• Start
  • Wiadomości
  • Międzynarodowy Dzień Tańca. O budowaniu postaci mówi Sayaka Haruna, tancerka Opery Bałtyckiej

W Międzynarodowy Dzień Tańca, o budowaniu postaci na scenie mówi Sayaka Haruna z Opery Bałtyckiej

Co roku, 29 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tańca. Jedna na najjaśniejszych gwiazd zespołu baletowego Opery Bałtyckiej Sayaka Haruna-Kondracka tłumaczy, jak buduje postać - to nie tylko fizyczna praca na sali baletowej, ale i próba dokładnego zrozumienia kreowanej postaci.
29.04.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Sayaka Haruna w Gali baletowej L'UNIVERS DE LA DANSE. Tak świętowano Międzynarodowy Dzień Tańca w Operze Bałtyckiej w 2018 roku
Sayaka Haruna w Gali baletowej L'UNIVERS DE LA DANSE. Tak świętowano Międzynarodowy Dzień Tańca w Operze Bałtyckiej w 2018 roku
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

 

#zostanwdomu i zobacz najnowszą premierę Opery Bałtyckiej - “Sen nocy letniej” od kulis

 

- Występ jest zawsze żywy. Każdego dnia moje ciało jest inne, moje uczucia się zmieniają. Przestrzeń światła są niby takie same, ale każdego dnia jesteśmy inni. Dlatego za każdym razem chcę reagować nieco inaczej - opowiada Sayaka Haruna - Kondracka, która zanim związała się z Operą Bałtycką w 2012 roku miała okazję pracować z takimi gwiazdami choreografii jak Jiří Kylián, Michael Schumacher czy Sabine Kupferberg.

Na przestrzeni lat Haruna tańczyła w wielu spektaklach Izadory Weiss („Sen nocy letniej”, „Czekając na…”, „Fun”, „Light”), ale też Emila Wesołowskiego („Chopinart”), Patricka Delcroix („Clash”), Jiříego Kyliána („Six Dances”, „Falling Angels”) oraz Giorgio Madii („Pinokio”) i Francoisa Mauduita („Dziadek do orzechów”).


 

W najnowszym repertuarze Opery Bałtyckiej można ją zobaczyć w spektaklach baletowych: "Pinokio", "Dziadek do orzechów" i "Giselle" i operowych, m.in. "Orfeusz w piekle". Ostatnią rolę - Puka - wykreowała w “Śnie nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego w choreografii Gray’a Veredona.

- Kiedy buduję postać zadaję sobie pytanie: ”Czy to co widzę w danej chwili, odbieram tylko oczami?" - mówi tancerka. - Bardzo lubię ten sposób pracy. W procesie twórczym zachodzi mnóstwo zmian. Mają w nim udział zarówno tancerze, jak i choreografowie. Staram się łączyć dwie rzeczy: język, czyli choreografię, oraz historię.

Co dzieje się, gdy ciało jest zmęczone, a trzeba wystąpić na scenie?

- Muszę być gotowa na takie sytuacje - tłumaczy artystka. - Również mentalnie. Muszę ufać swojemu ciału.

 

22 czerwca 2019, premiera spektaklu Wieczór latynoamerykański  w choreografii Mauricio Wainrota. Nz. tancerze Sayaka Haruna-Kondracka i Bartosz Kondracki
22 czerwca 2019, premiera spektaklu "Wieczór latynoamerykański" w choreografii Mauricio Wainrota. Nz. tancerze Sayaka Haruna-Kondracka i Bartosz Kondracki
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP


Międzynarodowy Dzień Tańca
to święto ustanowione w 1982 roku przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego będącego pod auspicjami UNESCO. Dzień obchodów 29 kwietnia wybrano na pamiątkę chrztu francuskiego tancerza i choreografa Jeana-Georges'a Noverre'a.

Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Międzynarodowym Instytutem Teatralnym (ITI) co roku publikuje polskie tłumaczenie orędzia z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca 2020. Autorem tegorocznego orędzia jest Gregory Vuyani Maqoma, tancerz, aktor, choreograf i pedagog z Republiki Południowej Afryki.

Orędzia posłuchasz tutaj.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo