Udogodnienie dla pasażerów w systemie Fala. Wystarczy tylko "odbicie" karty przy wejściu do pojazdu

W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba “odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży. 
23.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie z lotu ptaka pokazujące ulicę z tramwajami, autobusami i samochodami osobowymi
System Fala zacznie funkcjonować od 1 kwietnia, testowo w aplikacji, a od lipca w pełni na obszarze całego województwa pomorskiego
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Wystarczy tylko "odbicie" karty przy rozpoczęciu podróży

Podczas konferencji prasowej 5 stycznia prezentującej system Fala zakomunikowano, że pasażerowie chcący skorzystać w Gdańsku z tańszego biletu miesięcznego za 117 zł (obecnie 109 zł) będą musieli od 1 kwietnia “odbijać” swoje karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Kto przy wychodzeniu nie będzie chciał “odbijać” karty zapłaci nieco więcej tj. 130 zł.

System Fala zacznie działać na wiosnę. Nowe bilety, nowe taryfy na komunikację miejską

Organizatorzy systemu Fala wprowadzili teraz duże udogodnienie dla pasażerów. Zrezygnowano bowiem z “odbicia” karty przy wyjściu z pojazdu. Wystarczy, aby pasażer “odbił” kartę tylko przy wejściu do autobusu i tramwaju. 
 
- Oznaczenie jedynie wejścia da systemowi Fala wystarczającą ilość danych, aby wiedzieć, jak podróżują pasażerowie i jakie są obciążenia poszczególnych linii - tłumaczy zmianę Paulina Chełmińska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. 

Możliwe dalsze zmiany w systemie Fala

Urzędnicy nie wykluczają wprowadzenia kolejnych korekt w systemie Fala. - Analizujemy wszystkie uwagi i skargi mieszkańców dotyczące nowego systemu - dodaje Paulina Chełmińska.
 
Pasażerowie, którzy nie będą chcieli korzystać z systemu Fala (nie będą “odbijać” karty przy wejściu), za taki sam bilet miesięczny w Gdańsku zapłacą 4,3 zł dziennie, czyli 130 zł miesięcznie, zamiast 3,9 zł dziennie (117 zł miesięcznie). 
 
Dla dzieci i młodzieży przejazdy pozostaną bezpłatne. W Gdańsku dotyczy to dzieci do lat 4. Do darmowego korzystania z komunikacji miejskiej uprawnione są też dzieci od 4 do 7 lat, a także uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, z wyłączeniem szkół policealnych, z aktywną Gdańską Kartą Mieszkańca, nie dłużej niż do ukończenia 24. roku życia.
 
Dodatkowo, w systemie będzie obowiązywał 75-minutowy bilet metropolitalny, w ramach którego będziemy mogli poruszać się po całej metropolii, a zapłacimy za rzeczywistą ilość przejechanych przystanków.
 
Udogodnieniem jest również wprowadzenie biletu hybrydowego, dla osób korzystających z komunikacji zbiorowej sporadycznie. W tym przypadku będzie możliwość zakupu:
 
  • 20 biletów 75-minutowych, gdzie jeden z nich będzie kosztował 4,8 zł
  • 40 takich biletów, wówczas za jeden zapłacimy 4,5 zł

 

Elektroniczny czytnik biletów w pojeździe
Od 1 kwietnia bilet miesięczny w Gdańsku dla pasażerów, którzy będą chcieli skorzystać z systemu Fala i "odbić" kartę przy wejściu do autobusu lub tramwaju będzie kosztował 117 zł
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Na czym polega system Fala? 

System zacznie funkcjonować od 1 kwietnia, testowo w aplikacji, a od lipca w pełni - obowiązujący na obszarze całego Pomorza dla pojazdów komunikacji zbiorowej, finansowanych przez samorządy. 
 
Zostanie utworzony wysoko zaawansowany technologicznie system, a w jego centralnej bazie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. Na kontach pasażerów będą zapisane uprawnienia do ulg i podstawowe dane użytkowników.

Ekologiczne, komfortowe, o dużym zasięgu - 18 autobusów elektrycznych dołączy do floty GAiT

Każda zarejestrowana w systemie Fala osoba będzie mogła powiązać ze swoim kontem kartę płatniczą, która umożliwi regulowanie należności za przejazdy. Dla osób, które nie posiadają karty płatniczej lub nie chcą dodawać jej do systemu, będzie możliwość zasilenia e-portmonetki.
 
Pasażer, wsiadając do pociągu, autobusu, tramwaju czy trolejbusu, nie będzie zobowiązany do posiadania tradycyjnego biletu - będzie musiał mieć przy sobie jedynie specjalny identyfikator, który pozwoli systemowi go rozpoznać. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty.  

Cztery sposoby rejestracji podróży

Identyfikacja pasażera w pojeździe będzie wymagała od niego zameldowania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym w specjalnym czytniku (walidatorze). 
 
Do wykonania check in (z ang. zameldować się - przyp. red.) służyć będzie jeden z czterech nośników:
 
  • smartfon z aplikacją
  • karta Fala
  • karta płatnicza
  • papierowy bilet z kodem QR
Pasażer, odbijając się swoim identyfikatorem w pojeździe, da systemowi sygnał, że korzysta  z usługi transportowej. 
 
Dzięki temu możliwe stanie się automatyczne naliczanie opłat za przejazdy – system rozpozna, kto jedzie, jakim pojazdem się przemieszcza oraz na jakim odcinku odbywa się podróż. 
 
Głównym celem przygotowywanego projektu jest wprowadzenie na terenie całego województwa pomorskiego ujednoliconej i nowoczesnej formy płacenia za przejazdy środkami komunikacji zbiorowej, a także przejrzystego systemu informacji pasażerskiej. 
Za wprowadzenie systemu Fala odpowiedzialna jest, zarejestrowana w Gdańsku, spółka Innobaltica, której głównymi akcjonariuszami są samorząd województwa pomorskiego, miasto Gdańsk, miasto Gdynia, miasto Słupsk, MZK Wejherowo oraz miasta Chojnice, Lębork, Puck i Tczew. 

 

TV

Na Srebrnej posadzono mikrolas