W sąsiedztwie urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego aktualnie trwa montaż kolejnych elementów ogromnej konstrukcji stalowej lewej jezdni wiaduktu. Pojawił się tam również żuraw kołowy, dzięki któremu zamontowano już pierwszy, najkrótszy, tzw. odcinek startowy trzeciego łuku.
- Prawdopodobnie w nocy z 28 na 29 kwietnia (z wtorku na środę) montowany będzie drugi, kilkunastometrowy odcinek tego łuku. Po długim weekendzie majowym - kolejne. W sumie zamontować trzeba będzie pięć takich odcinków. Po zakończeniu montażu wszystkie elementy zostaną scalone - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Rewitalizacja gdańskich dzielnic. Po działaniach społecznych czas na "twarde" inwestycje
Obecnie kontynuowane są również prace przy podporach. Z kolei w przyszłym tygodniu, 4 - 5 maja, planowane jest betonowanie całej konstrukcji nośnej tej części estakady. Wylane zostanie około tysiąca metrów sześciennych betonu. Spowoduje to zwiększony w tym czasie ruch samochodów ciężarowych - pojawi się tu około 120 tzw. gruszek z betonem.
- Zgodnie z harmonogramem, do końca czerwca br. cała konstrukcja stalowa drugiej jezdni powinna być zakończona - zaznacza Agnieszka Zakrzacka.
Co jeszcze dzieje się na placu budowy?
Zamontowano już około 60 proc. całkowitej masy wspomnianej konstrukcji stalowej. Rozpoczął się też montaż ostatnich elementów i sekcji tzw. rusztu dolnego pod konstrukcją nośną wiaduktu.
Te prace montażowe prowadzone są wyłącznie w nocy, pomiędzy północą a godz. 4 rano. Tylko o takiej porze możliwe jest wyłączenie trakcji kolejowej, a tym samym zatrzymanie ruchu kolejowego, i bezpieczne przeprowadzenie prac.
Zobacz, jak montowano poprzednie dwa łuki wiaduktu Biskupia Górka
- Na estakadzie wykonano także podparcie i szalunek ustroju nośnego na jednym z przęseł. Aktualnie trwają tam prace związane z wykonywaniem zbrojenia ustroju nośnego. Od strony Pruszcza Gdańskiego wykonywane są górne warstwy nasypu - dodaje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Trwa również budowa mostku nad Kanałem Raduni, a także układanie górnych warstw nasypu drogowego jezdni lewej wiaduktu wraz z najazdem na wspomniany most. Poza tym montowane są kolejne płyty stropowe w konstrukcji parkingu, który także powstaje w ramach tej inwestycji. Od strony ul. Okopowej dobiega końca betonowanie dwóch ostatnich ścian.
Budowany jest także chodnik na skrzyżowaniu przy ul. Świętej Trójcy oraz przy Urzędzie Marszałkowskim. W ostatnich dniach przebudowana została sieć ciepłownicza przy ul. Augustyńskiego. W tym tygodniu, w rejonie ul. Augustyńskiego i Nowego Podwala Grodzkiego przełączona zostanie z kolei wybudowana sieć gazowa i wodociągi. Prowadzone są jeszcze prace przy budowie kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Augustyńskiego i Traktu Św. Wojciecha.
Ze względu na bezpieczeństwo i uzgodnienia z PKP prace prowadzone były jedynie w porach nocnych podczas całkowitego zamknięcia torów - w bardzo krótkim czasie wynoszącym około 4 godzin. To dlatego rozbiórka trwała kilka miesięcy.
Głównym wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to blisko 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oprócz budowy wiaduktu, inwestycja zakłada również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstaje też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany jest parking kubaturowy.
Część wiaduktu już oddana do użytku kierowcom ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywa się po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Przewidziano tu także ciąg pieszo-rowerowy.