Miarą sukcesu gdańskiej ekspozycji w Wenecji jest właśnie zainteresowanie włoskiej kuratorki. Lisa Balasso zachwyciła się wystawą i oficjalnie zaprosiła organizatorów do zaprezentowania jej jako specjalnego wydarzenia jesiennej edycji weneckiego tygodnia designu - jest to wydarzenie, które od kilku lat przyciąga 300 tysięcy gości z ponad stu krajów.
Jest co najmniej kilka powodów dla których bałtycki bursztyn zrobił w Wenecji bardzo dobre wrażenie. Uroczyste otwarcie wystawy 29 maja 2019 roku uświetnił performance artystyczny La Via Dell’ Ambra Gdańsk - Wenecja 2019 autorstwa Atelier Słoma&Trymbulak i Doroty Gulbierz. Modelki w oryginalnych maskach ze słynnej weneckiej pracowni Sergio i Massimo Boldrin zaprezentowały stroje i biżuterię zainspirowane szlakiem bursztynowym i Wenecją.
Wśród kilkuset eksponatów można podziwiać najlepsze prace polskich i zagranicznych twórców, które stanowią przegląd współczesnego wzornictwa biżuterii z bursztynem bałtyckim. W położonej nieopodal placu św. Marka weneckiej galerii Spazio SV można także obejrzeć naturalne formy bursztynu, inkluzje, misterne rzeźby wykonane z jednej bryły, bursztynowe pióro Amber Rex oraz jedyne w swoim rodzaju prezenty dyplomatyczne: bursztynową bransoletę, którą otrzymał Rod Stewart oraz naszyjnik Księżnej Kate i spinki Księcia Williama (wszystko to są bliźniacze duplikaty podarunków).
- Wenecka wystawa pokazuje, że prawdziwe piękno bursztynu bałtyckiego, każdego kawałka i każdej bursztynowej bryłki tkwi w ich naturalnych formach - mówi Anna Zbierska, zastępca dyrektora Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Szacunek do naturalnego piękna bursztynu nie ogranicza jednak twórców w łączeniu go z innymi materiałami. Srebro i bursztyn to oczywiście polska i gdańska tradycja, nie oznacza ona jednak konieczności rezygnacji z artystycznej wyobraźni.
ZOBACZ FILMIK PROMUJĄCY WYSTAWĘ:
Bałtycki bursztyn daje artystom wielkie możliwości. Znany włoski projektant biżuterii Fabrizio Tridenti, nie ingerując w pierwotny kształt bursztynu bałtyckiego, z powodzeniem łączy go z żywicami syntetycznymi i… betonem. Z kolei świetny niemiecki projektant Gisbert Stach stwierdził podczas warsztatów bursztynniczych w Gdańsku, że poznanie naturalnego bursztynu było fascynującym przeżyciem, które otworzyło dla niego zupełnie nowy obszar działań artystycznych. Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w ramach projektu Trend Book nie boją się łączyć naturalnego bursztynu z kompozytem, aluminium, folią, ceramiką, lakierem akrylowym, lateksem, mosiądzem, pleksi, poliamidem, silikonem, tatuowaną skórą świńską i stalą chirurgiczną, szkłem i tworzywem akrylowym, węglem drzewnym i żywicą. Wiele z tych fascynujących prac można obejrzeć w weneckiej galerii.
Naturalne piękno i nowoczesny, oryginalny design sprawiają, że wystawa cieszy się wielkim powodzeniem i została również ciepło przyjęta przez weneckie media. Wszystko wskazuje też, że wróci do Italii, by cieszyć gości podczas Venetian Design Week. Zanim to jednak nastąpi, ekspozycję będzie można zobaczyć w Gdańsku - już od 17 lipca, w Sali Morskiej Ratusza Głównego Miasta (Muzeum Gdańska).
Wystawa w Wenecji potrwa do 28 czerwca.
Organizatorzy wystawy:
- Wystawa organizowana przez Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, Związkiem Miast i Gmin Morskich przy współpracy z partnerami włoskimi; galeria Spazio SV Centrum wystawowe San Vidal oraz Sergio i Massimo Boldrin, znanymi twórcami masek weneckich i właścicielami pracowni La Bottega dei Mascarer.
- Ostrej selekcji obiektów pod względem artystycznym dokonał kurator wystawy prof. Sławomir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Koncepcję graficzną i aranżacji wystawy opracowała Małgorzata Gliwińska-Radwańska. Koordynatorami wystawy są Anna Zbierska, Robert Pytlos i Anita Dmowska.
- Organizatorem performance artystycznego La Via Dell’ Ambra Gdańsk-Wenecja 2019 są Atelier Słoma&Trymbulak (znani polscy projektanci mody Jola Słoma i Mirek Trymbulak) oraz Dorota Gulbierz, znany polski twórca form złotniczych.
- Galeria Spazio SV Centrum wystawowe San Vidal działa w Wenecji od końca lat 40. ubiegłego wieku. Rozwój galerii i stowarzyszenia artystów weneckich przypadł na lata sześćdziesiąte. Dokonali tego znakomity krytyk sztuki i dziennikarz „Gazzettino” Paolo Rizzi wspólnie z malarzem Maestro Ernani Costantini. W ciągu kilkudziesięciu lat działalności galerii swoje wystawy prezentowali wybitni artyści włoscy z różnych dziedzin sztuki.
- Pracownia braci Sergio i Massimo Boldrin „La Bottega dei Mascarer” jest jedną z najbardziej znanych i renomowanych pracowni weneckich masek. Artyści znani są
z realizacji masek m.in. na potrzeby filmu „Oczy szeroko zamknięte”, Kalifornijskiego Festiwalu Szekspirowskiego i teledysku grupy The Waterboys. Bracia są uczestnikami wielu międzynarodowych wystaw i laureatami konkursów. Sergio Boldrin jest starszym cechu maskarzy w Wenecji i od wielu lat współpracuje z Jolą Słomą i Mirkiem Trymbulakiem. Dzięki ich przyjaźni zrodził się pomysł wystawy promującej Gdańsk- Światową Stolicę Bursztynu w Wenecji.