
Rozpoczynamy wydarzeniem, które szczególnie ucieszy mieszkańców Oliwy - ale nie tylko ich. W piątek rozpoczyna się trzydniowe Artystyczne Otwarcie Oliwskiego Ratusza Kultury, nowej placówki kulturalnej na mapie Gdańska. W budynku przy ulicy Opata Jacka Rybińskiego 25 powstała sala teatralno-koncertowa, gdzie będą odbywały się różnego rodzaju wydarzenia i warsztaty dla małych i dużych. Za inicjatywą stoi Fundacja Gdańska, która w ten weekend zaprasza na szereg bezpłatnych atrakcji, które zainaugurują działalność Ratusza.
Program Artystycznego Otwarcia Oliwskiego Ratusza Kultury:
|
Podczas, gdy w Oliwie odbędzie się wielkie otwarcie - na terenach postoczniowych przyjdzie czas na finalną imprezę plenerową. W piątek i sobotę 8-9 września po raz ostatni w tym roku będzie można się bawić pod klubem B90 (ul. Doki 1), na kultowej Ulicy Elektryków.
Na zakończenie sezonu, koncert w B90 zagra w piątek BITAMINA - a na afterparty na Ulicy Elektryków zapraszają Tropiki, Gdańska Szkoła Disco i Cyman, ponadto odbędzie się tam Ostatni Nocny Targ.

Dzień później przed publicznością, w klubie B90 zaprezentuje się sam… Krzysztof Krawczyk. Po koncercie po raz ostatni do tańca przed klubem zaproszą Earth Trax, SLG i Spisek Jednego.
Początek o godz. 20. Bilety na każdy koncert: 20 zł. Na afterparty wstęp wolny.

To nie koniec atrakcji w tej okolicy w ten weekend. W niedzielę 10 września warto udać się na znajdującą się pomiędzy SKM Stocznia a klubem B90 100cznię, gdzie w godz. 12-19 trwać będzie kiermasz wśród industrialnych kontenerów.
Wystawią się ci, którzy dorobili się swoich firm i stron internetowych, ale też ci, którzy jednorazowo postanowią pokazać swoje zbiory i łupy. Wśród plątaniny straganów znaleźć będzie można ubrania i dodatki, dla fanów vintage klasyczne naczynia z PRL-u, ponadto produkty handmade, różnego rodzaju bibeloty i drobiazgi, słowem, jak zapowiadają organizatorzy - typową dla placów targowych wielką niewiadomą w stylu: „co też tym razem uda się upolować”. Wstęp wolny.

