Wieeelki XX Przejazd Rowerowy - nie może Cię zabraknąć!

W niedzielę, 12 czerwca, wielkim przejazdom rowerowym stuknie 20 lat! Z tej okazji “musi być konkretna impreza, no po prostu musi” - jak pisze Rowerowa Metropolia, organizator wydarzenia. Uczestnicy przejadą z Gdańska do Wrzeszcza przez tunel pod Martwą Wisłą. Jak wynika z prognozy pogody: wszystko w słońcu, bez przelotnych opadów, przy temperaturze co najmniej +15 stopni C.
10.06.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Wielki Przejazd Rowerowy 2015. Kto wie, może ten malutki rowerzysta w tym roku pojedzie już na własnym rowerku?

Dla gdańszczan Wielki Przejazd Rowerowy rozpocznie się o godz. 11 na skrzyżowaniu ul. Rajskiej i Heweliusza (przy budynku NOT). Zanim ekipa wyruszy w kierunku Stogów i tunelu pod Martwą Wisłą, odbędzie się tu prezentacja rowerowego budżetu obywatelskiego oraz podsumowanie uczestnictwa drużyny Gdańska w European Cycling Challenge 2016 (łącznie z wręczeniem nagród dla najaktywniejszych uczestników rywalizacji) z udziałem Piotra Grzelaka, zastępcy prezydenta Gdańska do spraw polityki komunalnej.

Kolejna zbiórka - o godz. 13 przy Galerii Bałtyckiej, skąd gdański peleton pojedzie do Sopotu. Około godz. 14 na Sopockich Błoniach (teren między ul. Polną a Bitwy pod Płowcami) odbędzie się finał WPR z tradycyjnymi atrakcjami: rozstrzygnięciem konkursu na najlepiej przebranego cyklistę, “loterią szprychówkową”, przyznaniem nagród Złotych i Srebrnych Szprych, zjazdem foodtrucków. Występy muzyczne odbywać się będą w tym roku na trasie przejazdu - po drodze na finał czekać będzie wiele "dźwiękowych" niespodzianek.

Nowością dwudziestej edycji wydarzenia, które od kilku lat tradycyjnie startuje jednocześnie w Gdańsku, Wejherowie i Tczewie jest peleton zachodni wyruszający z Kartuz.

- Śmiejemy się, że teraz brakuje nam już tylko peletonu ze Szwecji i będzie pełna gwiazda kierunków świata - mówi Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Kto wie, może i oni kiedyś dołączą, w końcu jeszcze kilka lat temu Kaszuby były również w strefie marzeń. Patrząc na ilość wejść na mapę google z wyznaczoną trasą tegorocznego przejazdu, spodziewamy się ok. 15 tys. uczestników.

Szczegółowe informacje na temat XX Wielkiego Przejazdu Rowerowego znaleźć można na facebookowym profilu wydarzenia.

Setka interwencji w przestrzeni miasta

Największym w "dziedzinie rowerowej" zadaniem realizowanym aktualnie w Gdańsku jest projekt ogólnomiejski z Budżetu Obywatelskiego 2015 r. pn. “Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości”, który zyskał największe poparcie w głosowaniu i finansowanie wysokości 2 mln 200 tys. zł. Przygotowany został przez kampanię Rowerowa Metropolia i obejmie m. in.:

  •  przebudowę 17 skrzyżowań tras rowerowych,
  •  budowę czterech odcinków pasów i dróg rowerowych,
  •  renowację 24 przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych przez tory tramwajowe (wymiana nawierzchni pod torami na gumową),
  •  korektę faz sygnalizacji (wydłużenie światła zielonego dla rowerzystów - dotyczy sześciu skrzyżowań),
  • obniżenie krawężników na przejazdach rowerowych,
  • renowację oznakowania poziomego i pionowego (odmalowanie oznakowania poziomego na 209 przejazdach rowerowych),
  • odmalowanie 500 znaków P-23 (rower) na drogach rowerowych,
  • wymalowanie linii dzielących w osi głównych dróg rowerowych o szer. 2,5 m lub większej,
  • instalację 30 luster i 200 podpórek dla oczekujących na przejazdach rowerowych,
  •  montaż 300 stojaków rowerowych.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska znaleźć można rozpisany w detalach terminarz realizacji poszczególnych prac. Pierwsze roboty ruszyły w czerwcu. Wszystkie zostaną zrealizowane do końca 2016 r. - bez żadnych ustępstw w stosunku do pierwotnego projektu z BO.

- Odbyliśmy dobre dwadzieścia narad z pracownikami Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, żeby tak właśnie było - tłumaczy Roger Jackowski. - Swoją drogą, należą im się duże brawa za zaangażowanie w realizację inwestycji. Projekt zakłada kilkaset interwencji w przestrzeni miejskiej i wymagał ogromnej pracy. Urzędnicy podeszli do niej z równym naszemu optymizmem.

