• Start
  • Wiadomości
  • Program "Wizja ZERO" - coraz bezpieczniej na gdańskich drogach

Program "Wizja ZERO" (ofiar wypadków) - coraz bezpieczniej na gdańskich drogach

Spadek liczby wypadków drogowych, jednocyfrowa liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych i ani jednej śmiertelnej ofiary wśród rowerzystów - to najnowsze statystyki dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku. Z roku na rok na gdańskich ulicach, drogach rowerowych i przejściach dla pieszych jest coraz bezpieczniej.
04.05.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
prezydent przy mikrofonie, obok stoją pozostałe wymienione osoby oraz w tyle jeszcze jedna kobieta i dwóch policjantów
Konferencja prasowa dotycząca poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku odbyła się 4 maja 2022 r.
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez policję, w ubiegłym roku na ulicach Gdańska doszło do 381 wypadków, w których rannych zostało 415 osób, a 9 straciło życie - w tym pięcioro pieszych (więcej statystyk w tabeli w niższej części tekstu).

Mimo, że liczby te napawają smutkiem, to obrazują trend poprawiającego się poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w mieście, który zauważalny jest w ostatnich latach. 

Dla porównania liczby z najbardziej tragicznego, w okresie objętym badaniem, 2009 roku kształtują się następująco: 595 wypadków, 33 ofiary śmiertelne i 694 rannych.

O efektach programu Wizja Zero oraz planach na kolejne lata mówiono podczas konferencji prasowej w środę, 4 maja. Głos zabrali Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Piotr Grzelak - zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Kamila Błaszczyk - reprezentująca klub Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska, nadkomisarz Mariusz Dziedzic - naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz Agata Lewandowska - miejska inżynier ruchu.

- Wizja zero to nie tylko jeden z punktów programu wyborczego, z którym szliśmy do wyborów jeszcze w 2018 roku z prezydentem Pawłem Adamowiczem, ale także później, w 2019 roku. Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami - przypomina Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.- Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów. Co ciekawe, kiedy spojrzymy do raportu Janosika i Oponeo, który co roku jest przygotowywany dla dużych miast, to Gdańsk (mimo wspomnianych zmian) zajmuje drugie miejsce w rankingu miast, po których w ocenie kierowców jeździ się najlepiej! Widać więc, że takie nasze działania jak tworzenie stref zamieszkania, ograniczania prędkości do 30 i do 50 kilometrów na godzinę, nie powodują zmniejszania płynności ruchu. Po ponad dziesięciu latach naszego programu uspokojenia ruchu, możemy powiedzieć - po raz pierwszy w historii, że w roku 2021 liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej dziesięciu i wyniosła dziewięć osób. Oczywiście najbardziej cieszyłoby nas, gdy tych ofiar nie było w ogóle, ale to już jest bardzo duży progres, ponieważ w roku 2009 ofiar śmiertelnych było aż 33, co oznacza, że spadek liczby ofiar śmiertelnych wynosi aż o 72 procent. To, co istotne, to także to, że konsekwentnie prowadzimy także politykę edukacyjną, prewencyjną, pokazując na czym polegają dobre zachowania na drodze, zarówno wobec osób pieszych, rowerzystów, jak i dla kierowców.

ul. Dmowskiego we Wrzeszczu
ul. Dmowskiego we Wrzeszczu
Fot. Anna Rezulak/KFP

Liczba wypadków spada

Od 2009 do 2021 roku liczba wypadków na gdańskich drogach spadła o 36 proc. O 40 proc. zmniejszyła się liczba osób, który zostały ranne w wyniku zdarzeń drogowych, a aż o 72 proc. - liczba ofiar śmiertelnych. Istotny jest także fakt, że w ubiegłym roku w Gdańsku nie zginął w wypadku żaden rowerzysta. To efekty Programu Uspokojenia Ruchu, który wdrażany jest na gdańskich drogach od 2011 roku. Przez 10 lat jego funkcjonowania zaobserwować można coroczny progres w zwiększaniu bezpieczeństwa ruchu, co obrazują liczby.

Coroczną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zaobserwować można również porównując dane z ostatnich lat:

 

Rok

Wypadki

Ranni

Zabici

2018

556

660

11 (w tym 6 pieszych, 1 rowerzysta)

2019

468

566

11 (w tym 5 pieszych, 1 rowerzysta)

2020

399

453

15 (w tym 4 pieszych, 1 rowerzysta)

2021

381

415

9 (w tym 5 pieszych, 0 rowerzystów)

 

Działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego

- Pierwszy raz od 2009 roku mamy jednocyfrową liczbę ofiar wypadków śmiertelnych na gdańskich ulicach. Pięć spośród tych ofiar to piesi, a cztery pozostałe, to osoby, które uczestniczyły w ruchu jako pasażerowie samochodów - podkreśla Piotr Grzelak z-ca prezydent Gdańska. - Pierwszy raz mamy sytuację, kiedy jest zero wypadków śmiertelnych wśród rowerzystów. Czy to oznacza, że ta liczba już nigdy nie będzie dwucyfrowa? Tego nigdy nie wiemy. Tutaj na pewno duże znaczenie ma aspekt losowy, ale ważna jest tendencja, którą budujemy w oparciu o określone działania infrastrukturalne i edukacyjne. To przede wszystkim uspokajanie ruchu. Dostosowywanie ergonomii ulicy do prędkości, która obowiązuje. Analizowanie wszystkich wypadków śmiertelnych: co było ich przyczyną, co powinniśmy poprawić zarówno jeżeli chodzi o to indywidualne miejsce, jak i tego typu miejsca w innych częściach miasta. Bardzo często to też są trudne decyzje dotyczące organizacji ruchu. Takim przykładem była ulica Piramowicza, gdzie odwróciliśmy ruch. Wartość życia jest dla nas najważniejsza 

Przedstawiciele policji podkreślają że na zmniejszającą się liczbę wypadków wpływ ma wiele czynników. Z jednej strony to rosnąca odpowiedzialność kierowców i przestrzeganie przez nich przepisów ruchu drogowego. Nie bez znaczenia jest także poprawiający się stan techniczny pojazdów. Z drugiej strony poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest efektem wdrażanych rozwiązań systemowych.

- W kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego i współpracy z Gdańskiem, od wielu lat spotykamy regularnie się na miejskich radach i komisjach bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdzie omawiane są problemy skrzyżowań czy przebudów. Wszystko jest robione po to, aby ruch w Gdańsku był bezpieczniejszy. W kwestii ograniczenia prędkości w innych miejscach, to oprócz tego, że zarządzający drogi wprowadzą właściwe oznakowanie, to my jako policja, musimy stać na straży tego i dyscyplinować kierowców, bo samo ustawienie znaków często nie wystarczy. Dodatkowo jesteśmy zobligowani by chronić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Staramy się kontrolować poziom prędkości pojazdów, aby piesi czuli się bezpiecznie na przejściach. Dbamy także, aby ruch rowerowy odbywał się w wyznaczonych miejscach, i aby rowerzyści korzystali z bezpiecznych dróg rowerowych i nie wyjeżdżali na jezdnię. Udało nam się wspólnie sprawić, że nie zginął ani jeden rowerzysta. Mam nadzieję, że to uda się powtórzyć w następnych latach. Zawsze będziemy działać na rzecz bezpieczeństwa – deklarował podczas konferencji nadkomisarz Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.

Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku
Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Obniżanie prędkości

Program Uspokojenia Ruchu oparty jest o dwa podstawowe założenia. Pierwszym z nich jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Drugi to zmniejszanie prędkości poruszających się po gdańskich ulicach pojazdów. Te dwa cele przyświecały zmianom, jakie w marcu 2021 roku wprowadzone zostały na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska – al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Na całej długości obu alej obowiązuje teraz dopuszczalna prędkość 50 km/h, podczas gdy wcześniej na niektórych odcinkach można było jechać 70 km/h. Zachęcało to niektórych kierowców do przekraczania i tak już podwyższonej dopuszczalnej prędkości i traktowania al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej niczym autostrady. Tragicznym efektem był śmiertelny wypadek, do jakiego doszło w listopadzie 2020 roku.

Bezpieczniej na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Od 13 marca - prędkość do 50 km/h

Kamila Błaszczyk, radna Miasta Gdańska: - Musimy zdać sobie sprawę, że tereny miasta są przestrzenią, z której wspólnie korzystamy jako kierowcy, rowerzyści i piesi. Bardzo często znajdujemy się we wszystkich tych rolach, w różnych momentach czasu. Dlatego cieszą nas podjęte decyzje mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa szczególnie tym niechronionym uczestnikom ruchu. Warto tutaj przypomnieć naszą interpelację dotyczącą ograniczenia prędkości na alei Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Cieszę się, że równolegle taką samą wizję miała prezydent Aleksandra Dulkiewicz i zostało to wdrożone. Myślę, że dzięki temu będziemy widzieć spadek liczby wypadków śmiertelnych. Przykład przebudowy ul. Zakopiańskiej i Traktu Konnego pokazuje, że uspokojenie ruchu nie wpływa negatywnie na przepływ kierowców, a sprawia, że przestrzeń ta jest bardziej przyjazna i bezpieczna dla pieszych i rowerzystów. Wizja zero wpisana do Strategii Miasta Gdańska jest tym, do czego wszyscy powinniśmy dążyć.

