Gdański Teatr Szekspirowski ogłasza nabór do konkursów festiwalowych

Najlepsze polskie inscenizacje dzieł Williama Szekspira, produkcje niezależne i debiutanckie - organizatorzy Festiwalu Szekspirowskiego czekają na zgłoszenia grup teatralnych do konkursów o Złotego Yoricka, SzekspirOFF oraz Nowego Yoricka. Efekty artystycznych zmagań obejrzymy podczas 28. edycji wydarzenia - od 26 lipca do 4 sierpnia 2024 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
31.01.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
m00114845
Gdański Teatr Szekspirowski. Na scenie: próba do spektaklu "Wymurzanie Wolności" z 2020 roku
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

"Czerwony Kapturek” w Miniaturze. Przyjdź podczas ferii do teatru

ZŁOTY YORICK

Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira (Konkurs o Złotego Yoricka), odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.

Konkurs o Złotego Yoricka jest dwuetapowy. W pierwszym etapie selekcjoner dokonuje wyboru od 3 do 5 najlepszych spektakli spośród premier sezonu 2023/2024 zgłoszonych do konkursu. Wybrane spektakle otrzymują zaproszenie na 28. Festiwal Szekspirowski. W drugim etapie międzynarodowe jury wyłania zdobywcę Złotego Yoricka. Zwycięski teatr otrzymuje statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Wybór najlepszych szekspirowskich produkcji sezonu po raz kolejny powierzono Łukaszowi Drewniakowi, krytykowi teatralnemu.

Wszystkie spektakle zgłoszone do konkursu muszą mieć swoją premierę do dnia 26 maja 2024 r. Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 30 marca.

REGULAMIN

SzekspirOFF 2024

W ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego będzie można zobaczyć również nowe produkcje niezależne, które Festiwal wspiera finansowo i logistycznie. Celem konkursu SzekspirOFF 2024 jest zaproszenie do współpracy artystów i zespoły pozainstytucjonalne, dla których punktem wyjścia w projektach jest twórczość Szekspira.

Wszystkie finałowe produkcje przygotowywane specjalnie na festiwal są dofinansowane przez organizatorów Festiwalu kwotą 25 000 zł. Nagrodą w konkursie jest statuetka SzekspirOFF oraz nagrody pieniężne o wartości 15 000 zł.

Kuratorką jest Katarzyna Knychalska, założycielka i prezeska Fundacji Teatr Nie-Taki we Wrocławiu oraz wydawczyni i redaktorka naczelna portalu teatralny.pl.

Zgłoszenia przyjmowane są do 29 lutego 2024 r. pocztą elektroniczną na adres szekspiroff@teatrszekspirowski.pl. Szczegóły znaleźć można w regulaminie na stronie festiwalszekspirowski.pl.

REGULAMIN

m00114969

"Wymurzanie Wolności" na murach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Widowisko zrealizowała Fundacja SFINKS w ramach obchodów 40-lecia Porozumień Sierpniowych
fot. Krzysztof Mystkowski/KFP

NOWY YORICK

Konkurs o Nowego Yoricka adresowany jest do twórców i twórczyń debiutujących w polskim teatrze. Do konkursu mogą zgłaszać się również kolektywy twórcze. Pomysłodawcą konkursu o Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.

W ubiegłym roku wpłynęło aż 27 zgłoszeń od młodych reżyserów i reżyserek, a zwycięski projekt, „Zimowa opowieść” w reż. Pameli Leończyk, będzie miał w przyszłym roku swoją premierę w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

O Nowego Yoricka walczyć będą trzy prezentacje „work in progress”, sfinansowane przez Festiwal kwotą 25 000 zł, przygotowane przez laureatów z trzema polskimi teatrami – z Warszawy, Torunia i Gdańska.

Trzy teatry będą wspierać debiutantów

Do współpracy przy tegorocznej edycji zaproszono Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Dyrektorzy teatrów zachęcają do wzięcia udziału w konkursie:

- Misją STUDIO jest wspieranie poszukiwań twórczych młodych artystów i artystek, którzy eksperymentują z formą teatralną – mówi Marcin Cecko, kierownik ds. literackich Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie. - Takie poszukiwania należą się również dużo starszemu od nich Szekspirowi, któremu rola wzorca klasycznej, teatralnej dramaturgii wydaje się czasem uwierać. Nie przestaje on jednak inspirować twórców zbuntowanych, co również należy do jego «tradycji». Niejednokrotnie na Szekspira powoływał się patron STUDIO – Witkacy. Jesteśmy ciekawi nowych interpretacji zaproponowanych przez twórczynie oraz twórców i nie możemy doczekać się rozmów z nimi. 

- Młodzi twórcy w ostatnich latach podchodzą z dużą nieufnością do dramatów Szekspira - stwierdzają Renata Derejczyk, dyrektorka naczelna; Łukasz Czuj, dyrektor ds. artystycznych, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu. - Chcemy wszystkich zachęcić do odważnego spojrzenia i poszukania «Szekspira współczesnego», aby nie przepisywać na nowo jego dramatów, ale szukać w jego tekstach – tematów, bohaterów, emocji, dzięki którym można nawiązać dialog ze współczesnym widzem. Zaryzykować i poszukać własnego głosu. Nowoczesność to także dialog z klasyką – prowokujący, zadający pytania, kwestionujący przyjęte interpretacje. Jesteśmy bardzo ciekawi tego głosu nowego pokolenia reżyserów, a nasza publiczność, jest gotowa na taką rozmowę.

- Dożyliśmy takiego czasu w polskim teatrze, że wsparcia potrzebują nie tylko początkujący twórcy, ale i sam Szekspir, po którego dramaty i komedie teatry sięgają coraz rzadziej – diagnozuje Adam Orzechowski, dyrektor gdańskiego Teatru Wybrzeże. - Idea Nowego Yoricka wychodzi obu tym potrzebom naprzeciw, tworząc potencjał ciekawego zderzenia – wrażliwości i świata młodych z szekspirowską tradycją, do której młodzi twórcy wcale nie muszą podchodzić z przesadnym respektem. Sytuacja na starcie jest więc interesująca, ale w tej rozgrywce najwięcej zależy od młodych reżyserów, którzy z dramaturgami u boku czy bez, mogą zmierzyć się z tym, który uchodzi za najlepszego dramaturga w historii teatru. I do tego mogą pracować z doświadczonymi, zawodowymi aktorami pracującymi w najlepszych polskich teatrach. My z kolei możemy przyjrzeć się ich pracy i ocenić ich twórczy potencjał, co może zaowocować dalszą współpracą. I oby tak się stało!

Zgłoszenia przyjmowane są do 4 marca 2024 r. pocztą elektroniczną na adres fs.nowyyorick@gmail.com.

REGULAMIN

Szczegóły znaleźć można w regulaminach na stronie festiwalszekspirowski.pl.

MIĘDZYNARODOWE JURY

Organizatorzy Festiwalu podtrzymują tradycję, spektakle biorące udział w konkursie o Złotego Yoricka, Nowego Yoricka i SzekspirOFF oceniane będą przez jedno międzynarodowe jury.

- Zależy nam na tym, by nie różnicować spektakli biorących udział w konkursie o Złotego Yoricka, SzekspirOFF i Nowego Yoricka. Chcemy, aby nasze jury miało pełne spectrum tego co dzieje się w polskim teatrze, jeśli chodzi o interpretacje sztuk Szekspira” – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – Nagrody będą miały wymiar pieniężny. W przypadku Złotego Yoricka będzie to 40 tys. zł, a konkursu SzekspirOFF 15 tys. zł. Dodatkowo, twórcy każdego z projektów, który zakwalifikuje się do finału konkursu SzekspirOFF oraz Nowego Yoricka, dostaną po 25 tys. wsparcia na realizację swojego projektu. W przypadku SzekspirOFFa kwota ta została zwiększona w stosunku do roku ubiegłego.

O FESTIWALU

Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski odbywa się co roku latem w Trójmieście, organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense od 27 lat. Prezentowało się na nim ponad 240 różnych zespołów teatralnych z ponad 40 krajów. Pokazywano realizacje takich twórców, jak Peter Brook, Luk Perceval, Romeo Castellucci, Elizabeth LeCompte, Lew Dodin, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Tiago Rodrigues, Jan Lauwers, Roberto Ciulli, Robert Sturua i wielu innych (łącznie, podczas dotychczasowych edycji swoje produkcje pokazało ponad 250 reżyserów z całego świata). Festiwal jest międzynarodową platformą wymiany doświadczeń, praktyk teatralnych i dyskusji środowisk związanych z twórczością Williama Szekspira oraz fanów teatru. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – jako jedyny festiwal z Polski i jeden z pięciu w Europie – otrzymał prestiżową nagrodę EFFE Award, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA – European Festivals Association) we współpracy z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

effe-002_948x633

Prestiżowa europejska nagroda EFFE Award (przyznawana przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich) i ówczesny dyrektor i twórca Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego prof. Jerzy Limon

fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku jest to również wydarzenie w istotny sposób promujące Gdańsk i Trójmiasto na forum krajowym i międzynarodowym. Wyrazem tego jest, między innymi, zainicjowana w 2010 r. Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich, zrzeszająca obecnie 12 partnerów – z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii (2), Armenii, Danii, Macedonii Północnej, Serbii, Włoch, mająca swoją siedzibę w Gdańsku.

Festiwal Szekspirowski łączy prezentacje spektakli z całego świata z konkursami na najlepsze polskie spektakle szekspirowskie (konkursy o Złotego Yoricka i SzekspirOFF, od 2023 r. także konkurs o Nowego Yoricka), a także działaniami artystycznymi, edukacyjnymi, warsztatami i spotkaniami z twórcami z różnych stron świata.

Organizatorami Festiwalu Szekspirowskiego są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.

Więcej informacji: festiwalszekspirowski.pl.

27. Festiwal Szekspirowski. Na scenie gwiazdy: Charlotte Rampling, Andrzej Seweryn, aktorzy Petera Brooka

TV

Dolne Miasto rozświetla już dzielnicowa choinka