Wiślana Trasa Rowerowa - odcinek pomorski
Budowa pomorskiego etapu Wiślanej Trasy Rowerowej (WTR), który obejmuje blisko 300 km szlak po obu stronach Wisły i jest jednocześnie częścią europejskiej trasy dla cyklistów EuroVelo9, osiągnęła półmetek wraz z rozpoczęciem prac na blisko pięciokilometrowym odcinku wału przeciwpowodziowego od miejscowości Leszkowy do Giemlic. Pod koniec czerwca poinformował o tym Janusz Goliński wójt gminy Cedry Wielkie, na której terenie realizowana jest inwestycja.
Brakuje jeszcze tylko niespełna 7 km drogi w sąsiedniej gminie Suchy Dąb, by móc ze Świbna do Tczewa dojechać trasą w standardzie wydzielonej, asfaltowej drogi rowerowej, w dodatku - dzięki przebiegowi głównie na koronie wału przeciwpowodziowego - z zapierającymi dech widokami na Deltę Wisły.
Z Gdańska do Świbna - oficjalne otwarcie gdańskiego odcinka Wiślanej Trasy Rowerowej i EuroVelo 9
Kiedy na rowerze do Tczewa?
Budowa w Cedrach Wielkich zakończy się we wrześniu br. Gdańsk ostatni fragment swojego odcinka WTR - 7 km ze Świbna do granicy z tą gminą, oddał do użytku w październiku 2021.
- Odcinek do Tczewa powinien być jeszcze do końca tego roku w całości wyasfaltowany. Gmina Suchy Dąb zmuszona była unieważnić pierwszy przetarg z powodu zbyt wysokich ofert wykonawców, ale pracuje nad kolejnym postępowaniem - informuje Michał Bieliński, kierownik przedsięwzięcia Pomorskie Trasy Rowerowe w Departamencie Turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Kto pierwszy, ten miał taniej
Mimo, że budowa każdego odcinka pomorskiej części WTR jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, coraz trudniejsza sytuacja finansowa samorządów sprawia, że część z nich rezygnuje z realizacji odcinka trasy na swoim terenie.
Gminy, które wykonały swoje fragmenty trasy wcześniej, zyskały na tym, bo dziś koszty budowy są nawet trzy razy wyższe niż jeszcze dwa, trzy lata temu. Niektóre gminy są zdeterminowane i mimo tego realizują inwestycje. Wielki ukłon dla nich, ale - i zrozumienie dla tych, które się na to nie zdecydowały - zaznacza Michał Bieliński.
Mevo 2.0 od września na ulicach metropolii - będą nowe rowery elektryczne firmy Segway
Wody Polskie i wały przeciwpowodziowe
Jeśli chodzi o możliwość poprowadzenia dróg po koronie wałów nadwiślańskich, decydujące zdanie w tej sprawie należy do administrujących nimi Wód Polskich, które z uwagi na realizację swoich projektów przeciwpowodziowych, jeszcze kilka lat temu nie wszędzie i niezbyt chętnie kwapiły się z udostępnianiem ich na potrzeby turystyki rowerowej.
Teraz, gdy Wody Polskie są bardziej do tego skore - gminy są mniej chętne, by inwestować w infrastrukturę, często niewykorzystywaną nawet przez własnych mieszkańców - choć nie wszędzie nowe drogi służą tylko rowerowym turystom.
- Po wschodniej stronie Wisły, gdzie wału przeciwpowodziowego prawie nie ma, asfaltowe drogi rowerowe powstały na nasypach nieczynnej kolei wąskotorowej, co bardzo fajnie się sprawdza także wśród mieszkańców tamtejszych miejscowości - zaznacza Michał Bieliński. - Możliwość bezpiecznego dojazdu na rowerze z jednej wsi do drugiej to wartość dodana.
Aktualizacja Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska - zobacz gotowy projekt STeR 2.0
Po jakich nawierzchniach jeżdżą rowerzyści?
Do tej pory w najwyższym standardzie - czyli w postaci odrębnych, asfaltowych dróg rowerowych, wykonano ok. jednej trzeciej WTR. Reszta prowadzi po płytach typu jomb, fragmentami najczęściej mało uczęszczanych dróg publicznych, a czasem leśnych (jak w gminie Gniew, gdzie trasa dość znacznie odchodzi od Wisły, bo inaczej się nie da).
- To nie koniec pracy nad rozwojem Wiślanej Trasy Rowerowej, szykujemy się do drugiego etapu realizacji i w najbliższym okresie programowania środków unijnych (lata 2021 – 27), postaramy się zrobić to, czego nie udało się teraz - obiecuje Michał Bieliński.
Wiślana Trasa Rowerowa - mapa
Niezależnie od stanu realizacji, WTR i jej odcinki łącznikowe są wyznaczone i oznaczone w terenie, a także szczegółowo opisane na stronie Pomorskie Travel, na której można zaopatrzyć się w mapy zarówno w wersji pdf, jak i skorzystać z aplikacji Komoot dla tej i innych Pomorskich Tras Rowerowych.
Warto też śledzić profil Pomorskie Trasy Rowerowe na Fb