W Gdańsku powstanie terminal zbożowy. Inwestycja o strategicznym charakterze

W gdańskim porcie przy Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie nowy agro terminal. Inwestycja, którą zrealizuje, a potem będzie zarządzać, państwowa spółka, będzie gotowa do 2026 r. - zapowiedział w poniedziałek, 2 grudnia, premier Donald Tusk. - Gdański terminal zbożowy będzie “bezpiecznikiem”, instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów - dodał szef rządu. Wartość nowej inwestycji w porcie to ok. 400 mln zł.
02.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać cztery osoby stojące przy mikrofonach na tle portowych dźwigów i infrastruktury przemysłowej. Wszyscy są ciepło ubrani, co sugeruje chłodną pogodę. Tło stanowią duże suwnice, żurawie portowe oraz kontenery, co wskazuje na teren portu przeładunkowego. Po prawej stronie widoczna jest tablica z fotografią lub wizualizacją przedstawiającą port. Osoby na zdjęciu wyglądają na uczestników oficjalnego wydarzenia lub konferencji prasowej zorganizowanej w tym miejscu. Na ziemi widać kałuże, co może świadczyć o niedawnych opadach deszczu.
Konferencja prasowa na terenie przyszłej inwestycji. Od lewej: Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Arkadiusz Marchewka - wiceminister infrastruktury, Donald Tusk - premier RP, Dariusz Klimczak - minister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Terminal zbożowy pod kontrolą państwa polskiego

- Pamiętamy wszyscy te emocje, które towarzyszyły kwestii zbożowej wtedy, kiedy do Polski zaczęło wlewać się, wskutek decyzji o otwarciu granicy z Ukrainą, zboże ze Wschodu. To był jeden z tych momentów, w których do świadomości społecznej i polityków dotarła wreszcie informacja, że kwestia zboża to jest także element bezpieczeństwa państwa. Szczególnie w tych trudnych i bardzo wymagających czasach - powiedział na konferencji prasowej Donald Tusk.  
 
Zaznaczył, że kierowany przez niego rząd podjął już wcześniej decyzje, które skutecznie chronią Polskę przed niekontrolowanym napływem zboża, nie tylko z Ukrainy. 
- Jednym z oczywistych i naturalnych oczekiwań było jednak powstanie kolejnego terminalu zbożowego w Polsce. Takiego, który będzie w dyspozycji państwa polskiego pełniącego - co oczywiste - funkcję komercyjną, ale będącego też "bezpiecznikiem", instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym także bezpieczeństwa polskich rolników - mówił prezes Rady Ministrów.   
Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ciemną kurtkę zimową z podniesionym kołnierzem, stojącego na tle nieostrego przemysłowego krajobrazu, prawdopodobnie w porcie. Mężczyzna patrzy prosto w obiektyw aparatu, a przed nim znajduje się mikrofon z osłoną przeciwwietrzną. Światło słoneczne oświetla jego twarz, podkreślając detale mimiki. Tło zdjęcia jest rozmyte, ale można dostrzec elementy infrastruktury portowej, takie jak dźwigi i konstrukcje metalowe. Atmosfera zdjęcia jest formalna, co sugeruje, że zostało wykonane podczas oficjalnego wydarzenia.
Premier Donald Tusk przekonywał, że nowy terminal da Polsce możliwość elastycznego działania w sytuacji kryzysu na rynku zboża
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Wyjaśnił, że rząd próbował też odzyskać pełną kontrolę nad terminalami zbożowymi w Gdyni i Szczecinie, ale okazało się to niemożliwe z powodów prawnych i własnościowych.  

Port Lotniczy Gdańsk dołącza do grona cichych lotnisk (Silent Airport)

- I dlatego decyzja, że wracamy do idei kolejnego terminalu zbożowego w Gdańsku. Nie będę się już wyzłośliwiał i wspominał - takiego powiem wprost - pajacowania niektórych naszych poprzedników, którzy obiecali jak zawsze gruszki na wierzbie, w tym przypadku zboże na wierzbie. A tutaj mamy już konkretne decyzje. Dla nas jest bardzo ważne, aby ta rezerwa w razie jakiś napięć na rynku dawała nam możliwość elastycznego działania. To, co najważniejsze: żeby państwo polskie miało do swojej dyspozycji terminal zbożowy - podkreślił premier. 
Na zdjęciu znajduje się mężczyzna w okularach, ubrany w czarną, ciepłą kurtkę. Stoi przed mikrofonem, wykonując gesty rękami, co sugeruje, że przemawia lub wyjaśnia coś w trakcie wystąpienia. Tło jest rozmyte, ale można zauważyć elementy przemysłowe, takie jak dźwigi portowe i konstrukcje metalowe, co wskazuje na lokalizację w porcie. Światło słoneczne oświetla mężczyznę od boku, podkreślając detale twarzy i jego postawy. Atmosfera zdjęcia wydaje się formalna, związana z jakimś oficjalnym wydarzeniem lub konferencją.
Dariusz Klimczak z PSL - minister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Odpowiedzialność za budowę terminala zbożowego, a następnie jego zarządzanie, powierzono spółce Port Gdańsk Eksploatacja z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG)

Dobre wyniki polskich portów

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podkreślił, że dziś polskie porty są w dobrej kondycji finansowej.
 
- Porównując rok do roku zwiększamy ich dochodowość netto od 17 do 25 procent. Musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne zapewnienia bezpieczeństwa. W tym miejscu powstanie nowy, całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości i zdolnościach przeładunkowych - poinformował Dariusz Klimczak. 
Na zdjęciu widzimy mężczyznę w ciemnej kurtce z podniesionym kołnierzem, stojącego przy mikrofonie. Ma krótkie, starannie ułożone włosy i wygląda na skupionego, co sugeruje, że wygłasza przemówienie. W tle widać rozmyte elementy przemysłowe, takie jak duże dźwigi portowe i konstrukcje metalowe, co wskazuje na lokalizację w porcie. Światło słoneczne oświetla mężczyznę z boku, co podkreśla szczegóły jego twarzy. Zdjęcie ma formalny charakter i prawdopodobnie zostało wykonane podczas oficjalnego wydarzenia lub konferencji w plenerze.
Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Z kolei Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, podkreślił, że inwestycja w Gdańsku została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się w branży morskiej. - Widzimy, że w ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże. To inwestycja w kierunku budowy bezpieczeństwa żywnościowego naszego kraju - dodał. 

Wykonawcy gazociągu wybrani. Jego fragment powstanie w jednej z gdańskich dzielnic

Gdańsk kibicuje inwestycji w porcie 

Obecna na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, zapewniła, że nowa inwestycja Portu Gdańsk może liczyć na pełne wsparcie ze strony miasta.   
Na zdjęciu znajduje się kobieta w okularach, ubrana w ciemny płaszcz i owinięta jasnym szalikiem. Stoi przed mikrofonem, co sugeruje, że przemawia lub bierze udział w oficjalnym wydarzeniu. Jej twarz jest lekko oświetlona promieniami słońca. W tle widać rozmyte kontenery magazynowe, co wskazuje na lokalizację w porcie lub na terenie przemysłowym. Wyraz twarzy kobiety jest poważny i skoncentrowany, co podkreśla formalny charakter sytuacji. Zdjęcie zostało wykonane w plenerze, w chłodnym, słonecznym dniu.
Satysfakcji z planowanej inwestycji w Porcie Gdańsk nie kryła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
- Choć miasto Gdańsk jest mniejszościowym udziałowcem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to dziękuję za postrzeganie tego, że port jest absolutnie częścią miasta. I to nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia miasta - dodała Aleksandra Dulkiewicz.  

Szczegóły inwestycji w gdańskim porcie

Port Gdański Eksploatacja (PGE) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

"Desant" z Gdańska w Biurze Rzecznika MŚP. Jak firmom chce pomagać Agnieszka Majewska?

- Wartość całego projektu inwestycyjnego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji - informuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
 
Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do
10,6 m.
Zdjęcie przedstawia panoramiczny widok portu morskiego i jego okolic, wykonane z lotu ptaka. Na pierwszym planie widoczny jest nabrzeże portowe z zacumowanymi statkami, magazynami i dźwigami. Niektóre budynki i obszary na terenie portu zostały oznaczone na czerwono i zielono, co może wskazywać na ich szczególne przeznaczenie lub etapy planowania inwestycji. W tle rozciąga się miasto z licznymi budynkami mieszkalnymi, biurowymi oraz stadionem o charakterystycznym, złotym kształcie. Z prawej strony widoczne są tereny zielone i ogródki działkowe. Po lewej stronie znajduje się infrastruktura przemysłowa, w tym kominy fabryczne oraz place przeładunkowe.  Całość zdjęcia pokazuje zróżnicowany krajobraz łączący tereny przemysłowe, portowe i miejskie. Perspektywa z góry umożliwia uchwycenie skali i organizacji przestrzennej tego obszaru.
Wizualizacja inwestycji. W kolorze czerwonym zaznaczono 9 nowych magazynów na zboże
mat. Port Gdańsk
 
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
 
Dzięki inwestycjom własnym, jak i kontrahentów, Port Gdańsk w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoje zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż z 2 mln ton (2019 r.) do 4,3 mln ton (obecnie). W ub.r. przeładunki zbóż podskoczyły do 3,1 mln ton, głównie w relacji eksportowej. W okresie styczeń – październik br. obsłużono 2,4 mln ton ziarna.
 
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z KONFERENCJI PRASOWEJ W PORCIE Z UDZIAŁEM PREMIERA DONALDA TUSKA: 

  
 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok