
Niezwykła operacja inżynierska na budowie Wiaduktu Biskupia Górka. W nocy z wtorku na środę (29-30 stycznia) zamontowana zostanie belka nadłożyskowa wraz z łukami wiaduktu w pobliżu ul. Augustyńskiego. Konstrukcja stalowa przybyła do Gdańska w ponad 20 wielkogabarytowych transportach. Obecnie trwa scalanie części elementów, które sukcesywnie będą montowane w tym tygodniu.
Dźwig o wysięgu 100 m, który zostanie użyty do montażu jest już złożony i czeka na terenie budowy. Aby montaż stalowych elementów był możliwy, z wtorku na środę (29/30.01) o północy zostanie wyłączona trakcja kolejowa. Podnoszenie pierwszego elementu konstrukcji zaplanowano na godzinę 0:30. Montaż pierwszej sekcji montażowej zakończy się ok godz. 2 w nocy. Do godziny 4 zostanie przywrócona trakcja, by umożliwić ruch pociągów.

Budowa wiaduktu Biskupia Górka to jedna z najważniejszych miejskich inwestycji. Stanowi kluczowy fragment Traktu Św. Wojciecha, czyli ciągu komunikacyjnego północ-południe, będącego jednocześnie częścią drogi krajowej 91. Na co dzień korzystają z niej mieszkańcy Oruni i Św. Wojciecha, ale też wiele osób, które pracują bądź mieszkają w południowe części aglomeracji trójmiejskiej.
Istniejący wiadukt, który jest już w nie najlepszym stanie technicznym, zostanie rozebrany, a ruch ma być docelowo przeniesiony na dwie nowe trzypasmowe estakady. Ich rozpiętość to 104 m, a łączna szerokość 37,7 m. Na każdej powstaną chodniki dla pieszych, a na zachodniej estakadzie również droga rowerowa.
W ramach inwestycji zostanie też zbudowany i przebudowany pobliski układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Koszt całego projektu, który prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska to 143,6 mln zł. Dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020) wynosi 117,7 mln zł.
Czytaj też: Wiadukt Biskupia Górka. Zobacz plac budowy z lotu ptaka!