Podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej, roboczo nazywanej Nowa Warszawska, miało miejsce na pętli Ujeścisko, dokładnie w miejscu, gdzie obecnie kończą się tory. W imieniu Miasta dokument podpisała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a w imieniu wykonawcy Marek Ignatowski, prezes zarządu firmy MTM. Swój podpis złożył również Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która będzie prowadzić inwestycję w imieniu gminy.
- Odcinek linii tramwajowej łączący oddaną rok temu pętlę tramwajową i trasę Pawła Adamowicza z aleją Havla jest bardzo wyczekiwanym łącznikiem. Wszystko wskazuje na to, że wiosną 2023 powinniśmy właśnie z tego miejsca pojechać nową trasą – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nowa Warszawska to część większej całości, czyli Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, konsekwentnie realizowanego i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. GPKM to również elementy usprawniające komunikację publiczną, takie jak zakup nowych tramwajów, wiaty przystankowe, które obecnie są montowane w różnych punktach miasta czy wreszcie tablice informacyjne dla pasażerów umieszczane na przystankach. Miasto Gdańsk stawia na rozwój komunikacji publicznej także w nowych, dynamicznie rozwijających się dzielnicach miasta. Gdańsk skutecznie dotychczas zabiegał o fundusze unijne i mam nadzieję, że tak będzie również w nowej perspektywie unijnej.
Dzięki nowej linii tramwajowa znacznie skróci się czas dojazdu komunikacją miejską z południowych dzielnic miasta do centrum. Trasa przebiegać będzie od pętli tramwajowej przy al. Pawła Adamowicza i włączać się będzie w al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Zakładany harmonogram przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku. Nowa linia tramwajowa uruchomiona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku. Zakres prac obejmuje budowę całego, ok. 2 km odcinka linii tramwajowej wraz z czterema przystankami na trasie.
Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie również chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także ok. 210 m odcinek ul. Piotrkowskiej, która oprócz nowej nawierzchni zyska także chodnik i oświetlenie. Dodatkowo inwestycja przewiduje kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano również przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner.
- Dziękuję za zaufanie, jest to kolejna inwestycja którą realizujemy w Gdańsku, w formule "tory - droga", dlatego uważam, że jesteśmy do tego bardzo dobrze przygotowani - podkreślił Marek Ignatowski, prezes zarządu MTM. - Liczę, że termin realizacji w roku 2022 uda nam się skrócić. Chciałbym także z góry przeprosić i poprosić mieszkańców o wyrozumiałość. Przebudowa torów, zwłaszcza w rejonie al. Havla, będzie się wiązała z dużymi utrudnieniami i ograniczeniami jeśli chodzi o ruch oraz komunikację miejską. Postaramy się maksymalnie terminy skrócić tak, by uciążliwości było jak najmniej.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu GPKM IV A. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. W ramach projektu powstała już linia tramwajowa w al. Pawła Adamowicza, a przebudowana została linia tramwajowa na Stogach. Przedsięwzięcie obejmuje również montaż nowych wiat przystankowych w 64 lokalizacjach (proces już się toczy), 84 sztuk tablic informacji pasażerskiej (na etapie postępowania przetargowego) oraz zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego - 15 szt.
Zobacz jak wyglądał moment podpisania umowy:
Kwota kontraktu to ponad 59,8 mln zł. Prezydent Gdańska zaznaczyła, że Miasto starać się będzie o maksymalną kwotę unijnego dofinansowania do inwestycji Nowa Warszawska, która w tym wypadku może wynieść 40 mln zł.
oprac. MW