Kamila Błaszczyk - reprezentująca klub Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska
Kamila Błaszczyk - reprezentująca klub Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Na fragmencie wspomnianego Traktu Konnego jezdnia została zawężona do jednego pasa (na drugim wyznaczono miejsca postojowe), wprowadzono tam również strefę TEMPO 30, a także zmodyfikowano wjazd z al. Zwycięstwa na Trakt na wysokości ul. Chodowieckiego (na bezkolizyjny). Działania te pozwoliły na przywrócenie Traktowi charakteru drogi lokalnej i zmniejszenie jego funkcji czysto tranzytowej.



Strefy TEMPO 30 i ronda

Aby uspokoić ruch stosowane są również inne rozwiązania. To m.in. wspomniane strefy TEMPO 30, które obejmują obecnie ponad 66 proc. sieci drogowej w Gdańsku i w sumie 616,9 km dróg. Takie strefy, gdzie kierowcy mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 30km/h, od lat tworzone są na ulicach miast w Niemczech, Holandii czy krajów skandynawskich. Gdańsk był jednym z pierwszych miast w Polsce, gdzie zdecydowano się na taki sposób uspokojenia ruchu. Niesie on ze sobą wiele korzyści, bo niższa prędkość pojazdów to nie tylko mniejsze ryzyko wypadku, ale także niższy poziom hałasu.

Powstawanie stref TEMPO 30 pociąga za sobą kolejne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo w ruchu drogowym. To budowa skrzyżowań równorzędnych oraz o ruchu okrężnym. Warto w tym miejscu wspomnieć o przebudowanym w 2019 roku skrzyżowaniu ulic Olszyńskiej oraz Miedza na Olszynce. W miejscu, gdzie z powodu ograniczonej widoczności dochodziło do wymuszeń pierwszeństwa przejazdu, które w niektórych przypadkach kończyły się kolizjami, powstało rondo. Dzięki niemu przejazd przez to skrzyżowanie jest bezpieczniejszy i płynniejszy.

Statystyki dla pasjonatów życia miasta, czyli raport za rok 2021 Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni

Zawężenie jezdni, pierwsza w Gdańsku antyzatoka autobusowa

Poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów można osiągnąć również poprzez zawężanie jezdni (zmniejszanie liczby pasów). W 2021 roku przebudowano w ten sposób przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Miszewskiego i Uphagena we Wrzeszczu. Dzięki poszerzeniu azylu dla pieszych i likwidacji pasów ruchu, piesi przechodząc przez jezdnię w mocno uczęszczanym miejscu muszą pokonać już tylko 2, a nie 4 pasy.  Z kolei przy okazji naprawy nawierzchni al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Chrobrego w stronę Brzeźna przy przejściach dla pieszych jezdnia została zawężona do 1 pasa ruchu, co zlikwidowała fizyczną możliwość wyprzedzania na przejściu dla pieszych i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

Inną formą uspokojenia ruchu jest budowa pierwszej w Gdańsku antyzatoki autobusowej na ul. Kochanowskiego, która zakończy się na początku 2022 roku. W tym przypadku droga zostanie zawężona w taki sposób, że z 2 pasów powstanie 1 na środku jezdni, na którym obowiązywać będzie ruch dwukierunkowy. Takie rozwiązanie to z jednej strony większa przestrzeń przystankowa dla pasażerów komunikacji miejskiej, a z drugiej wymuszenie na kierowcach ostrożniejszej i wolniejszej jazdy z uwagi na możliwość nadjechania pojazdu z naprzeciwka.

Antyzatoka autobusowa - co to takiego? Pierwsza powstanie wkrótce we Wrzeszczu Dolnym

Objęty uspokojniem ruchu (w ramach modernizacji) odcinek Traktu Konnego
Objęty uspokojniem ruchu (w ramach modernizacji) odcinek Traktu Konnego
Fot. Marek Wałuszko/www.gdansk.pl

Odwrócenie kierunku ruchu

By zadbać o bezpieczeństwo rowerzystów, w lipcu 2020 roku zmieniona została organizacja ruchu na ul. Piramowicza we Wrzeszczu. Polegała one na odwróceniu kierunku ruchu z dotychczas obowiązującego, tj. od al. Hallera w stronę al. Zwycięstwa. Po zmianach pojazdy poruszają się od al. Zwycięstwa do al. Hallera.