W sobotę 9 września pod Stadionem Energa Gdańsk, na Parkingu P3 (od strony Amber Expo), odbędzie się impreza z niemałymi już tradycjami - Pomorskie Święto Piwa AmberFest.
- Podczas AmberFest staramy się zawsze pokazać jak najszerszą ofertę piw z naszego browaru - mówi Marek Skrętny, dyrektor marketingu w Browarze Amber. - W tegorocznej edycji będzie m.in. specjalnie uwarzone na okazję imprezy piwo marcowe. Jest to tradycyjny styl mocno związany z imprezami piwnymi.
Ale AmberFest to nie tylko degustacja. Organizatorzy zadbali o bogaty program wydarzenia, czeka więc nas całodzienna rozrywka w postaci koncertów, atrakcji i konkursów, a także festynu dla dzieci. Otwarta zostanie bezpłatna strefa gier i zabaw z dmuchańcami oraz przeprowadzone zostaną liczne konkursy z nagrodami. Podobnie jak w ubiegłych latach, także i w tym roku na terenie imprezy znajdziemy kilkadziesiąt stoisk z regionalnymi potrawami Kaszub, Kociewia, Żuław i nie tylko. Dodatkowo zaplanowano pokazy live cooking oraz warzenia piwa. Otwarta będzie także FUN ARENA - największe centrum rozrywki na Pomorzu.
Początek o godz. 11. O godz. 16.30 nastąpi uroczyste odszpuntowanie beczki, rozpoczynając tym samym oficjalnie festiwal piwa, który poprowadzi Wojciech Tremiszewski. Na żywo wystąpią: zespół Layo, Mitra oraz Maciej Borowicz - wokalista i kompozytor, Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, który brał udział w musicalu „The Witness” i programie „Droga do gwiazd”. Od godz. 22 do północy będzie można bawić się na DJ-party. Wstęp wolny.
Szczegółowy program: |
„Miasto pod miastem. Weekend z archeologią” to z kolei propozycja Muzeum Archeologicznego w Gdańsku. Impreza odbędzie się w sobotę i niedzielę 9-10 września na placu przy ulicy Rycerskiej.
Chodzi o przybliżenie gościom najdawniejszych dziejów osady gdańskiej, na której rozwój miały wpływ nie tylko polityka i społeczeństwo, ale przede wszystkim środowisko i położenie, które sprawiło, że Gdańsk stał się tak ważnym ośrodkiem wśród nadbałtyckich miast.
- Oprócz warsztatów i zajęć dla dzieci i młodzieży przybliżających pracę archeologa, planujemy przedstawić drogę, którą przebywają zabytki nim dotrą do gabloty muzealnej, magazynu czy publikacji naukowej - mówią organizatorzy imprezy.
W programie znalazły się m.in. pokazy garncarstwa i opowieści o technikach wyrobu naczyń ceramicznych, sekrety pracy konserwatorów zabytków archeologicznych, metody konserwacji i próby rekonstrukcji, spacer z archeologiem, wykłady i prelekcje, tajniki praktyk młodego archeologa - jak wygląda jego warsztat pracy, z czym mierzy się archeolog w terenie, a z czym w gabinecie; tajniki produkcji dawnych kosmetyków i pachnideł oraz dzieje dbania o urodę z przepisami z dalekiej przeszłości, warsztaty antropologiczne, które odkryją tajemnice stanu zdrowia dawnych mieszkańców Gdańska, przymierzalnia dawnych strojów i szereg zabaw i gier dla dzieci i nie tylko: piaskownica skarbów, malowidła naskalne, spotkania z konserwacją zabytków i wykopem archeologicznym, gry planszowe i zabawy plebejskie czy strzelanie z łuku.
W wydarzeniu udział wezmą przedstawiciele Muzeów i instytucji naukowych: Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Faktoria Handlowa w Pruszczu Gdańskim, Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku, a także studenci z Koła Naukowego Studentów Archeologii UMK i UG. Wstęp wolny.
Program: |
Do niedzieli 10 września trwa 5. edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej „Zbliżenia”, którego pomysłodawcą i kierownikiem merytorycznym jest Marek Brand - teatrolog, dramaturg, reżyser, aktor i prozaik, twórca autorskiego Teatru „Zielony Wiatrak”, działającego w Trójmieście od 1994 roku.
- Zastanawialiśmy się, co wyróżnia nasz festiwal na tle innych, podobnych festiwali. Nie musieliśmy długo szukać - mówi Marek Brand. - Od pierwszej edycji wiedzieliśmy, że nasz festiwal nie będzie skupiał się tylko i wyłącznie na zapraszaniu wydarzeń artystycznych z Polski i ze świata, ale przede wszystkim będzie integrował trójmiejskie środowisko artystyczne i naukowe. Uważaliśmy, i nadal tak uważamy, że sensem naszego działania jest pozostawienie czegoś, co będzie funkcjonowało dalej, po tym jak festiwal już się skończy. W zasadzie mamy tu wszystko, co nam potrzeba: wspaniałe środowisko muzyków, plastyków, dokumentalistów, tancerzy, aktorów, a w tle kulturę żydowską nierozerwalnie związaną z tym regionem.
W programie festiwalu, jak zawsze ciekawa muzyka, teatr, taniec, warsztaty, wykłady i spotkania. Na część z nich, ze względu na ograniczoną ilość miejsc, obowiązują zapisy. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Program:
|

