Na co dzień tunelem pod Martwą Wisłą (obecnie tunel im. Abp. Tadeusza Gocłowskiego) mogą poruszać się jedynie samochody osobowe i ciężarowe oraz autobusy. Pieszych i rowerzystów obowiązuje całkowity zakaz ruchu - ze względów bezpieczeństwa.
Tegoroczny przejazd rowerowy zaplanowano w niedzielę, 28 kwietnia. Zbiórka o godz. 10.30 na placu przy Stadionie Energa Gdańsk (od strony Fun Areny). Start peletonu nastąpi około godz. 11.15.
Z miejsca zbiórki rowerzyści przejadą przez parking P5 do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu, przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa, a następnie wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Peleton przejedzie aż do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjedzie łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wróci na miejsce startu, gdzie zakończy się tegoroczny przejazd.
Na miłośników dwóch kółek, w miejscu zbiórki, przygotowano dodatkowe atrakcje, w tym:
- specjalnie zaprojektowane rowery do przygotowania własnego koktajlu
- strefę hulajnóg
- pokazy akrobatyki rowerowej
- warsztaty rolkarskie
- pokazy ratownicze
Wspólna zabawa potrwa do godz. 14.30.
Utrudnienia w ruchu samochodowym
W związku z przejazdem rowerzystów trzeba będzie zamknąć tunel, a także część ulic prowadzących do niego, dla ruchu samochodów.
O godz. 11.15 zostanie wstrzymany ruch na ul. Marynarki Polskiej i Rondzie im. Tadeusza Mazowieckiego, a także na al. Macieja Płażyńskiego w obu kierunkach. Po zakończeniu przejazdu w rurze tunelu prowadzącej w stronę Stogów, około godz. 11.45 - 12.00, ruch w tej rurze zostanie wznowiony. Otwarte zostanie również Rondo im. Tadeusza Mazowieckiego.
O godz. 12 wstrzymany zostanie ruch na ul. Pokoleń Lechii Gdańsk, na odcinku od harfy do zjazdu na parking P1 Stadionu Energa Gdańsk. Około godz. 12.45 - 13.30 ruch na al. Macieja Płażyńskiego oraz Pokoleń Lechii Gdańsk zostanie wznowiony.
W tym roku rowerzyści uczczą w ten sposób nie tylko 3. urodziny gdańskiej podwodnej przeprawy, ale też 15. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Tunel pod Martwą Wisłą jest bowiem najdroższym projektem inwestycyjnym w historii Gdańska, w większości sfinansowanym ze środków unijnych.
Tunel pod Martwą Wisłą to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Ma ponad 1,3 km długości, a w najgłębszym miejscu przebiega 35 metrów poniżej lustra wody w Martwej Wiśle.
Przekop połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. To jeden z najważniejszych elementów Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. ramę komunikacyjną Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
Jego otwarcie doprowadziło też do pewnej rewolucji komunikacyjnej w całym mieście - w centrum Gdańska wprowadzono bowiem ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych powyżej 24 ton. Zmniejszyło się też natężenie ruchu kołowego na al. Grunwaldzkiej.
Trochę historii
Przedsięwzięcie, jakim była budowa tunelu, rozpoczęło się w październiku 2011 roku. Podczas prac użyto specjalnej maszyny TBM, która wydrążyła dwie rury, wydobywając jednocześnie 500 tys. ton urobku. Do wykonania podwodnej przeprawy użyto ponad 1000 betonowych pierścieni o wadze 118 tys. ton, a w każdej z rur wylano 800 ton asfaltu. Tunel udostępniony został do użytku 24 kwietnia 2016 roku, a 16 września 2016 roku otrzymał imię ks. abp. Tadeusza Gocłowskiego, wieloletniego metropolity gdańskiego.
Technika i bezpieczeństwo
Ten gdański obiekt "naszpikowany" jest nowoczesnym skomplikowanym systemem urządzeń elektronicznych, wentylacyjnych, przeciwpożarowych i odwodnieniowych. Samo okablowanie tunelu to 190 km różnego rodzaju przewodów. Wszystko po to, by przejazd nim odbywał się płynnie, i co najważniejsze - bezpiecznie. O to, by rzeczywiście tak było przez 24 godziny na dobę czuwa na zmianę 18-osobowy zespół złożony z przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i pracowników firmy Siemens Mobility Sp. z o.o. Rocznie wykonywanych jest około 1000 różnych czynności związanych z przeglądami obiektu. W tunelu i jego obrębie zainstalowanych jest ponad 100 kamer monitoringu. Znajdują się tu również punkty SOS, które w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu wykorzystywane są przez kierowców do kontaktu z obsługą tunelu, a także przejścia poprzeczne między obiema rurami, pozwalające na ewakuację.
REGULAMIN ROCZNICOWEGO PRZEJAZDU ROWEROWEGO PRZEZ TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ
§ 1
OrganizatorUrząd Miejski w Gdańsku, Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk, tel. 58 323 63 536
§ 2
Termin i miejsce28 kwietnia 2019, drogi dojazdowe do tunelu oraz jezdnie w tunelu pod Martwą Wisłą, Ostateczny termin zostanie potwierdzony po dniu 13 kwietnia (zależnie od terminarza rozgrywek piłkarskich na Stadionie Energa Gdańsk)
§ 3
Trasa przejazdu1. Trasa przejazdu rowerowego, obejmuje dystans ok 4500 metrów i przebiega na trasie:
a) zbiórka i start z terenu Stadionu Energa Gdańsk (okolica Fun Arena)
b) przejazd przez parking P 5 przy ul. Marynarki Polskiej,
c) włączenie do ruchu w ul. Marynarki Polskiej w kierunki wjazdu do ronda Mazowieckiego
d) wjazd do tunelu pod Martwą Wisłą po stronie ronda Mazowieckiego od ul. Wielopole,
e) tunel pod Martwą Wisłą – jezdnia w kierunku węzła Ku Ujściu,
f) nawrotka po wyjeździe z tunelu na rozpięciu bariery rozdzielającej jezdnie (dopuszcza się możliwość jazdy rowerem w kierunku Ronda Ku Ujściu)
g) tunel pod Martwą Wisłą – jezdnia w kierunku ronda Mazowieckiego,
h) przejazd Al. Macieja Płażyńskiego (Droga Zielona) z opcją zjazdu łącznicą na rondzie Mazowieckiego,
i) zjazd łącznicą na węźle harfa w ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
j) powrót na parking teren Stadionu Energa Gdańsk przy Fun Arena przez parking P1 (dotyczy osób, które nie zakończyły przejazdu na rondzie Mazowieckiego),
k) zakończenie przejazdu.
1. Miejsce startu i zakończenia przejazdu rowerowego wyznacza i zabezpiecza Organizator.§ 4
Warunki uczestnictwa i zasady bezpieczeństwa
1. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i przysługuje wszystkim.
2. Udział osób nieletnich (poniżej 15 roku życia) w wydarzeniu jest możliwy tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej i na wyłączną odpowiedzialność osób, które sprawują nad nimi pieczę.
3. Organizator imprezy może odmówić udziału w wydarzeniu oraz przebywania na miejscu wydarzenia osobom:
a) znajdującym się pod widocznym wpływem alkoholu, środków odurzających, psychotropowych lub innych podobnie działających,b) posiadającym broń lub inne niebezpieczne przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne, materiały pożarowo niebezpieczne, napoje alkoholowe, środki odurzające lub substancje psychotropowe i inne podobnie działające,
c) zachowującym się agresywnie, prowokacyjnie albo w inny sposób stwarzającym zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku imprezy.
4. Zabrania się wnoszenia i posiadania w trakcie wydarzenia:
a) broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów,
b) materiałów wybuchowych i wyrobów pirotechnicznych,
c) materiałów pożarowo niebezpiecznych,
d) napojów alkoholowych,
e) środków odurzających, substancji psychotropowych lub podobnie działających.
5. Zakazuje się wprowadzania na teren imprezy psów i innych zwierząt.
6. Zabrania się dewastacji i niszczenia obiektu i jego otoczenia oraz wszelkich urządzeń znajdujących się w miejscu wydarzenia.
7. Organizator zapewnia bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie masowej oraz porządek podczas trwania imprezy, poprzez:
a) służby porządkowe odpowiednio umundurowane i oznaczone,
b) kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego służbami porządkowymi,
c) zabezpieczenie przeciwpożarowe w postaci instalacji p-poż na miejscu wydarzenia,
d) zapewnienie pomocy medycznej w postaci: sześciu patroli medycznych, dwóch karetek pogotowia oraz instalacji ratowniczych na miejscu wydarzenia,
e) udostępnienie zaplecza higieniczno-sanitarnego w postaci 5 toalet.
8. Uczestnicy imprezy oraz wszystkie inne osoby, które znajdują się na terenie imprezy zobowiązane są stosować się do poleceń służb porządkowych i informacyjnych, w tym kierownika do spraw bezpieczeństwa. Odmowa zastosowania się do tych poleceń może wynikać wyłącznie z uwagi na ich sprzeczność z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
9. Osoby będące świadkami wypadku, pożaru lub innego zdarzenia potencjalnie zagrażającego życiu lub zdrowiu ludzkiemu lub mieniu powinny niezwłocznie powiadomić służby porządkowe.§ 5
Organizacja przejazdu rowerowego
1. Przejazd rowerowy organizowany jest w godzinach 11:00-13:30.
2. Start do przejazdu rowerowego nastąpi o godzinie 11:15, przy czym osoby, które pojawią się na miejscu startu (teren Stadionu Energa Gdańsk) po godzinie 11:30 ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo nie zostaną dopuszczone do udziału w przejeździe.
3. W przejeździe tunelem biorą udział rowery i inne pojazdy napędzane siłą ludzkich mięśni.
4. Przejazd odbywa się z prędkością 8-15 km/h.
5. Nie wolno wyprzedzać osób/pojazdów prowadzących oraz nie wolno jechać za osobami/pojazdami zamykającymi,
6. Uczestnicy jadą wyłącznie po oficjalnie wytyczonej trasie.
7. Podczas jazdy należy zachować szczególną ostrożność dbając o bezpieczeństwo innych uczestników.
8. Osoby biorące udział w przejeździe obowiązane są do zachowywania się w sposób nie zagrażający innym uczestnikom przejazdu.9. Zabrania się wszelkich wyścigów i innych niebezpiecznych zachowań, np. jazdy bez trzymanki, jazdy na jednym kole, rozmawiania przez telefon w czasie jazdy.
10. Przejazd są zabezpieczane przez grupę organizatora (w odblaskowych kamizelkach), oraz ratowników medycznych.
11. Uczestnicy przejazdu zobowiązani są do przestrzegania przepisów ruchu drogowego i ścisłego wykonywania poleceń organizatorów oraz służb porządkowych i ratowniczych.
12. Każdy uczestnik jest zobowiązany do jazdy na sprawnym technicznie pojeździe, ze szczególnym zwróceniem uwagi na właściwe działanie hamulców.
13. Osoby niepełnoletnie mogą brać udział w przejeździe wyłącznie będąc pod opieką prawnych opiekunów i na ich wyłączną odpowiedzialność.
14. Zaleca się, aby uczestnicy przejazdu, a obowiązkowo dzieci do lat 12 korzystali z kasków rowerowych, które należy zapewnić we własnym zakresie.
15. Dopuszcza się możliwość przerwania, zakończenia lub włączenia się do przejazdu rowerowego na półmetku trasy czyli przy nawrotce przy wylocie tunelu po stronie węzła Ku Ujściu, przy czym uczestnicy wydarzenia robią to na własną odpowiedzialność.§ 8
Dokumentacja wydarzenia
1. Organizator — w zakresie określonym ustawą i przepisami wykonawczymi — uprawniony jest do utrwalenia imprezy, a w szczególności zachowania osób, za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
2. Organizator utrwala również przebieg imprezy dla celów dokumentacji. Wizerunek osób przebywających na terenie imprezy może zostać utrwalony, a następnie rozpowszechniony dla celów dokumentacyjnych, sprawozdawczych, reklamowych oraz promocyjnych.§ 9
Postanowienia końcowe
1. Każdy uczestnik bierze udział w wydarzeniu na własną odpowiedzialność, deklaruje pełną odpowiedzialność za ryzyko i ewentualne obrażenia oraz wyposażenie i zgubione rzeczy.
2. Uczestnicy ponoszą odpowiedzialność cywilną i prawną za wszystkie szkody.
3. Uczestnicy zrzekają się prawa dochodzenia prawnego lub zwrotnego od organizatora lub jego zleceniobiorców w razie wypadku lub szkody związanej z udziałem w wydarzeniu.
4. Uczestnicy przyjmują do wiadomości że w razie wypadku nie mogą wnosić żadnych roszczeń w stosunku do organizatora.
5. Uczestnicząc w wydarzeniu akceptuje się warunki niniejszego regulaminu.
6. Brak znajomości regulaminu nie będzie uznawany za wytłumaczenie.
7. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za odwołanie imprezy z przyczyn od niego niezależnych i niemożliwych do przewidzenia.
8. Organizator nie odpowiada za rzeczy pozostawione bez opieki w trakcie trwania imprezy.
9. Wiążąca i ostateczna interpretacja niniejszego regulaminu przysługuje wyłącznie organizatorowi.
10. Z regulaminem przejazdu uczestnicy zapoznają się poprzez stronę internetową www.gdansk.pl.
Regulamin dostępny jest także u organizatora w trakcie wydarzenia.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Gdańskie imprezy na 15. rocznicę wejścia Polski do UE. PROGRAM
Klaksony pod Martwą Wisłą. Jak otwierano podwodny tunel - relacja