazwana roboczo Nową Politechniczną? Ostatecznej decyzji wciąż nie ma. Urzędnicy biorą obecnie pod uwagę dwa warianty. To, który zostanie wybrany, okaże się prawdopodobnie dopiero za rok. Dlaczego?
23.11.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tramwaj śmiga po Pieckach Migowie od ponad roku. Miasto szykuje sie do połączenia tramwajowego tej dzielnicy z Wrzeszczem

Na początku tego roku urzędnicy miejscy zaprosili mieszkańców na pięć spotkań informacyjno-konsultacyjnych w sprawie przebiegu tzw. Nowej Politechnicznej, która połączyć ma dzielnicę Piecki – Migowo z Wrzeszczem. W ich trakcie prezentowano trzy warianty trasy.

We wszystkich przypadkach miała się rozpoczynać się przy skrzyżowaniu ul. Jaśkowa Dolina i Rakoczego, a następnie przebiegać ul. Wileńską do ul. Sobieskiego. Na wysokości skrzyżowania ulic Sobieskiego i Smoluchowskiego proponowano trzy warianty dalszego przebiegu trasy:

Pierwszy - zakładał, że linia tramwajowa pojawi się na ul. Smoluchowskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, do al. Zwycięstwa.

Druga możliwość: ul. Sobieskiego - Do Studzienki - Fiszera - Bohaterów Getta Warszawskiego.

Trzeci wariant - ul. Sobieskiego - Siedlicka - Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwszy plan nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem, głównie z jednego powodu – zbyt długiego czas przejazdu tramwaju. W przypadku trzeciej opcji niezbędna była zgoda Politechniki Gdańskiej, ponieważ to przez jej kampus przebiega ul. Siedlicka. Akceptacji uczelni jednak nie ma. Pozostał więc wariant z ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego. Mieszkańcy tej ostatniej ulicy mocno sprzeciwiają się poprowadzeniu linii tramwajowej w sąsiedztwie ich kamienic. Tłumaczą, że tutejsze budynki są w kiepskim stanie technicznym, a drgania wywołane budową, a następnie przejazdem tramwajów, ten stan jeszcze pogorszą. Proponowali, by tramwaj poprowadzić do al. Grunwaldzkiej ul. Do Studzienki. Z tej opcji urzędnicy początkowo zrezygnowali m.in. ze względu na sprzeciw mieszkańców ul. Do Studzienki sprzed kilku lat, ale nie tylko.

- Wejście w to skrzyżowanie spowodowałoby zwiększenie korków o prawie 30 proc. Dlatego przesunięto tramwaj w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dzięki temu zmieści się on w cyklach, które już obowiązują na skrzyżowaniach – tłumaczył wiosną zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych urzędnicy wrócili do opcji z poprowadzeniem tramwaju ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej.

Urzędnicy miejscy biorą obecnie pod uwagę dwa warianty przebiegu tzw. Nowej Politechnicznej

Właśnie rozpoczęła się procedura dotycząca decyzji środowiskowej dla Nowej Politechnicznej. W związku z tym, że decyzji o ostatecznym wariancie nie podjęto, badane będą dwie trasy: wspomniana - ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej oraz ul. Fiszera i Bohaterów Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej. Pozostała część planowanej linii nie zmieni się, a więc: ul. Sobieskiego (rezerwa terenowa), ul. Wileńska i Jaśkowa Dolina. Przygotowanie tego dokumentu potrwa co najmniej rok. W ramach procedowania decyzji środowiskowej mieszkańcy mogą składać uwagi i wnioski w tej sprawie. 

- Uwarunkowania środowiskowe pozwolą podjąć ostateczną decyzję – zaznacza Edyta Damszel – Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska.

Kiedy decyzja zostanie już wydana, miasto przygotuje projekt budowlany dla planowanej inwestycji.

W porządku najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska, która odbędzie się 24 listopada, pojawił się projekt uchwały w sprawie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Mieście Gdańsku.

- W dotychczasowym dokumencie widniał zapis o Nowej Politechnicznej. W trakcie ostatnich dyskusji z mieszkańcami, zdecydowano o włączeniu tego korytarza transportowego do projektu Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Nowy zapis to szersze spojrzenie na Nową Politechniczną, nie ma tu jednak żadnego nowego projektu. W Programie Strategicznym zamieszczono też opis wniosków mieszkańców dotyczących tego projektu – informuje Edyta Damszel – Turek, dodając, że Strategiczny Program Transportowy Dzielnicy Południe jest bardzo ważnym dokumentem - stanowi podstawę do pozyskiwnia środków unijnych przez Urząd Miejski.

W ramach Programu dla Gdańska Południe wyodrębniono pięć głównych korytarzy transportowych, które powinny zostać zrealizowane. To: Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska i Nowa Jabłoniowa.

To, w jakiej kolejności realizowane będą poszczególne korytarze, zależeć będzie od tego, jak daleko miasto będzie zaawansowane z pracami koncepcyjnymi i projektowymi. Dziś wiadomo, że najszybciej rozpocznie się budowa Nowej Bulońskiej Północnej.

Dlaczego miasto chce zbudować Nową Politechniczną? - Ona musi być zrealizowana, ponieważ wąskie gardło, jakim jest oś biegnąca przez Wały Jagiellońskie może nam się za chwilę zatkać. Z tego powodu przejazd autobusem czy tramwajem w tym rejonie wydłuży znacznie czas dojazdu – tłumaczył na łamach gdansk.pl Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska. - Połączenie z Nową Politechniczną nie dość, że czas przejazdu skróci i prowadzi trasą, która nie jest narażona na stanie w korkach, to na dodatek otwiera możliwość powiązania z innymi celami komunikacyjnymi, m.in. Politechniką Gdańską i Gdańskim Uniwersytetem Medycznym.

Przeczytaj także:

Nowa Politechnicza: ostatnie konsultacje, tym razem na Łostowicach - Ujeścisku

Nowa Politechniczna. Znowu gorąco: 100 osób i transparenty

Politechnika Gdańska: Nowa ulica? Nic o nas bez nas!

Wrzeszcz Górny. Tramwaj może zmienić ulicę na lepsze

TV

Trzy dni ślubowań nowo wybranych radnych gdańskich dzielnic