Opera Kunqu (inaczej Kunju) to jedna z najstarszych form opery chińskiej, jaka dotrwała do naszych czasów - jej początki sięgają XIII wieku. W 2001 roku ten szlachetny rodzaj sztuki został ogłoszony Arcydziełem Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości, a w 2008 roku wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.
Właśnie dlatego spektakl „Ja, Hamlet”, który w piątek, 12 października, zainaugurował Tydzień Chiński w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, jest tak wyjątkowy. Ale nie tylko, bowiem siła tej chińskiej opery opiera się przede wszystkim na wykonaniu. Wyreżyserował ją jeden z najsłynniejszych chińskich twórców operowych, Lee Hsiao-pin. W główną rolę zaś, a właściwie cztery główne role wciela się Zhang Jun - wybitny aktor, który w 2011 roku uzyskał tytuł Artysta dla Pokoju UNESCO.
W „Ja, Hamlet” wciela się on w postaci Hamleta, Ofelii, Ducha ojca Hamleta oraz grabarza. Bohaterowie są odzwierciedleni są z wykorzystaniem tradycyjnie występujących w chińskiej operze Kunqu charakterów: Sheng (role męskie), Dan (role żeńskie) i Chou (klauni). Na scenie towarzyszy mu jedynie 6-osobowy zespół muzyków.
Spektakl jest nie tylko interpretacją historii o Hamlecie, ale próbuje przeniknąć skomplikowany świat wewnętrzny tej postaci - walkę pomiędzy światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, miłością i zemstą. Jest również znakomitą okazją, by poznać lepiej kulturę Chin, jej bogactwo i tradycje, które są nadal niezwykle silnie zakorzenione we współczesności tego kraju.
„Ja, Hamlet” w ramach Tygodnia Chińskiego będzie prezentowany jeszcze w sobotę, 13 października, oraz w niedzielę, 14 października, o godz. 19:00. Spektakl tłumaczony jest na język polski i angielski (napisy nad sceną). Bilety: normalny 30-60 zł, ulgowy 20-50 zł.
Moc atrakcji czeka nas także w kolejnych dniach: Tydzień Chiński w GTS. Taniec, teatr, film i fotografia. Od piątku
Zobacz też: Gdańsk i Szanghaj, dwa bratanki. Konsul Generalna zachwycona otwartością gdańszczan [WYWIAD]