Tunel - zmienił i wciąż zmienia ruch w mieście

Spadek ruchu w głównym ciągu komunikacyjnym i na drogach dojazdowych do centrum - do 14,6 proc. i wzrost w ciągu od Letnicy do Oliwy (do 24,5 proc.) to główne zmiany dla kierowców wynikające z otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą. Teraz czas na ułatwienia dla pieszych i rowerzystów: zniknie dwuetapowe przejście na Hucisku, a sygnalizacje świetlne w Śródmieściu będą mieć krótsze cykle.
25.05.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tunel pod Martwą Wisłą zmienił drogową twarz Gdańska.
Tunel pod Martwą Wisłą zmienił drogową twarz Gdańska.
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Pierwsze zmiany w organizacji ruchu wprowadzono jeszcze przed otwarciem tunelu - rondo Marynarki Polskiej stało się rondem turbinowym, a w centrum Gdańska wprowadzono ograniczenie ruchu samochodów o wadze powyżej 24 ton.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

Wpływ otwarcia tunelu na ruch w mieście przez miesiąc badali i analizowali specjaliści z Zarządu Dróg i Zieleni oraz Politechniki Gdańskiej. Najważniejsze wnioski:

  • znaczny spadek ruchu w głównym ciągu komunikacyjnym miasta (al. Grunwaldzka - al. Zwycięstwa). Im bliżej Śródmieścia, tym większy spadek. W rejonie skrzyżowania Grunwaldzka – Kołobrzeska ruch pojazdów zmniejszył się o 0,5 proc., w rejonie skrzyżowania Grunwaldzka – Jaśkowa Dolina o 3,2 proc., przy Bramie Oliwskiej ponad 8,4 proc., a na Węźle Piastowskim już o 13,6 proc.
  • spadki natężenia ruchu zaobserwowane na wszystkich drogach dojazdowych do Śródmieścia (Trakt Św. Wojciecha – 4,2 proc., al. Armii Krajowej – 1,6 proc., Podwale Przedmiejskie – 13,2 proc., Jana z Kolna - 14,6 proc.).

Łatwe przejście, szybszy przejazd

- Rozważamy wprowadzenie dużych zmian w Śródmieściu, korzystnych przede wszystkim dla pieszych i rowerzystów – zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej. - Chcemy przeprogramować sygnalizacje świetlne w tym rejonie tak, aby działały w krótszych cyklach, co umożliwi pieszym sprawniejsze przejście. Chcemy też wprowadzić dawno postulowane jednoetapowe przejścia dla pieszych na Hucisku. W ciągu tygodnia zapadną ostateczne decyzje - deklaruje zastępca prezydenta.

- Kolejna zmiana to podwyższenie prędkości dopuszczalnej na Trasie Sucharskiego. Znaki oznaczające wjazd na teren zabudowany przesunięte zostaną z głównej jezdni na łącznice zjazdowe na poszczególnych węzłach - dodaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jednocześnie na głównej jezdni znikną ograniczenia prędkości do 70 km/h, a to o zgodnie z zapisami Prawa o Ruchu Drogowym oznacza, że na Trasie Sucharskiego będzie obowiązywać prędkość 100 km/h.

Przypomnijmy - analogiczne rozwiązanie obowiązuje już na al. Armii Krajowej.

Uczymy się tunelu

Docelowo również w samym tunelu dopuszczalna prędkość zostanie podniesiona z obowiązujących obecnie 50 do 70 km/h (początek ograniczenia do 70 km/h będzie przy Węźle Ku Ujściu).

- Aktualnie obowiązujące ograniczenia prędkości będą obowiązywać do momentu, kiedy wszyscy “nauczymy się” tunelu – dodaje asp. sztab. Zbigniew Korytnicki, p.o. naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Kierowcy w większości stosują się do ograniczeń. W ciągu miesiąca odnotowaliśmy dwa przypadki zatrzymania kierującym uprawnień za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h - dodaje Korytnicki.

Koncentracja w Letnicy

Wykonywane przez miesiąc pomiary ruchu drogowego dowodzą, że (zgodnie z przewidywaniami) głównym kierunkiem, w którym podążają kierowcy po wyjeździe z tunelu jest Przymorze i Oliwa. Co było do przewidzenia - największy wzrost ruchu odnotowano na skrzyżowaniu Hallera - Uczniowska - Czarny Dwór - o 24,5 proc.

- Wszystkie spadki ruchu odnotowane w Śródmieściu skoncentrowały się dokładnie na tym skrzyżowaniu, ponieważ jest to jedyna trasa wiodąca do tunelu od strony Letnicy - tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

Jeszcze przed otwarciem połączenia tunelowego podjęto działania mające na celu ograniczenie negatywnych skutków zwiększonego ruchu pojazdów na przylegających do podwodnego przejazdu trasach. Na skrzyżowaniach Hallera - Czarny Dwór - Droga Zielona zmieniono program sygnalizacji świetlnej. Podobne zmiany wprowadzono na skrzyżowaniu Czarny Dwór - Jana Pawła II, a już w trakcie pracy tunelu sygnalizacja przeszła dodatkowe korekty. W ostatnich dniach uruchomiono sygnalizację Droga Zielona - Nowa Gdańska. Po doskonałej reakcji kierowców na zmianę ronda przy ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, wprowadzenie identycznego rozwiązania planowane jest również na ul. Ku Ujściu.

- Zwiększy to przepustowość ronda i jego czytelność dla kierowców, dotyczy to zwłaszcza kierowców TIR-ów - tłumaczy Mieczysław Kotłowski. - W przyszłości chcemy też włączyć skrzyżowania Czarny Dwór–Jana Pawła II oraz Czarny Dwór – Obrońców Wybrzeża - Kołobrzeska do systemu TRISTAR. Pozwoli to na systematyczny monitoring sytuacji w tym miejscu i da możliwość podejmowania działań interwencyjnych w przypadku niestandardowych sytuacji ruchowych w tym rejonie.

- Zmiany, które nastąpiły w ruchu na gdańskich ulicach w ciągu miesiąca od rozpoczęcia pracy tunelu prowadzą do prostego wniosku: warto zrealizować Zielony Bulwar. Ta inwestycja pozwoli rozłożyć ruch na większą sieć ulic – uważa Piotr Grzelak.

Powstanie projektu Zielonego Bulwaru jest obecnie na etapie konsultacji społecznych.

Czytaj więcej:

Raport z pierwszego miesiąca działania tunelu

Droga Zielona: Żywa dyskusja między dzielnicami

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Dzień Jedności Kaszubów