Ta zmiana przyniosła wymierną korzyść, jaką jest praktyczne wyeliminowanie niebezpiecznych sytuacji na skrzyżowaniu ul. Piramowicza i al. Zwycięstwa. Przed wprowadzeniem zmian, z powodu ograniczonej widoczności dochodziło tam do wymuszeń pierwszeństwa przejazdu czy wręcz potrąceń rowerzystów, poruszających się jednym z głównych ciągów rowerowych w naszym mieście, przez kierowców włączających się do ruchu w al. Zwycięstwa. Od momentu wprowadzenia zmian w organizacji ruchu nie odnotowano ani jednego niebezpiecznego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. Nie odnotowano również występujących wcześniej zderzeń bocznych pojazdów. Zmiany przyczyniły się ponadto do uspokojenia ruchu drogowego w tym rejonie poprzez przywrócenie ul. Piramowicza charakteru drogi lokalnej.

Koniec remontu Traktu Konnego. Droga jest już przejezdna

Progi zwalniające i słupki

W realizowanym programie uspokajania ruchu drogowego GZDiZ sięga również po rozwiązania, jakie daje zastosowanie fizycznych elementów spowalniających ruch - progów zwalniających czy słupków. W ostatnich latach tego typu elementy zamontowano na ulicy Obrońców Wybrzeża w pobliżu przejścia dla pieszych na wysokości centrum handlowego. Dzięki słupkom jezdnia została optycznie zawężona, co wpłynęło na zmniejszenie prędkości kierowców zbliżających się do przejścia. Zwiększeniu bezpieczeństwa służy również budowa azyli dla pieszych, jak np. na ulicy Kościuszki, czy wyniesionych przejść dla pieszych, jak na ulicy Zakopiańskiej.

Budowa wyniesionych przejść czy skrzyżowań mieści się również w obowiązkach inwestorów prywatnych, modyfikujących układ drogowy przy budowie nowych osiedli mieszkaniowych czy innych obiektów. Wynika to z podpisywanych umów drogowych zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych, tzw. „szesnastek.” Przykłady takich rozwiązań to np. skrzyżowanie ul. Pestalozziego, Lelewela i Placu Wybickiego czy skrzyżowanie ulic Dywizji Wołyńskiej i 3 Brygady Szczerbca.

 

Sygnalizacja świetlna

Kolejnym z działań jest modernizacja sygnalizatorów świetlnych, które zaprogramowane są tak, by w pierwszej kolejności świeciło się zielone światło dla pieszych, a dopiero w dalszej dla samochodów. PELIKAN, bo tak nazywa się taki system sygnalizacji, funkcjonuje m.in. na przejściach dla pieszych przy ul. Subisława, ul. Wyzwolenia, czy na ul. Beethovena w rejonie Szkoły Podstawowej nr 42. Z myślą o pieszych przy sygnalizatorach montowane są dodatkowe komory, wyświetlające sygnał o możliwym pojawieniu się na jezdni pieszych. Ponadto dodatkowe sygnalizatory dźwiękowe ostrzegają pieszych przy przechodzeniu przez torowiska tramwajowe, a motorniczych o możliwości wejścia na torowisko pieszego. Nie sposób nie wspomnieć o montowanych w pobliżu szkół tablicach radarowych mierzących prędkość pojazdów wyświetlających przy tym charakterystyczne zielone i czerwone „buźki”.

 

Edukacja

W obszarze dbania o bezpieczeństwo ruchu drogowego mocny nacisk kładzie się także na edukację najmłodszych jego uczestników. W gdańskich szkołach podstawowych, a także w przedszkolach realizowany jest program „Gotowi do drogi – Autochodzik”, w którym w przystępny sposób dzieci uczą zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. Co roku programem objętych jest ponad 4 tys. dzieci w szkołach i przedszkolach w Gdańsku.

Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym należy do priorytetów w działalności Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Sukcesywnie dążymy do tego, by osiągnąć cel, jakim jest zero ofiar śmiertelnych, przede wszystkim wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów.

infografika_zero

współpraca Magdalena Kiljan rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni


TV

Każdy może pomóc