Przez okres zimowy chcemy wzbogacić sieć stacji, tak żeby mieszkańcy w różnych częściach Gdańska mogli korzystać z naszego roweru metropolitalnego. Dzięki temu będziemy mieli przynajmniej jedną stację w każdej z 35 dzielnic. Dzisiaj, wsłuchując się w uwagi zarówno mieszkańców, aktywistów rowerowych, jak również rad dzielnic, rozpoczynamy montaż 25 nowych stacji, ale chcielibyśmy dalej rozwijać ten system, tak żeby rower rzeczywiście stanowił alternatywę dla codziennego korzystania z innych środków komunikacji - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Zmiany w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej w dni powszednie
MEVO w pełnej krasie
Od 13 września do 16 listopada trwały testy roweru MEVO. Od dwóch tygodni po ulicach 16 gmin należących do projektu jeździ już pełna flota, czyli ponad 4 tys. rowerów. W samym Gdańsku do dyspozycji mamy 489 jednośladów tradycyjnych i 1515 ze wspomaganiem elektrycznym. Od momentu pełnego uruchomienia systemu, firma City Bike Global spełnia kluczowe wskaźniki wymagane umową. Oprócz zapewnienia dostępu do określonej w umowie liczby rowerów, operator dba o to, aby były one odpowiednio rozlokowane we wszystkich 47 strefach. Chodzi o to, żeby w każdej z nich było nie mniej niż 50%, ale też nie więcej niż 150% ustalonej liczby jednośladów.
– Mamy świadomość, że prawdziwy test tego systemu czeka nas w miesiącach wiosennych. Będziemy przyglądali się sytuacji, analizując przyzwyczajenia transportowe mieszkańców. Będziemy odpowiednio reagowali, tak aby ten system był jak najbardziej elastyczny i odpowiadał potrzebom użytkowników – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.
Zainteresowanie mimo zimowej aury
Choć pogoda przestała nas rozpieszczać i od wielu dni musimy zmagać się ze śniegiem i mrozem, liczba osób korzystających z rowerów MEVO wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Z danych udostępnionych przez operatora wynika, że na terenie całej metropolii użytkownicy wykupili już 1344 abonamentów miesięcznych, a 102 użytkowników zdecydowało się na abonament roczny. Skorzystano też z 41 abonamentów według taryfy 48h oraz z 6700 subskrypcji pay as you go. Na terenie Gdańska, przez pierwsze dwa tygodnie działania systemu, odnotowano ponad 19 tys. przejazdów. Gdańscy użytkownicy MEVO, którzy łącznie przejechali w tym czasie ponad 50 tys. km większość swoich podróży odbywali w tygodniu. Przeszło 80% przejazdów miała miejsce właśnie od poniedziałku do piątku, a średni czas przejazdu w naszym mieście to 19 min. Statystycznie, każdy z dostępnych w Gdańsku rowerów był wypożyczany dwa razy dziennie.
Nowe stacje
Nowe stacje MEVO w Gdańsku
Obecnie we wszystkich gminach uczestniczących w projekcie znajduje się 717 stacji postoju. W samym Gdańsku liczba takich punktów wynosi 263. Choć wydaje się to całkiem sporo, to mieszkańcy niektórych dzielnic zgłaszali potrzebę utworzenia nowych stanowisk w ich okolicy. Wsłuchując się w głosy rad dzielnic, przedstawicieli środowisk rowerowych oraz zwykłych mieszkańców wybrano 25 lokalizacji, w których powstaną nowe stacje. Dzięki temu przedsięwzięciu wszystkie dzielnice Gdańska będą wyposażone w tego typu obiekty.
Pełna lista nowych stacji:
- Wyspa Sobieszewska: ul. Turystyczna, skrzyżowanie z ul. Tęczową,
- Wyspa Sobieszewska: skrzyżowanie ulic Boguckiego i Świbnieńskiej,
- Al. Adamowicza, skrzyżowanie z ul. Wołkowyską (przystanek Królewskie Wzgórze),
- Al. Adamowicza, skrzyżowanie z ul. Kartuską,
- Al. Adamowicza, skrzyżowanie z ul. Warszawską (Węzeł Ujeścisko),
- Al. Adamowicza, skrzyżowanie z ul. Lawendowe Wzgórze,
- Ul. Lawendowe Wzgórze, skrzyżowanie z ul. Turzycową
- Ul. Jabłoniowa, skrzyżowanie z ul. Leszczynową,
- Ul. Andruszkiewicza (biurowiec Koga),
- Ul. Narzędziowców, skrzyżowanie z ul. Elektryków,
- Ul. Jabłoniowa, skrzyżowanie z ul. Orle Gniazdo,
- Ul. Czermińskiego, skrzyżowanie z ul. Guderskiego,
- Ul. Guderskiego, skrzyżowanie z ul. Flisykowskiego,
- Ul. Jaworzniaków, skrzyżowanie z ul. Guderskiego,
- Ul. Radarowa, skrzyżowanie z ul. Radiową,
- Ul. Starogardzka, skrzyżowanie z ul. Niepołomicką,
- Ul. Starogardzka, skrzyżowanie z ul. Jagiełły,
- Przystanek PKM Gdańsk-Rębiechowo,
- Ul. Junony, skrzyżowanie z ul. Koziorożca,
- Ul. Kępna (przy cmentarzu),
- Ul. Rzęsna, skrzyżowanie z ul. Tarniny,
- Ul. Modra (przy Opływie Motławy),
- Ul. Grudziądzka, skrzyżowanie z ul. Hallera,
- Stogi Plaża,
- Ul. Sucha
Kręciliśmy kilometry, również na MEVO
W czwartek, 30 listopada o północy zakończyła się XI edycja kampanii Rowerem do pracy i szkoły – kręć kilometry dla Gdańska. Choć szczegółowe statystyki poznamy na początku przyszłego tygodnia, to już teraz można powiedzieć, że tegoroczna edycja była absolutnie rekordowa i pod wieloma względami wyjątkowa. Po raz pierwszy zabawa trwała 3 miesiące – od początku września do końca listopada. Pojawiło się sporo zmian w sposobie naliczania punktów, a dedykowana aplikacja zyskał nowy wygląd. To wszystko sprawiło, że w tym roku kilometry kręciło prawie 1600 osób więcej niż w poprzedniej edycji. Wspólnie przejechaliśmy ponad 3,6 mln kilometrów, co przełożyło się na ponad 900 ton niewyemitowanego CO2 do atmosfery. Na te znakomite wyniki z pewnością wpływ miała ogromna popularność rowerów MEVO.
Rozmowa o MEVO 2.0 Zobacz program "Tym żyje Gdańsk":