Postępowanie regulujące możliwości umieszczania nośników w pasach drogowych to kolejny etap porządkowania przestrzeni publicznej zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Dzięki niej z ulic Gdańska zniknęły tysiące reklam, chaotycznie postawionych w miejskiej przestrzeni.
Teraz, tam gdzie jest to dozwolone przepisami UKG, będą mogły stanąć nośniki o ściśle określonej formie i wymiarach.
- Przypominamy, że Uchwała Krajobrazowa Gdańska nie zakazuje całkowicie sytuowania reklam, a jedynie określa zasady ich stawiania - podkreśla Magdalena Kiljan rzeczniczka prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Po przeprowadzonej w GZDiZ analizie określono ile bilbordów i w jakich miejscach będzie można ustawić. Poszczególne lokalizacje zebrane zostały w 14 pakietów; 10 z nich zawierało po sześć lokalizacji, cztery obejmowały po jednej lokalizacji.
Zainteresowanie umieszczeniem nośników wyraziło pięć podmiotów (AMS, Outdoor Trójmiasto, Synergic, OMP, Jaworscy Nieruchomości), które przesłały łącznie 62 oferty zakupu pakietów (od 3 do 5 dla każdego pakietu).
- Ponieważ na każdy z pakietów wpłynęła więcej niż jedna oferta, wyboru firmy, która będzie mogła umieścić nośnik reklamowy w danej lokalizacji dokonano na drodze licytacji - tłumaczy Magdalena Kiljan. - Firmy licytowały cenę za 1 metr kwadratowy powierzchni reklamowej. Zwycięzcą został ten podmiot, który zaproponował najwyższą stawkę.
Biorąc pod uwagę wylicytowane stawki, kwoty za umieszczenie nośników reklamowych w lokalizacjach ze wszystkich 14 pakietów za jeden dzień wyniosą 6100 zł, czyli 2,2 mln zł rocznie. Wpływy te przeznaczone zostaną na pielęgnację zieleni i nowe nasadzenia w pasach drogowych.
Co ważne, oprócz wniesienia opłaty za możliwość ustawienia bilbordów, firmy które wygrały licytacje zobowiązane są do posadzenia określonej liczby drzew i pielęgnowania ich przez trzy lata. W sumie w pasach drogowych posadzonych zostanie dzięki temu 170 drzew (od 7 do 24, w zależności od pakietu).
Po opublikowaniu oficjalnych wyników przedsiębiorcy mają 30 dni na podpisanie umowy, a następnie, po uzyskaniu pozwoleń na budowę, będą mogli przystąpić do prac związanych z montażem bilbordów. Umowy z poszczególnymi podmiotami podpisane zostaną na 10 lat.
Wylicytowane stawki dzienne za 1 mkw. ekspozycji nośnika za poszczególne pakiety:
- Pakiet 1 Kaczyńskiego, Obrońców Wybrzeża, al. Jana Pawła II, al. Płażyńskiego, ul. Rakoczego – AMS – 4 zł
- Pakiet 2 ul. Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór, Chłopska, al. Jana Pawła II, Wita Stwosza – AMS – 4,50 zł
- Pakiet 3 Chłopska, al. Jana Pawła II, ul. Wita Stwosza, Chłopska i Rakoczego – OMP – 4 zł
- Pakiet 4 Nowolipie, Havla, Świętokrzyska, Rzeczypospolitej – AMS – 4 zł
- Pakiet 5 Sucharskiego, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Marynarki Polskiej
- – Outdoor Trójmiasto – 4 zł
- Pakiet 6 Marynarki Polskiej, Elbląska, Cienista, Słowackiego, Sucharskiego - Synergic – 4 zł
- Pakiet 7 Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Słowackiego, Elbląska, Sikorskiego - AMS – 4 zł
- Pakiet 8 – Nowolipie, Świętokrzyska, Płażyńskiego, Rzeczypospolitej - Jaworscy Nieruchomości – 4 zł
- Pakiet 9 Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Rakoczego, Słowackiego, Świętokrzyska, Małomiejska – AMS – 4 zł
- Pakiet 10 Marynarki Polskiej, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Sucharskiego - Synergic – 4 zł
- Pakiet 11 Marynarki Polskiej – OMP – 4 zł
- Pakiet 12 Marynarki Polskiej – AMS – 3,60 zł
- Pakiet 13 Marynarki Polskiej – AMS – 4,60 zł
- Pakiet 14 Marynarki Polskiej – Synergic – 3,60 zł