Trasa tramwajowa długości około 2 km długości
Trasa tramwajowa tzw. Nowa Warszawska to po al. Adamowicza kolejny element planowanej docelowo trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Brakuje obecnie już tylko odcinka trasy prowadzącego z przystanku „Warneńska” do al. Grunwaldzkiej (wzdłuż ul. Sobieskiego).
Nowa linia tramwajowa ma długość około 2 km i połączy al. Havla z pętlą tramwajowo-autobusową Ujeścisko. Budowę linii tramwajowej, w ciągu której powstały trzy przystanki, chodniki oraz droga rowerowa obserwowali nie tylko mieszkańcy miasta, ale przede wszystkim wielbiciele pojazdów szynowych.
- Jest to trwająca dwa lata, jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych w południowej części Gdańska, której łączny koszt wyniósł prawie 60 mln złotych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Dzięki tej trasie, znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic do centrum. Po dwukilometrowym odcinku Nowej Warszawskiej tramwaje pojadą prawie 70 km/h, z planowaną częstotliwością co 5 minut w godzinach szczytu – dodaje prezydent.
Pierwszy, inauguracyjny przejazd nową trasą tramwajową został wylicytowany podczas tegorocznego finału WOŚP. Aukcja cieszyła się dużym zainteresowaniem i w rezultacie została zakończoną kwotą 770 zł. Odbędzie się on podczas pikniku rodzinnego, który zaplanowano w godz. 11.00-13.00.
Parada tramwajów i moc atrakcji
W trakcie otwarcia Nowej Warszawskiej przewidziano liczne atrakcje, w tym piknik rodzinny, paradę tramwajów, wspólną przejażdżkę nową trasą rowerową, serwis rowerowy oraz konkursy z nagrodami.
Piknik z paradą tramwajów i inauguracyjnym przejazdem nową trasą rozpocznie się o godz. 11.00. W paradzie udział wezmą cztery tematyczne tramwaje – kulturalny, jubileuszowy, ekologiczny i sportowy.
Około godz. 11.45 zaplanowano również edukacyjny przejazd nową trasą rowerową. Dla wszystkich chętnych, miłośników i amatorów sportów rowerowych zapewnione zostanie stoisko z serwisem rowerowym, w którym można zrobić przegląd przed nadchodzącą wiosną. Na najmłodszych czekać będą również kolorowanki, konkursy oraz znane i lubiane maskotki – gdański Neptun, czy Treflik gdańskiej drużyny siatkarskiej Trefl.
Bezpłatne przejazdy na trasie Lawendowe Wzgórze - Chełm
W sobotę, 4 marca, na trasie Ujeścisko – Chełm Witosa zaplanowano specjalne, bezpłatne przejazdy. Tramwaje będą kursować od godz. 13.00 – 18.00 z 10-minutową częstotliwością.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ PO OTWARCIU NOWEJ WARSZAWSKIEJ
Zmiany tramwajowe od 5 marca:
-
Wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska.
-
Skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic - Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny).
-
Wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM.
-
Tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.
Zmiany autobusowe od 5 marca:
-
Zawieszenie funkcjonowania linii 118. Po uruchomieniu trasy tramwajowej "Nowa Warszawska" dla pasażerów zamieszkujących rejon ul. Piotrkowskiej zadania przewozowe linii 118 przejmą tramwaje - te do Śródmieścia będą kursowały w godzinach szczytu średnio co około 5 minut, a nie co 20 minut jak obecnie autobusy linii 118.
-
W przypadku obsługi m.in. Starego Chełmu, we wszystkie dni tygodnia zwiększona zostanie liczba kursów linii 108, której trasa przebiegnie dwukierunkowo przez ul. Worcella oraz ul. Cienistą.
-
Dodatkowo rozpocznie funkcjonowanie nowa linia autobusowa 208 na trasie: Muzeum II Wojny Światowej - Wały Piastowskie - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Stary Chełm - Witosa - Wilanowska - Łostowice Świętokrzyska. Dzięki niej zapewniony zostanie m.in. dojazd do przychodni przy ul. Wałowej.
-
Autobusy linii 156 od strony szkoły metropolitalnej będą dojeżdżać tylko do węzła przesiadkowego „Ujeścisko” - nie będą już dalej jechać przez ul. Piotrkowską do pętli Siedlce. Ta zmiana wprowadzona zostanie tydzień później.
-
Inwestycją towarzyszącą „Nowej Warszawskiej” jest otwarta przed kilkoma dniami tzw. Nowa Olchowa - jej oddanie do ruchu pozwoliło na skierowanie (już od soboty 25 lutego) autobusów od ul. Warszawskiej przez ul. Cedrową, Nową Olchową do Kartuskiej (zamiast ul. Łostowicką).
Planowane jest też uruchomienie nowej linii autobusowej z Zakoniczyna przez ul. Człuchowską w kierunku węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, jednak będzie to możliwe dopiero po przebudowie ul. Człuchowskiej, prawdopodobnie w pierwszych dniach września br.
Linia 13
- Obecnie z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego, w tym wysokich podwyżek cen energii i paliw, dużej inflacji i wzrostu kosztów pracy, samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady, by utrzymać komunikację miejską przynajmniej na dotychczasowym poziomie. W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu, który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających, np. linii nr 13 łączącej Brętowo ze Stogami. Projekt jest aktualny, na realizację musi jednak poczekać - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
NOWA WARSZAWSKA - POKAZUJEMY TRASĘ Z DRONA:
Historia budowy nowej trasy
Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2021 r. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner. Koszt inwestycji to niecałe 60 mln złotych.
Budowa Nowej Warszawskiej jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 - 2020. Inwestycja została oddana przed terminem.
Zakres inwestycji obejmował również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Na trasie zamontowano ponad 110 słupów trakcyjnych. Na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej, Łódzkiej z al. Havla utworzono nowy przystanek tramwajowy. Samo skrzyżowanie zyskało nietypowe rozwiązanie – zdecydowano się na budowę trzech torów. Dzięki temu pojazdy nie będą stały w tramwajowym korku. W ramach zadania przebudowano przystanek tramwajowy „Przemyska”, z którego będą korzystać także autobusy.
Pisaliśmy na gdansk.pl o Nowej Warszawskiej:
- 6 lutego 2023: Nowa Warszawska. Tramwaje testowały nową trasę. Za miesiąc będą regularnie kursować
- 18 stycznia 2023: Wcześniej niż zapowiadano - tramwaje na ul. Nowej Warszawskiej już od 4 marca
- 30 listopada 2022: Ujeścisko-Łostowice/Jasień. Koniec budowy Nowej Warszawskiej. Nasz FILM
- 21 października 2022: Do zakończenia budowy nieco ponad miesiąc. Oto jak prezentuje się Nowa Warszawska
- 18 kwietnia 2022: Budowa Nowej Warszawskiej. Zobacz postępy. Przelecieliśmy dronem nad całą inwestycją
Nowa Warszawska w liczbach
By powstała Nowa Warszawska ułożono 8400 metrów bieżących szyn, a trakcja ma długość 4250 metrów bieżących. Droga rowerowa przy nowej trasie ma długość 1350 metrów.
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej długość wszystkich tras w Gdańsku wyniesie 65 km.