Zapraszamy również na ciekawe wystawy w gdańskich galeriach. Muzeum Narodowe w Gdańsku zaprasza do swojego oddziału w Zielonej Bramie, do Gdańskiej Galerii Fotografii (ul. Długi Targ 24), gdzie prezentuje wystawę twórczości Doroty Nieznalskiej, zatytułowaną „Kolekcja Institut für Deutsche Ostarbeit” („Kolekcja Instytutu Niemieckiej Pracy na Wschodzie”).
Dorota Nieznalska - urodzona w Gdańsku i związana z tym miastem artystka była na ustach całej Polski w 2001 roku za sprawą instalacji „Pasja”, za którą została oskarżona o obrazę uczuć religijnych. W Gdańsku, w Pałacu Opatów - oddziale Muzeum Narodowego w Gdańsku, kilka lat temu można było oglądać jej pracę „Królowa Polski”, która przyniosła jej główną nagrodę I Gdańskiego Biennale Sztuki.
Kanwą dla „Kolekcja Institut für Deutsche Ostarbeit” stała się działalność tytułowej niemieckiej placówki badawczej utworzonej przez faszystów w 1940 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jej prezesem był dr Hans Frank, Generalny Gubernator i minister rządu Hitlera. W skład IDO wchodziło kilka sekcji, jedną z nich, służącą „inwentaryzowaniu wizerunków” ludności, była Sektion Rassen-und Volkstumsforschung (niem. Sekcja Rasowa i Ludoznawcza). Jej zadaniem była dokumentacja antropologiczna, w tym pomiary i fotograficzne wizerunki postaci, dokumentowano także rodzaj zabudowań mieszkalnych ludności łemkowskiej, polskiej, romskiej, ukraińskiej i żydowskiej.
Dorota Nieznalska, Günter Grass i inni. Kulturalny weekend czas zacząć
Wystawa czynna jest do 29 października 2017 r. Zwiedzać można codziennie od wtorku do niedzieli, w godz. 10-17. Bilety: normalny 2 zł, ulgowy 1 zł.

Tylko do niedzieli 10 września, w mieszczącym się w Nowym Porcie oddziale Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia 2” (Gdańsk, ul. Strajku Dokerów 5), można oglądać wystawę „Fragmenty pękniętego chodnika (pod bacznym spojrzeniem)”, zapowiadającą festiwal Wilno w Gdańsku. Zobaczymy tam prace piątki artystów: Kiprasa Dubauskasa, E.B. Itso, Mortena Kildevælda Larsena, Kalin Lindena i Mirjam Wirz.
- Zapraszamy na wystawę będącą podsumowaniem pewnego procesu - mówi jedna z kuratorek wystawy i dyrektor działu wystaw CSW Łaźnia, Agnieszka Kulazińska-Grobis. - To proces, który trwa już dwa lata. W tym czasie wieku artystów związanych w jakiś sposób z Wilnem, zostało zaproszonych na rezydencję w Gdańsku. Byli to artyści, którzy albo przebywali w Wilnie, albo byli to artyści litewscy, albo międzynarodowi, którzy doświadczyli tego miasta, np. pracując tam nad wystawą, odbywając rezydencję czy, tak jak Mirjam Wirz, mieszkali tam przez jakiś czas. Celem rezydencji w Gdańsku było porównanie tych dwóch miast - tłumaczy kuratorka.
Artyści biorący udział w projekcie zakończonym wystawą „Fragmenty…” mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie „czy miasto można potraktować jako niezapisaną kartkę”. - Chodziło nam o to, aby sprawdzić w jaki sposób artysta - który na kilka tygodni wchodzi w miasto, które jest pełne historii i różnych opowieści, jest gęste od znaczeń - jest w stanie to miasto odczytać. Czy może bazować tylko na przelotnych wrażeniach, czy w tej warstwie metaforycznej i wizualnej miasta może dostrzec fragmenty głębszych warstw, jego historii i ludzkich opowieści - dodaje Kulazińska-Grobis.
W ten sposób powstało pięć artystycznych wizji miasta i jego specyfiki. Prezentacja skupia się na Wilnie i Gdańsku - dwóch miastach, jednocześnie podobnych i różniących się pod wieloma względami.
Tytuł wystawy nawiązuje do niekończących się sekwencji przemian, tzn. całkowitej wymiany populacji, krajobrazu i kultury, oraz ciągłej potrzeby ponownego tworzenia tożsamości miejskiej i kulturowej, które ukonstytuowały w tkance aglomeracji hybrydowe przestrzenie, typowe dla miast naszego regionu. Jednym z ich charakterystycznych elementów są tytułowe popękane chodniki, odsyłające do historycznych warstw, utraconych i odtworzonych tożsamości, do przejść i ciągłych wysiłków, by stać się integralną miejską całością, a zarazem kusić niemożnością jej osiągnięcia.
Prace można oglądać do 10 września 2017 r., czyli do końca trwania festiwalu Wilno w Gdańsku. Wstęp wolny.