Energetyzująca solidarność w Gdańsku w 2025 roku
Zaproponowany przez Gdańsk temat przewodni Velo-city w Gdańsku w 2025 zyskał uznanie komisji ECF. To „Energising solidarity” czyli energetyzująca solidarność. Hasło to uwzględnia dziedzictwo miasta i jego zaangażowanie w promowanie zmian społecznych poprzez popularyzację komunikacji rowerowej.
Gdańscy rowerzyści zaproponowali nowe trasy dla rowerów. Po konsultacjach powstała MAPA
- ECF z radością przyznaje organizację Velo-city 2025 Gdańskowi - wspaniałemu miastu, które konsekwentnie stawia na rozwój ruchu rowerowego - powiedział Jill Warren, dyrektor generalny ECF. - Jest jednym z kluczowych miast w sieci tras rowerowych EuroVelo. To tu krzyżują się 3 ważne europejskie szlaki. Po dekadach współpracy z Gdańskiem w ramach naszej sieci Cities and Regions for cycling jesteśmy przekonani, że Velo-city 2025 będzie niezapomnianym wydarzeniem.
Aleksandra Dulkiewicz: od lat stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej
- Codzienne korzystanie z roweru jest najbardziej ekologicznym i efektywnym sposobem na podróżowanie po mieście - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dlatego też od wielu lat stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej w Gdańsku. Wspierają nas w tym również sami mieszkańcy, skutecznie proponując i przegłosowując kolejne projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego. Prowadzone przez nas pomiary potwierdzają, że gdańszczanki i gdańszczanie coraz chętniej korzystają z tego środka transportu. Dlatego cieszę się, że najważniejszy światowy kongres rowerowy Velo-city w 2025 roku odbędzie się właśnie w Gdańsku.
Velo-city - międzynarodowa marka
Velo-city to najważniejsza międzynarodowa konferencja rowerowa. To coroczne spotkanie szeroko rozumianej branży związanej z komunikacją rowerową, służące nawiązywaniu kontaktów i wzajemnemu inspirowaniu się do propagowania zielonej transformacji miast. Od pierwszej edycji w 1980 roku impreza stała się flagowym wydarzeniem Europejskiej Federacji Cyklistów, gromadząc rokrocznie setki uczestników z kilkudziesięciu krajów.
Ponad 600 nowych miejsc postojowych dla rowerów w 2022 r.
Velo-city ma wielkie znaczenie w promowaniu roweru jako zdrowego i przyjaznego dla środowiska środka transportu i rekreacji. Dużo uwagi poświęca się roli projektowania uniwersalnego, aby zapobiegać wykluczeniu najsłabszych użytkowników przestrzeni publicznych, tj. osób starszych i dzieci. Z kolei towarzyszące kongresowi targi stanowią okazję do zaprezentowania powiązanych tematycznie innowacji technologicznych. W zeszłym roku Velo-city odbyło się w pięknej Lublanie, w 2023 odbędzie się w Lipsku w dniach 9-12 maja, a edycja 2024 w Gandawie. W miastach, które gościły Velo-city na przestrzeni lat, zauważono wzrost udziału roweru w codziennym transporcie.
Po Velo-city wzrost roweru w codziennym transporcie
Nie ma wątpliwości, że podobnie będzie przy okazji gdańskiej odsłony wydarzenia. To edycja będzie też impulsem do dalszego rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Organizacja tak prestiżowej konferencji o światowym zasięgu ugruntowuje pozycję Gdańska w zaszczytnym gronie najbardziej rowerowych miast To wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń i poszukiwania inspiracji, które pomogą efektywnie wykorzystać rowerowy potencjał naszego miasta. Konferencja to również mnóstwo imprez towarzyszących, które będą wielką atrakcją dla mieszkańców. Możemy spodziewać się przyjazdu ponad tysiąca uczestników z całego świata. W tym gronie będą nie tylko eksperci i reprezentanci najważniejszych organizacji rowerowych, ale też przedstawiciele instytucji rządowych, samorządów, zachodnich NGO oraz biznesu.
- Gorąco wierzę, że zdecydowana większość uczestników, zachwyci się Gdańskiem i uwzględni stolicę Pomorza w planach swoich podróży rowerowych. Ten, znany już z poprzednich dużych wydarzeń odbywających się w Gdańsku, „efekt powrotów” oraz promocyjny aspekt tej imprezy są nie do przecenienia - podkreśla Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.
Za dwa lata czas na Gdańsk
Gdańska edycja Velo-city 2025 odbędzie się w czerwcu w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Amber Expo Międzynarodowych Targów Gdańskich SA. Organizatorami wydarzenia są Europejska Federacja Cyklistów, Miasto Gdańsk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Międzynarodowe Targi Gdańskie Sp. z o.o., Polska Unia Mobilności Aktywnej - PUMA oraz Gdańska Organizacja Turystyczna.
Gdańsk zgłosił swoją kandydaturę do organizacji Światowego Kongresu Rowerowego Velo-city
Gdańsk stale rozwija swój wizerunek miasta rowerowego, szeroko wykorzystując rower w transporcie, rekreacji i turystyce. Obecnie infrastruktura rowerowa obejmuje ponad 850 km różnego rodzaju dróg rowerowych. Część z nich to elementy trzech tras EuroVelo, które przebiegają przez miasto: EuroVelo 9, Trasa Bałtycko-Adriatycka, EuroVelo 10, Bałtycka Trasa Rowerowa i EuroVelo 13, Szlak Żelaznej Kurtyny.
Gdansk ma śmiałe plany strategiczne, których realizacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał roweru. Od ponad 20 lat miasto realizuje inwestycje i projekty rowerowe, a od 10 ma spójną strategię rozwoju sieci tras rowerowych, która została doceniona przez organizacje rowerowe. W 2019 roku przyjęło Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).
Velo-city Gdańsk czerpie z dziedzictwa solidarności
Gdańsk jest znany jako miasto, w którym narodziła się Solidarność - niezależny związek zawodowy, który odegrał kluczową rolę w obaleniu rządów komunistycznych w Polsce. Velo-city Gdańsk czerpie z tego dziedzictwa, dlatego tematem przewodnim wydarzenia będzie solidarność. Miasto ma nadzieję, że zainspiruje społeczność rowerową do promowania jazdy na rowerze jako sposobu na solidarne oszczędzanie energii, nie tylko tej elektrycznej czy pochodzącej z surowców. Chodzi też o wzmacnianie energii w działaniu społecznym i wzajemnej inspiracji każdego z nas.
Wizyta delegacji Europejskiej Federacji Cyklistów w Gdańsku. “Liczy się postęp, nie sukces”
W okresie poprzedzającym wydarzenie miasto dalej zamierza rozwijać ruch rowerowy. Działania obejmą m.in. budowę sieci ekostrad o długości 36,8 km oraz modernizację 30 km tras rowerowych. Ponadto planowane jest nadanie priorytetu ruchowi rowerowemu w 16 kluczowych miejscach gdańskiej sieci drogowej oraz przebudowa ośmiu przejazdów rowerowych w miejscach, gdzie krzyżują się one z głównym drogami. Kontynuowany będzie rozwój stref 30 km/h oraz modernizacja rekreacyjnych i dojazdowych tras rowerowych. W 2023 roku wznowiony zostanie system rowerów publicznych MEVO 2.0, w którym 75% całej floty rowerów będzie wspomagane elektrycznie.