![Most wantowy na Martwej Wiśle w Gdańsku to budowla nie tylko użyteczna, ale też wizualnie atrakcyjna Most wantowy na Martwej Wiśle w Gdańsku to budowla nie tylko użyteczna, ale też wizualnie atrakcyjna](https://www.gdansk.pl/download/2019-11/138192.jpg)
Budowa przeprawy trwała dwa lata - od sierpnia 1999 r. do listopada 2001 r.. Nowatorska w skali kraju inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł (niemal połowa środków pochodziła z kredytu Banku Światowego). Konstrukcja ze 100-metrowym pylonem była pierwszym w kraju mostem wantowym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich inżynierów. Nad projektem pracowali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusz Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Powstały wówczas aż cztery projekty: dwa klasyczne z podporami w rzece i dwa warianty mostu wantowego.
- Kiedy przedstawiliśmy propozycję budowy mostu podwieszonego, urzędnicy z Warszawy przyjęli ją entuzjastycznie, ale prosili, żeby pokazać też coś realnego - mówił inż. Wąchalski w 2001 roku na łamach „Gazety Wyborczej”. - Okazało się jednak, że budowa tradycyjnego mostu wymaga szczególnych nakładów, ponieważ Martwa Wisła jest akwenem morskim. Taki most musiałby być wyższy i szerszy, a podpory w rzece bardzo mocne, tak aby wytrzymały uderzenie jednostek pływających ważących trzy tysiące ton. To podniosło koszt budowy zwykłego mostu tak, że zrównał się z ceną mostu wantowego.
Krzysztof Wąchalski po realizacji inwestycji przyznał, że wybór mostu wantowego był bardzo odważną decyzją.
![Widok na Most im. Jana Pawła II z perspektywy Martwej Wisły, od strony przystani Stewa w Gdańsku - Rudnikach Widok na Most im. Jana Pawła II z perspektywy Martwej Wisły, od strony przystani Stewa w Gdańsku - Rudnikach](https://www.gdansk.pl/download/2019-11/138193.jpg)
Otwarcie nastąpiło 9 listopada 2001 r.
- Ta inwestycja to ponownie zwrócenie się Polski w kierunku morza - stwierdził podczas uroczystości wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol. - Jest to chyba jeden z pierwszych obiektów, który ma tak duże znaczenie dla aktywizacji terenów portowych.
W wydarzeniu uczestniczyli m.in. wojewoda pomorski Jan Ryszard Kurylczyk, marszałek województwa Jan Zarębski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, metropolita gdański arcybiskup Tadeusz Gocłowski oraz liczni przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z prezesem Marianem Świtkiem na czele.
„Największy w kraju most podwieszany otwarty” - donosiły media. I tak rzeczywiście było przez 10 lat, do czasu uruchomienia Mostu Rędzińskiego nad Odrą we Wrocławiu.
![Widok z powietrza. Most Jana Pawła II z Trasa Sucharskiego i Tunelem pod Martwą Wisłą stanowi dziś jeden z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w mieściw Widok z powietrza. Most Jana Pawła II z Trasa Sucharskiego i Tunelem pod Martwą Wisłą stanowi dziś jeden z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w mieściw](https://www.gdansk.pl/download/2019-11/138194.jpg)
Dzień oddania mostu do użytku był ukoronowaniem wieloletniego wysiłku portowców na rzecz zwiększenia dostępności terenów portowo-przemysłowych położonych na wschód od Martwej Wisły dla wielkotowarowego ruchu drogowego obejmującego m.in. Port Północny, Basen Górniczy, Półwysep Westerplatte i Przeróbkę. Nawet nadzorujący budowę inspektorzy z Wielkiej Brytanii byli zaskoczeni, że w Polsce realizuje się tak skomplikowane przedsięwzięcia. Przeprawa na Martwej Wiśle jako jedyna w Polsce wznoszona była metodą wspornikową, bez tymczasowych podpór w wodzie. Kolejne elementy mostu podnoszono z pływających po rzece barek i podwieszano na wantach. Wszystkie ważą około 26 tys. ton. Całkowita długość mostu to ponad 380 m (przy szerokości pomostu 21 m). Konstrukcja składa się z trzech przęseł. Rozpiętość przęsła nad nurtem rzeki wynosi 230 m. Most powinien służyć nam bezawaryjnie ponad 100 lat, co gwarantować mają prowadzone co jakiś czas prace serwisowe.