Rozpoczęcie robót na torowisku oznacza, że od soboty tramwaje nie będą kursować od pętli "Pasanil" do plaży na Stogach. Na tym odcinku kursować będzie komunikacja zastępcza. Prace zorganizowano tak, by nie było utrudnień w ruchu samochodowym.
Modernizacja torów na Stogach rozpoczęła się na początku lipca br. Prace prowadzone są obecnie na ul. Budzysza i Stryjewskiego - na odcinku od ul. Kruczej do Trasy Sucharskiego.
Od najbliższej soboty prace prowadzone będą także na wspomnianym odcinku od ul. Kruczej do pętli tramwajowej Stogi Plaża, o długości około 2,5 km.
W związku z tym tramwaje dojeżdżać będą do skrzyżowania ul. Nowotnej z Kruczą.
Dalej na odcinku ul. Nowotnej do pętli Stogi Plaża kursować będzie komunikacja zastępcza. Zamknięta zostanie również ścieżka rowerowa po lewej stronie linii tramwajowej w kierunku plaży. Piesi korzystać będą z chodnika wzdłuż ul. Nowotnej (po prawej stronie w kierunku plaży).
W związku z kolejnym etapem prac, i związanymi z nim zmianami w komunikacji miejskiej, DRMG zaprosiła w czwartek mieszkańców dzielnicy na spotkanie informacyjne.
Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego zwrócili uwagę, że w weekend gdańszczanie nie odczują specjalnie zmian w komunikacji, ponieważ po sezonie, w weekendy, tramwaje nie dojeżdżają do plaży.
Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM, poinformował z kolei, że trasa linii 158 zostanie przedłużona do Stogów Plaży, a przebiegać będzie dodatkowo przez ul. Stryjewskiego i Nowotną oraz środek osiedla (ul. Wrzosy). Taki przebieg trasy utrzymany zostanie także po zakończonym remoncie. Obecnie linia 158 dojeżdża tylko do ul. Zimnej.
Ta informacja ucieszyła mieszkańców, podobnie jak ta dotycząca nowej linii tramwajowej, która pojawi się w tej dzielnicy.
- Po zakończonym remoncie na Stogi kursować będzie tramwaj nr 9, który będzie dojeżdżał do Wrzeszcza. Zlikwidujemy natomiast linię nr 3 - dojazd do Brzeźna tramwajem stracił sens, tym bardziej, że rozbudowana zostanie linia 158. Tramwaj nr 3 będzie kursował w przyszłości pomiędzy Brzeźnem a Chełmem - zdradził wicedyrektor Zomkowski.
Przy okazji Sebastian Zomkowski zaprosił wszystkich obecnych na nietypowe sobotnie wydarzenie: oficjalne pożegnanie"zdezelowanego torowiska". Po przeprowadzonej modernizacji w końcu będą mogły się tu pojawić nowoczesne tramwaje niskopodłogowe, które kursują od dawna w innych gdańskich dzielnicach. Natomiast w sobotę, 8 września, pojawi się tu... tabor historyczny.
Na co zwracali uwagę mieszkańcy?
Jedna z kobiet wspominała w czwartek o tym, że w trakcie poprzedniej modernizacji torowiska, na Przeróbce, mieszkańcy wysiadając z tramwaju, musieli czekać czasem nawet 20 minut na autobus komunikacji zastępczej.
- Zdarzało się, że ludzie wysiedli z dwóch tramwajów pod rząd, a dopiero wtedy podjeżdżał autobus. Przez to było w nim bardzo ciasno i nieraz dojeżdżaliśmy do Stogów jak "śledzie w puszce". Był też problem z wysiadaniem, przynajmniej dla mnie i innych starszych ludzi, bo np. tramwaj miał wysokie wejście, nie było wysepek, trudno było wysiąść z pojazdu – podkreślała kobieta.
Przedstawiciele ZTM zapewniali w czwartek, że większość z tamtych niedogodności nie powinna się pojawić w trakcie tego remontu. Na bieżąco będą jednak monitorować sytuację i w razie potrzeby interweniować.
W trakcie spotkania wielu mieszkańców dowiedziało się, że rozkopana obecnie ul.
Wosia Budzysza docelowo będzie dwukierunkowa (dotąd obowiązywał tu jeden kierunek jazdy). W kierunku ogrodów działkowych przesunięta zostanie ścieżka rowerowa, dzięki czemu będzie można wygospodarować miejsce dla jezdni dwukierunkowej.
Pytano też, czy w ramach inwestycji powstaną przystanki wiedeńskie. Te zaplanowano na ul. Stryjewskiego. Niektórzy mieszkańcy nie ukrywali obaw związanych z tego typu rozwiązaniem.
- Będziemy wychodzić bezpośrednio na ulicę, przed samochody... - zwracali uwagę mieszkańcy.
Urzędnicy zapewniali jednak, że to celowe rozwiązanie, stosowane w wielu miastach. Tuż przed takim przystankiem wybudowane jest podwyższenie, które wymusza zwolnienie nadjeżdżającego pojazdu.
Jeden z mieszkańców zwracał uwagę na kiepski stan techniczny ul. Tamka, którą poprowadzono tymczasowy ruch kołowy, na czas trwającej inwestycji.
Pracownicy GZDiZ przeprowadzą tam kontrolę i w razie potrzeby wykonają doraźne naprawy.
Jedna z osób dopytywała o ul. Kruczą.
- Ona ma 4 metry szerokości. Jak mają się tam mijać np. autobus z ciężarówką? - pytano.
Przedstawiciele wykonawcy prac, spółka Aldesa, wyjaśniali, że na ul. Kruczej zorganizowany zostanie ruch wahadłowy. Będzie tam specjalne oznakowanie oraz sygnalizacja.
Padło też i dość nietypowe pytanie, ale, jak się okazało, frapujące wiele osób. Otóż jedna z kobiet zwróciła uwagę, że z ul. Stryjewskiego zniknęły w ostatnim czasie wszystkie kosze na śmieci.
- Czy jest to związane z tą inwestycją? - dopytywała.
Jednoznaczna odpowiedź nie padła. Przedstawiciel GZDiZ przyznał, że w tej jednostce zgłoszono, że na ul. Stryjewskiego wymieniane będą wszystkie kosze w ramach tej inwestycji.
Jedna z kobiet była z kolei ciekawa czy jest szansa na to, aby ul. Wosia Budzysza została otwarta wcześniej niż zakończy się cała inwestycja?
- To raczej niemożliwe. W tym roku na tej ulicy będzie położona co prawda jedna warstwa bitumiczna, ale w przyszłym roku, przy jednym z odcinków ul. Wosia Budzysza, planowana jest jeszcze przebudowa przepustu, dlatego nie będzie można otworzyć szybciej ulicy – tłumaczyli przedstawiciele wykonawcy.
Roboty budowlane, zgodnie z umową, powinny zakończyć się 30 czerwca 2019 r.
Jak będzie funkcjonować komunikacja miejska od soboty, 8 września?
Linie tramwajowe nr 3 i 8: trasy wszystkich kursów zostaną skrócone do pętli Stogi Pasanil według nowych rozkładów jazdy.
Między Stogami Pasanilem a Stogami Plażą będą kursować autobusy linii 158 (258), których trasa z dotychczasowej pętli Stogi Zimna zostanie wydłużona aż do plaży. Dodatkowo, w godzinach mniejszej częstotliwości funkcjonowania linii 158 (258), zostanie uruchomiona linia zastępcza T8 na trasie: Stogi Zimna – Stryjewskiego – Nowotna – Stogi Plaża.
Uwaga: przystanek „Zimna” [1052], wspólny z tramwajowym, będzie miejscem przesiadek z tramwajów na autobusy linii T8. Aby umożliwić łatwy i komfortowy dojazd, autobusy będą czekać na dojeżdżające do przystanku tramwaje do 3 minut - to maksymalne dozwolone opóźnienie odjazdu z przystanku „Zimna”.
Bilet jednoprzejazdowy
Zgodnie z uchwałą Rady Gdańska w przypadku wprowadzenia zastępczej komunikacji, bilet na jeden przejazd zachowuje ważność w innym, najbliższym pojeździe zmierzającym w kierunku przystanku końcowego po stałej linii. Zasada ta dotyczy wszystkich przypadków, gdy organizowana jest komunikacja zastępcza lub występuje awaria pojazdu. Na przykład: pasażer, który skasował bilet na jeden przejazd w tramwaju linii 3, może kontynuować podróż na tym samym bilecie autobusami linii 158 (258) lub T8 do pętli Stogi Plaża.
Remont torowisk i przystanków
Na Stogach przebudowane zostanie 3700 metrów torów tramwajowych. Prace modernizacyjne realizowane będą na odcinku od skrzyżowania ul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża". Przebudowane zostaną także dwie pętle: tramwajowo - autobusowa „Pasanil” (około 350m) i tramwajowa „Plaża Stogi” (około 450 m), na których pojawią się dodatkowo tory odstawcze. Dla wygody mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej na tym odcinku przebudowane zostaną przystanki tramwajowe. Będą one włączone do monitoringu wizyjnego sieci TRISTAR, a także do systemu informacji pasażerskiej.
Remont dróg
W ramach inwestycji przebudowany zostanie również istniejący układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wynosi około 2500 m. Łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników wynosi około 1900 m, natomiast łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych wynosi około 1200 m. Wykonawca zmodernizuje także sieci wodociągowe i kanalizacyjne.
Umowa z wykonawcą prac Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. podpisana została w czerwcu br. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł, z czego ponad 46 mln zł to dofinansowanie unijne. Przewidywany termin zakończenia robót to trzeci kwartał 2019.
Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IVa. W ramach GPKM IV a powstaną także nowe linie tramwajowe w ul. Nowej Bulońskiej Północnej oraz w ul. Nowej Warszawskiej (etap 1). Zakupionych zostało również 15 nowych tramwajów.
Koszty całego projektu GPKM IV A to 540,3 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 286,12 mln zł.