Plakat Wieeelkiego Przejazdu Rowerowego

Nowe przejazdy rowerowe we Wrzeszczu

Sporo zmieni się również wzdłuż południowo- zachodniej strony al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Karola Szymanowskiego aż po ul. Do Studzienki. Od ul. Szymanowskiego do al. Żołnierzy Wyklętych zbudowana zostanie droga rowerowa. Natomiast wszystkie skrzyżowania po tej stronie al. Grunwaldzkiej - począwszy od al. Żołnierzy Wyklętych aż po ul. Do Studzienki wyposażone zostaną w przejazdy rowerowe. Jednocześnie na tym samym odcinku chodniki będą wyremontowane i przebudowane, by zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poruszających się wspólnie po tym terenie. Zamontowane zostaną również stojaki rowerowe i ławki.

Wymienione prace zostaną wykonane wspólnie z jednym z projektów BO z 2015 r. z Górnego Wrzeszcza pn. “Skrzyżowanie przy Galerii Bałtyckiej - przyjazne dla rowerzystów i pieszych” (wartość 257 tys. zł).

Pod tym hasłem kryją się następujące prace:

  •  poszerzenie i wyprostowanie przejazdu rowerowego pod estakadą, umożliwiające sprawny przejazd na jednej fazie świateł między Galerią Bałtycką a Lidlem,
  •  utworzenie nowego przejazdu rowerowego przez al. Grunwaldzką od Lidla do Garnizonu (również na jednej fazie świateł),
  •  wprowadzenie w obszarze całego skrzyżowania wyraźnie oznakowanej strefy pieszo rowerowej z pierwszeństwem pieszych,
  •  poszerzenie placyku przy przejściu dla pieszych od strony Lidla,
  •  wydłużenie fazy światła zielonego dla rowerzystów i pieszych na istniejącym przejeździe rowerowym i przejściu dla pieszych przez al. Grunwaldzką.

Kiedy będziemy mogli korzystać z planowanych udogodnień?

- Wykonawca obu zadań został już wyłoniony, prace powinny ruszyć jeszcze w czerwcu. Do końca lipca wszystko będzie gotowe - mówi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Takie stacje rowerowe, tylko że w kolorze grafitowym, będą do dyspozycji jeszcze w czerwcu na Przymorzu.


Rowerowe stacje Przymorza i  al. Jana Pawła II

I jeszcze jeden projekt z BO - tym razem z Przymorza Wielkiego za 76 tys zł. Żadna dzielnica Gdańska nie ma jeszcze takich urządzeń - najpóźniej do 16 czerwca na Przymorzu zainstalowanych zostanie osiem samoobsługowych stacji rowerowych, wyposażonych w narzędzia do: regulacji przerzutek i hamulców, dokręcania połączeń śrubowych i pompowania kół. Lokalizacje: cztery przy wejściach do Parku Reagana (od ul. Piastowskiej, od Krainy Zabaw, od ul. Obrońców Wybrzeża, od Jelitkowskiego Dworu), a także przy hali miejskiej na ul. Kołobrzeskiej, na skrzyżowaniu ul. Chłopskiej i Obrońców Wybrzeża, w ciągu ul. Jagiellońskiej oraz na deptaku między ul.Chłopską i Dąbrowszczaków. We wszystkich wymienionych miejscach zamontowane zostaną także stojaki rowerowe.

Jeszcze przed wakacjami zakończy się przebudowa al. Jana Pawła II na Zaspie. W osi jezdni pojawi się dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów.

Jezdnia al. Jana Pawła II już poszerzona. Jeszcze przed wakacjami będzie tu pas dla rowerów.

To jeszcze nie koniec

Rowerzyści złożyli kolejne projekty inwestycji do tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego (na podstawie prawyborów, które odbyły się wśród uczestników zeszłorocznego WPR). W planach m.in.: budowa pasów rowerowych wzdłuż ul. Armii Krajowej, przebudowa ciągu pieszo-rowerowego przed Dworcem Głównym, a także stworzenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego od dworca do ul. Karmelickiej oraz poszerzenie przejścia dla pieszych i uzupełnienie go przejazdem dla cyklistów. Więcej informacji na temat BO będzie można uzyskać na początku przejazdu - na miejscu zbiórki pod NOTem. 

Patrząc na plany już realizowane w ramach BO z ubiegłego roku, jaki na kolejne budżetowe projekty cyklistów - coraz większa uwaga środowiska kierowana jest w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście - już nie tylko "swojego własnego", ale także grupy użytkowników dróg najbliżej z nim związanej - pieszych.

czytaj także

Niedzielny Przejazd Rowerowy - jakie utrudnienia w ruchu?

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok