Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których będą podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ciągu powstającej ulicy Nowe Podwale Grodzkie powstanie drugi wiadukt. Składać się on będzie z ram żelbetowych z osobną konstrukcją nośną dla każdej jezdni. Budowa rozpoczęła się od strony wschodniej. Kiedy pierwszy obiekt będzie gotowy, wówczas na niego zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranej estakady zostanie zbudowany drugi nowy wiadukt.
W ostatnich tygodniach zakończono montaż głównych elementów nad wiaduktem kolejowym, a obecnie trwają, mało widowiskowe ale niezbędne, prace związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym wszystkich elementów metalowych.
- Nadal trwa również montaż wieszaków linowych, na których umocowane zostanie podwieszenie dolnego rusztu konstrukcji stalowej - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zakończono też betonowanie tzw. ustroju nośnego wiaduktu, który będzie przebiegać nad ul. Podwale Grodzkie. Obecnie układana jest na nim izolacja antywilgociowa. Te prace wykonane są już w 40 proc.
- Prace hydroizolacyjne prowadzone są także na płycie ustroju nośnego mostku, który powstaje nad kanałem Raduni - mówi Niezgoda. - Na samym mostku trwa montaż krawężników oraz zbrojenie konstrukcji chodników (będą one bowiem nieco uniesione w tym miejscu - red.)
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A. Koszt inwestycji to niespełna 147 mln złotych, z czego 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa powinna się zakończyć w październiku 2020 roku.
W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazało się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia obiektów mostowych, co wpłynęło na harmonogram prac. Odkrycie artefaktów wymusiło też przeprojektowanie planowanego parkingu przy ul. Okopowej.
Ze względu na konieczność wprowadzenia niezbędnych zmian, 28 stycznia br. Miasto podpisało aneks do umowy, w którym przedłużono wykonawcy termin realizacji inwestycji do października 2020 roku. Przyczyny opóźnienia niektórych prac były też inne: bardzo trudny obszar budowy związany m.in. z tym, że niektóre prace trzeba wykonywać jedynie w nocy, przez kilka godzin (by móc je przeprowadzić, trzeba było wyłączyć napięcie w przewodach kolejowych. Nie mógł też wówczas przejeżdżać torami żaden pociąg - red.). Kolejną kwestią była koordynacja tego projektu z układem drogowym wokół Forum Gdańsk, gdzie również niezbędne były zmiany projektowe.
Wiadukt Biskupia Górka. Minął rok od rozpoczęcia jego budowy
W Gdańsku regularnie przeprowadzana jest techniczna kontrola wszystkich obiektów inżynieryjnych. Obecny wiadukt w ciągu Traktu św. Wojciecha jest w złym stanie technicznym, dlatego władze Miasta zdecydowały już kilka lat temu o budowie nowego obiektu. W latach 2007 - 2014 Miasto starało się pozyskać środki unijne na tę inwestycję. Wówczas nie udało się. Stało się to możliwe w "nowym rozdaniu" środków UE.
Co ważne, ta inwestycja zakłada budowę nie tylko samego wiaduktu, ale też odcinków dojazdowych do niego. W ramach tego projektu powstanie bowiem nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ul. 3 Maja do ul. Augustyńskiego. Będzie on bardziej "przejezdny" i komfortowy, zarówno dla kierowców, jak i pieszych.
Przeczytaj także:
Wiadukt Biskupia Górka. Zobaczcie montaż elementów ogromnych łuków