• Start
  • Wiadomości
  • Umowa na budowę linii tramwajowej Nowa Warszawska podpisana. Pierwszy tramwaj wiosną 2023 r.

Umowa na budowę linii tramwajowej Nowa Warszawska podpisana. Pierwszy tramwaj wiosną 2023 r.

W środę, 3 lutego 2021 r., podpisano umowę na realizację linii tramwajowej Nowa Warszawska, łączącej al. Pawła Adamowicza z al. Havla. Koszt prac to ponad 59,8 mln zł. Zgodnie z planem pierwszy tramwaj pojedzie nową linią wiosną 2023 roku. Po zakończeniu inwestycji znacznie skróci się czas dojazdu komunikacją miejską z południowych dzielnic miasta do centrum.
03.02.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
grupa osób w zimowym plenerze z maseczkami, trzymają w dłoni teczki z dokumentami
Podpisanie umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku, która połączy al. Pawła Adamowicza z al. Havla. Nz. (od lewej) Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Marek Ignatowicz, prezes MTM, Matusz Skarbek, radny miejski (KO), Maciej Bułkowski, dyrektor MTM, Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji
zdj. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej, roboczo nazywanej Nowa Warszawska, miało miejsce na pętli Ujeścisko, dokładnie w miejscu, gdzie obecnie kończą się tory. W imieniu Miasta dokument podpisała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a w imieniu wykonawcy Marek Ignatowski, prezes zarządu firmy MTM. Swój podpis złożył również Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która będzie prowadzić inwestycję w imieniu gminy.

mapka


- Odcinek linii tramwajowej łączący oddaną rok temu pętlę tramwajową i trasę Pawła Adamowicza z aleją Havla jest bardzo wyczekiwanym łącznikiem. Wszystko wskazuje na to, że wiosną 2023 powinniśmy właśnie z tego miejsca pojechać nową trasą – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nowa Warszawska to część większej całości, czyli Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, konsekwentnie realizowanego i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. GPKM to również elementy usprawniające komunikację publiczną, takie jak zakup nowych tramwajów, wiaty przystankowe, które obecnie są montowane w różnych punktach miasta czy wreszcie tablice informacyjne dla pasażerów umieszczane na przystankach. Miasto Gdańsk stawia na rozwój komunikacji publicznej także w nowych, dynamicznie rozwijających się dzielnicach miasta. Gdańsk skutecznie dotychczas zabiegał o fundusze unijne i mam nadzieję, że tak będzie również w nowej perspektywie unijnej.

Pętla tramwajowa Ujścisko
Pętla tramwajowa Ujeścisko
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Dzięki nowej linii tramwajowa znacznie skróci się czas dojazdu komunikacją miejską z południowych dzielnic miasta do centrum. Trasa przebiegać będzie od pętli tramwajowej przy al. Pawła Adamowicza i włączać się będzie w al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Zakładany harmonogram przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku. Nowa linia tramwajowa uruchomiona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku. Zakres prac obejmuje budowę całego, ok. 2 km odcinka linii tramwajowej wraz z czterema przystankami na trasie.

Miejsce, gdzie dziś kończą się tory, będzie początkiem nowej linii tramwajowej
Miejsce, gdzie dziś kończą się tory, będzie początkiem nowej linii tramwajowej
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie również chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także ok. 210 m odcinek ul. Piotrkowskiej, która oprócz nowej nawierzchni zyska także chodnik i oświetlenie. Dodatkowo inwestycja przewiduje kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano również przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner.

- Dziękuję za zaufanie, jest to kolejna inwestycja którą realizujemy w Gdańsku, w formule "tory - droga", dlatego uważam, że jesteśmy do tego bardzo dobrze przygotowani - podkreślił Marek Ignatowski, prezes zarządu MTM. - Liczę, że termin realizacji w roku 2022 uda nam się skrócić. Chciałbym także z góry przeprosić i poprosić mieszkańców o wyrozumiałość. Przebudowa torów, zwłaszcza w rejonie al. Havla, będzie się wiązała z dużymi utrudnieniami i ograniczeniami jeśli chodzi o ruch oraz komunikację miejską. Postaramy się maksymalnie terminy skrócić tak, by uciążliwości było jak najmniej.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu GPKM IV A. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. W ramach projektu powstała już linia tramwajowa w al. Pawła Adamowicza, a przebudowana została linia tramwajowa na Stogach. Przedsięwzięcie obejmuje również montaż nowych wiat przystankowych w 64 lokalizacjach (proces już się toczy), 84 sztuk tablic informacji pasażerskiej (na etapie postępowania przetargowego) oraz zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego - 15 szt.

Zobacz jak wyglądał moment podpisania umowy:

 

Kwota kontraktu to ponad 59,8 mln zł. Prezydent Gdańska zaznaczyła, że Miasto starać się będzie o maksymalną kwotę unijnego dofinansowania do inwestycji Nowa Warszawska, która w tym wypadku może wynieść 40 mln zł.

 

oprac. MW

TV

Mieszkańcy Młynisk i prezydent Gdańska przy jednym stole