
Kto pyta nie błądzi
Czy da się odpowiedzieć jaka jest przyszłość rynku pracy w erze galopującej robotyzacji i sztucznej inteligencji? Czy to tylko wróżenie z fusów? Media regularnie donoszą, jakie zawody są zagrożone wymarciem i zastąpieniem człowieka przez AI. Pewne jest, że kształtować ją będą zmiany technologiczne, demograficzne, ekonomiczne i transformacja ekologiczna. Pytań rodzi się więc bardzo wiele.
Czego dziś powinniśmy się uczyć, żeby za 10 lat praca dawała nam radość, bezpieczeństwo i przekonanie, że warto się starać? Czy lepiej uczyć się dziś programowania czy empatii? Jakie kompetencje i umiejętności, jaka wiedza i jakie cechy przydadzą się najbardziej nam, ludziom przyszłości?
Czytaj także: Stypendia Prezydent Gdańska dla doktorantów z zagranicy
Będą szukać odpowiedzi
Z takimi pytaniami zmierzą się już we wtorek, 15 kwietnia o godzinie 14:00 dwa międzypokoleniowe zespoły podczas debaty oksfordzkiej organizowanej w sali konferencyjnej budynku Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej przez Związek Uczelni Fahrenheita we współpracy z Aramco Europe.
Tezą poświęconej przyszłości rynku pracy debaty jest: „Rozwiązanie globalnych problemów zależy od wiedzy technicznej, a nie kompetencji miękkich”. Jak tę tezę zinterpretują uczestnicy i jakie argumenty przedstawią?
- Dobrze jest coś wiedzieć, umieć i rozumieć. Wiedzieć coś, co nie zdezaktualizuje się za trzynaście minut. Umieć coś, co daje nam poczucie spokoju i godności. I rozumieć coś, co daje nadzieję. Ale co konkretnie trzeba umieć, wiedzieć i rozumieć? Jakie kompetencje przyszłości przydadzą nam się w tym życiu, które dalej? O tym porozmawiamy 15 kwietnia w debacie oksfordzkiej organizowanej przez Związek Uczelni Fahrenheita na Politechnice Gdańskiej – mówi znany m.in. z TEDxUG dr Miłosz Wojtyna, który poprowadzi debatę. – W debacie spotkają się dwa czteroosobowe zespoły. I chociaż będą się spierać, kłócić i wykazywać, że to ich strona ma rację, to chodzi jednak o coś innego. O to, żebyśmy wiedzieli wreszcie co warto umieć i jakie kompetencje będą potrzebne.
Czytaj także: "Witaj w Domu - Witaj w Pracy 2025”. Termin zgłoszeń mija 15 kwietnia
Zespoły
W skład drużyn wejdą uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci, doktoranci oraz reprezentanci kadry naukowej z Uczelni Fahrenheita.
Zespół A
- Radosław Tokarz, Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed)
- Michał Dominów, Politechnika Gdańska (PG)
- Filip Koy z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Bohaterskiej Załogi ORP „Orzeł” w Wejherowie
- dr hab. inż. Aleksandra Mielewczyk-Gryń, prof. PG
Zespół B
- Karmela Matyjasik, Uniwersytet Gdański (UG)
- Dagmara Kroll, GUMed
- Zofia Wyrzykowska z Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego
- dr inż. Tadeusz Leśniewski, UG
Debatę oceni czteroosobowe jury: Prorektorki ds. studenckich Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego oraz Dyrektor Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza.
Czytaj także: Pani minister z dyrektorami szkół w Gdańsku: - Będą szkolenia do pracy z AI
Agenda i rejestracja
- 14:00-14:10 - przywitanie i wprowadzenie
14:10-15:10 - debata, ocena i ogłoszenie wyników
15:10-15:30 - networking
Aby wziąć bierny udział w debacie należy wypełnić formularz internetowy.
Debatę można będzie również obejrzeć w mediach społecznościowych i na kanale YouTube Uczelni Fahrenheita.