• Start
  • Wiadomości
  • Wrzeszcz Górny. Bezpieczniejsze przejście dla pieszych. Na wniosek Rady Dzielnicy

Wrzeszcz Górny. Bezpieczniejsze przejście dla pieszych. Na wniosek Rady Dzielnicy

Przebudowane przejście dla pieszych na wysokości skrzyżowania ulic Miszewskiego i Uphagena jest już niemal gotowe. Do wykonania pozostało jeszcze poziome oznakowanie. W tym miejscu wykonano szerszy azyl dla pieszych kosztem dwóch pasów ruchu dla samochodów i autobusów. Dzięki temu rozwiązaniu przejście z jednej na drugą stronę ulicy będzie bezpieczniejsze.
25.10.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W trosce o bezpieczeństwo pieszych - na wysokości przejścia przy ul. Miszewskiego zwężono jezdnię i poszerzono azyl dla osób korzystających z tych pasów
W trosce o bezpieczeństwo pieszych - na wysokości przejścia przy ul. Miszewskiego zwężono jezdnię i poszerzono azyl dla osób korzystających z tych pasów
Fot. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

 

Jak informuje Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by móc wykonać wspomniane oznakowanie na jezdni, wykonawca prac musi poczekać na dobre warunki pogodowe, czyli wyższą temperaturę w godzinach nocnych.

- Pozostałe prace zostały już zakończone. Powiększyliśmy wyspę azylu, zlikwidowaliśmy osobny pas do skrętu w prawo z ul. Miszewskiego w ul. Uphagena. Dzięki temu jest bezpieczniej dla pieszych i rowerzystów. Przechodząc przez ulicę muszą pokonać teraz już nie cztery, a tylko dwa pasy ruchu - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

Projekt zmian w organizacji ruchu przygotowany został na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny. Jego inicjatorem był Przewodniczący Zarządu Dzielnicy WG, Krzysztof Koprowski.

- W tym miejscu dochodziło do wielu niebezpiecznych sytuacji. Zdarzało się, że pieszemu pierwszeństwa ustępował np. kierowca skręcający w ul. Uphagena, ale nie ustąpił na sąsiednim pasie w stronę ul. Wyspiańskiego. Sam, kilkukrotnie, znalazłem się w takiej sytuacji jako pieszy. Podobne sygnały dostawaliśmy od mieszkańców. Stąd mój wniosek do GZDiZ o rozwiązanie problemu tego przejścia - tłumaczy przewodniczący Krzysztof Koprowski.

Na wysokości przebudowanego już przejścia znajduje się gmach Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa i kilkukondygnacyjny biurowiec. W pobliżu znajduje się także szkoła podstawowa oraz szkoła szkolenia zawodowego, jest też dyskont spożywczy. Z przejścia korzystają więc każdego dnia setki osób. Dotychczas musieli oni przechodzić przez dwa pasy ruchu na każdej jezdni - by dostać się do azylu pomiędzy pasami, i przez kolejne dwa pasy - by móc ostatecznie przejść na drugą stronę jezdni.

Krzysztof Koprowski zwraca też uwagę, że w tym miejscu nie ma sygnalizacji świetlnej, a na każdej z jezdni ruch odbywał się dwoma pasami ruchu, z czego jeden zmuszał  do zwolnienia ze względu na lewo- czy prawoskręt, ale już sąsiednim kierowcy często jeździli ze znacznie większymi prędkościami.

Po wprowadzonych zmianach na wysokości przejścia samochody przejeżdżają tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Kierowcy jadący od strony al. Grunwaldzkiej, chcąc skręcić w ul. Uphagena, wykonają manewr z pasa ruchu do jazdy prosto w stronę ul. Wyspiańskiego. Natomiast
lewoskręt w kierunku al. Grunwaldzkiej przesunięto za przejście dla pieszych. W ramach prac poszerzono też azyl dla pieszych na środku przejścia oraz chodnik od strony ul. Uphagena.

Zdaniem Przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny, wprowadzona zmiana nie powinna mieć większego wpływu na przepustowość.

- Lewoskręt w kierunku al. Zwycięstwa został przeniesiony za skrzyżowanie, czyli został skrócony o zaledwie jeden, dwa pojazdy, podczas gdy cykl świateł w godzinach szczytu i tak nie pozwala na pełne rozładowanie tego pasa ruchu. W drugą stronę zlikwidowany został prawoskręt w ul. Uphagena, gdzie ruch jest zdecydowanie mniejszy, a ponadto poszerzenia chodnika sprawiło, że istnieje strefa akumulacji ruchu na jeden, dwa pojazdy po pokonaniu przebudowanego przejścia - uważa przewodniczący Koprowski.

Przebudowę przejścia dofinansowano ze środków Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok