• Start
  • Wiadomości
  • Tunel pod Martwą Wisłą. Mija rocznica otwarcia. Uczczą to... rowerzyści

Tunel pod Martwą Wisłą. Mija rocznica otwarcia. Uczczą to... rowerzyści

W dniu 23 kwietnia minie rok od otwarcia pierwszego w Polsce tunelu wybudowanego pod dnem rzeki (dla ruchu samochodowego został otwarty dzień później). Z tej okazji już w sobotę, 22 kwietnia, zaplanowano uroczysty przejazd rowerowy tunelem. Rowerzyści, przygotujcie na to wydarzenie swoje dwa kółka!
17.04.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Rowerzyści na otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą, który nosi imię arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego, jest jednym z elementów układu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Codziennie przejeżdża nim około 25 tysięcy samochodów. Na co dzień, ze względów bezpieczeństwa, nie mogą z niego korzystać rowerzyści i piesi. Taką okazję będą jednak mieli w następny weekend.

- Po świątecznym obżarstwie zachęcam do treningu na rowerze przed wspólnym przejazdem przez Tunel. Już dzisiaj wszystkich serdecznie zapraszam na to wydarzenie – napisał na facebooku prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.
 


Rocznicowy przejazd rowerowy podrzecznym przekopem odbędzie się 22 kwietnia. Peleton wyruszy o godz. 12.00, ale ze względów organizacyjnych warto przyjechać szybciej. Zbiórka odbędzie się już o godz. 11.00, na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Na obecnych czekać będą dodatkowe atrakcje, m.in. prezentacje rowerów nietypowych, pokazy akrobatyczne oraz rowerowe fotobudki z pamiątkowym tłem.
 

Rowerzyści przejadą z parkingu P5 do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej do tunelu, przejadą jedną nitką podziemnego korytarza, po czym wrócą w kierunku stadionu drugą nitką. Peleton będzie kontynuował jazdę do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tutaj rowerzyści zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5.

Tunel pod rzeką to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Ma ponad 1,3 km długości, a w najgłębszym miejscu przebiega pod dnem rzeki 35 metrów poniżej lustra wody.

Przekop połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. To najważniejszy element Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. ramę komunikacyjną Gdańska.

Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Inwestycja przyczyniła się też do poprawy komunikacji pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi po obu brzegach Martwej Wisły. Koszt budowy odcinka tunelowego wyniósł 885 mln zł.
 

Regulamin przejazdu rowerowego, który odbędzie się 22 kwietnia (422.47 KB)

Tunel pod Martwą Wisłą jest przeznaczony dla pojazdów mechanicznych, a więc samochodów, ciężarówek i motocykli. Piesi i rowerzyści nie mogą tam przebywać. By móc dostać się na drugi brzeg rzeki mogą skorzystać z komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił linię autobusową, która służyć ma w tym miejscu właśnie im. Linia 258 funkcjonuje na krótkiej trasie Stadion Energa Gdańsk - tunel - Węzeł Ku Ujściu. W tygodniu, w zależności od pory dnia, autobusy kursują co 20 lub co 40 minut, w soboty, niedziele i święta jeżdżą co około 20 minut.

Autobusy obsługujące linię 258 są przystosowane do przewozu większej liczby rowerów. Pojazdem może równocześnie przejechać maksymalnie osiem rowerów: sześć zamontowanych na specjalnych wieszakach i dodatkowo dwa rowery stojące, jeżeli jest wystarczająco dużo miejsca.


ZOBACZ TRASĘ PRZEJAZDU NA MAPKACH

{id88675}


Przeczytaj także:

Klaksony pod Martwą Wisłą. Jak otwierano tunel - relacja

Od 16 września jeździmy Tunelem im. ks. abp Tadeusza Gocłowskiego

Mamy tunel pod Martwą Wisłą. Teraz musimy nauczyć się nim jeździć, bo bywa różnie



TV

Każdy może pomóc