Most Rogoźników/Matników zawdzięczał swoją nazwę rzemieślnikom - wyplataczom mat służących do przykrywania towarów na statkach. Matę taką inaczej zwano rogózką, stąd rówolegle stosowane określenie “Most Rogoźników”. Obiekt istniał już w 1600 roku, od początku był zwodzony, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy, na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Wyspę Spichrzów z obecną ulicą Szopy. Początkowo most chroniony był Bramą Matników, którą z czasem rozebrano, a do połowy XIX zamykany był na noc. W 1841 roku zyskał stalową balustradę, a następnie został przebudowany, z mostu drewnianego na obiekt o konstrukcji stalowo - ceglanej. Wyłożone kamiennym brukiem przęsła oparto na ceglano - kamiennych przyczółkach (od 1891 roku), zyskał zwodzenie elektryczne.
Od 1896 roku, do czasu oddania do użytku nowego Mostu Stągiewnego (w 1937 roku), prowadziła przez niego odciążająca linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Most Rogoźników został zniszczony w 1945; na jego filarach do końca lat 50. XX wieku funkcjonowała drewniana kładka. Resztki mostu rozebrano w 1962. Zachowane dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie kanału, w 2006 roku odnowiono i zabezpieczono (informacje za Gedanopedią).
Od 4 października 2021 r. historyczne miejsce przeprawy znów ożyje - tym razem tylko na potrzeby przechodniów i rowerzystów. Na przyczółkach i filarach Mostu Rogoźników udostępniona zostanie tymczasowa kładka. Będą można nią przejść z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej). Kładka złożona jest z systemowych elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania. Rozwiązanie ma zapewnić żeglowność toru wodnego dla wykonawcy mariny, firmy Hydrobudowa.
Zobacz galerię zdjęć tymczasowej przeprawy przez Motławę (fotografie powstały w sobotę, 2 października, gdy jeszcze wciąż montowano elementy mostku):
Parametry kładki:
- wysokość nad wodą min. 4,0 m
- całkowita długość konstrukcji 42,0 m
- szerokość ciągu komunikacyjnego 2,07 m
- wysokość elementów głównych dźwigarów 2,50 m
Tymczasowa organizacja ruchu dotyczy również skrzyżowania ulic Szopy/Szafarni/Długie Ogrody, które zostanie zamknięte. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów będzie odbywać się poprzez ulicę Chmielną. Taka organizacja zakończy się w czerwcu przyszłego roku. Wykonawcą nowego mostu jest firma VISTAL. Jego przebudowa na zwodzony jest jednym z celów Partnerstwa Publiczno - Prywatnego w Śródmieściu w ramach zabudowy Wyspy Spichrzów.
czytaj także: