Ułatwienie dla pieszych
Dwa nowe przejścia naziemne mają służyć mieszkańcom poruszającym się pieszo po naszym mieście, w szczególności osobom niepełnosprawnym, starszym, jak i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Mają ułatwiać także przemieszczanie się z jednej strony ulicy na drugą rowerzystom. Jedno z nich powstaje na granicy trzech dzielnic: Zaspy Młyniec, Zaspy Rozstaje i Wrzeszcza Dolnego, u zbiegu ul. Hynka i al. Rzeczpospolitej, drugie - tuż obok budynku dworca kolejowego “Gdańsk Główny” w Śródmieściu.
13 października wybierzemy radnych w 33 dzielnicach. W dwóch zabrakło kandydatów
Co obecnie dzieje się na placach budowy?
W Śródmieściu, przy dworcu PKP, wykonano w ostatnich tygodniach niezbędne prace ziemne, poza tym osadzono krawężniki pod planowaną tzw. wyspę nowego przejścia, od strony budynków dawnej “Krewetki” i przy peronach tramwajowych.
- Wykonano również przepusty pod jezdnią Podwala Grodzkiego pod okablowanie sygnalizacji świetlnej. Wymieniono także część wpustów kanalizacji deszczowej na tym odcinku - informuje Jakub Panasewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W najbliższym czasie wykonywane będą tzw. zabruki od strony “Krewetki” oraz krawężniki pod „wyspę” nowego przejścia po stronie dworca.
Na granicy obu Zasp i Wrzeszcza wykonano natomiast prace ziemne i ponad 90 proc. prac torowych. Uszczelniono tunel przejścia podziemnego, wykonano też część zabruków pod nowe przejście oraz kanalizację teletechniczną pod nową sygnalizację.
- W najbliższym czasie kontynuowane będą prace brukarskie oraz przy odtworzeniu nawierzchni w rejonie nowego przejazdu przez torowisko. Wymieniony zostanie też wpust do kanalizacji deszczowej przy wjeździe do centrum ETC - wylicza Jakub Panasewicz.
Prace w tej części Gdańska powinny zakończyć się w listopadzie. Natomiast te w Śródmieściu potrwają do końca bieżącego roku.
Rok od otwarcia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej
Nie tylko wymalowanie pasów
Nowe przejścia dla pieszych to, wbrew pozorom, dość wymagająca inwestycja - dostosować trzeba bowiem całą okoliczną infrastrukturę do nowego rozwiązania, tak by było bezpiecznie i wygodnie dla wszystkich użytkowników.
W Śródmieściu, poza białymi pasami, pojawi się nowy przejazd rowerowy, wyznaczone zostaną miejsca postojowe typu kiss&ride przy budynku Dworca Głównego, wydłużone zostaną perony tramwajowe i zbudowane wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Do tego zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna. Projekt tej inwestycji został tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.
Cykle i programy sygnalizacji świetlnej dostosowane zostaną do tych funkcjonujących przy węźle Hucisko. Długość cyklu świateł będzie dostosowana tak, by piesi mogli przekroczyć na jednym sygnale zielonym obie jezdnie. Przejście zostanie także dopasowane do ruchu rowerzystów. Dla nich będą dedykowane sygnalizacja i oznakowanie.
Przy al. Rzeczpospolitej nowe przejście również wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną. Piesi będą mogli z niego wejść także bezpośrednio na perony tramwajowe. Podobnie jak w Śródmieściu, zbudowany zostanie przejazd rowerowy przez torowisko, dzięki któremu rowerzyści wygodnie dostaną się na pobliskie ścieżki rowerowe. Teren zostanie oświetlony i zyska odwodnienie, a przy przejściu zostanie nasadzony nowy trawnik.