• Start
  • Wiadomości
  • Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz etapami. Końcowy przystanek pierwszego etapu przy ulicy Fiszera w okolicach Politechniki Gdańskiej?  

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz etapami. Końcowy przystanek pierwszego etapu przy ulicy Fiszera w okolicach Politechniki Gdańskiej?  

Gdański magistrat zaproponował, aby budząca od kilku lat kontrowersje tzw. Nowa Politechniczna, czyli linia tramwajowa łącząca południe miasta z dolnym tarasem, zamiast przy alei Grunwaldzkiej kończyła się przy Politechnice Gdańskiej. Kilkusetmetrowy odcinek między Politechniką a Aleją Grunwaldzką mieszkańcy przemierzali by na piechotę. Odległość do najbliższego przystanku tramwajowego wynosi 350 m. 
06.05.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Trasa GP-W przebiegałaby ze skrzyżwoania Rakoczego i Jaśkowej Doliny
Trasa GP-W ma biec od skrzyżowania ulic Rakoczego i Jaśkowa Dolina, przez Morenę m.in. tunelem wzdłuż ulicy Wileńskiej, dalej tramwaj jechałby do Wrzeszcza po rezerwie terenu wzdłuż ulicy Sobieskiego
Jerzy Pinkas/gdansk.pl

 

 

Linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz ma być kolejną linią tramwajową, która połączy południowe dzielnice Gdańska, zdominowane przez zabudowę wielorodzinną, z dzielnicami w dolnym tarasie, w tym z Wrzeszczem i Oliwą, dokąd mieszkańcy często dojeżdżają do pracy, szkoły czy centrów usługowych. Według analiz, za kilka - kilkanaście lat przepustowość takich ulic jak Jaśkowa Dolina czy Sobieskiego mocno się obniży, co wpłynie m.in. na znaczące opóźnienia w rozkładach jazdy kursujących tędy autobusów komunikacji miejskiej. Dlatego Miasto uznało, że budowa linii tramwajowej na tym odcinku jest niezbędna. 



Pierwszy etap trasy GP-W: Rakoczego do Politechniki Gdańskiej 

Według pierwszych planów linia tramwajowa z Moreny miała połączyć się z aleją Grunwaldzką przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego, ale na to od kilku lat nie godzi się część mieszkańców tej ulicy. Kiedy w grudniu 2019 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała decyzję środowiskową, mieszkańcy ulicy zaskarżyli ją do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a to oznacza przedłużenie ewentualnych prac o kolejne lata.

 

Jest decyzja RDOŚ w sprawie tzw. Nowej Politechnicznej, która połączy Piecki Migowo z Wrzeszczem

 

Dlatego Miasto zaproponowało, aby inwestycję GP-W podzielić na dwa etapy. Najpierw linia tramwajowa powstałaby między ulicą Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej. Końcowy przystanek pierwszego etapu mieściłby się - według rozważanych obecnie lokalizacji - przy ulicy Fiszera. Mieszkańcy wysiadający na tym przystanku kolejny etap podróży czyli dojście do Alei Grunwaldzkiej musieliby pokonywać na własnych nogach, a tramwaj (oczywiście dwukierunkowy) kursowałby wahadłowo.

Dla miasta oznaczałoby to odsunięcie w czasie dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i - przede wszystkim - możliwość ogłoszenia przetargu na projekt trasy. Jak mówi Piotr Borawski zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, dyskusja na temat linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz trwa już zbyt długo, bo prawie pięć lat i Miasto jest zdecydowane, żeby jak najszybciej tę kluczową inwestycję zrealizować. 

- Bez niej nie można poprawić jakości komunikacji publicznej w Gdańsku - uważa prezydent Borawski. - Czyli docelowo skrócenia czasu przejazdu, zaoferowania alternatywy kierowcom do przesiadania się z własnych samochodów na tramwaj. 

Prezydent Borawski przekonuje też, że konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o taki dystans jak między ulicą Fiszera - aleją Grunwaldzką to rozwiązanie stosowane na całym świecie. Dystans wynosi 350 m - do pokonania w 5 minut.

 

Konsultacje społeczne w sprawie Nowej Politechnicznej i Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w kwietniu 2016 roku w SP 85
Konsultacje społeczne w sprawie Nowej Politechnicznej i Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w kwietniu 2016 roku w SP nr 85
Jerzy Pinkas/gdansk.pl

 

 

Nowa Politechniczna - ostatnie konsultacje [pełna relacja]

 

Drugi etap inwestycji ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

 

DRMG gotowa do przetargu. Radni Górnego Wrzeszcza: - "To nie jest dobry pomysł"   

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialna za projekt GP-W, jest gotowa do ogłoszenia przetargu jeszcze w maju 2020 roku. Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska zapewnił, że do ogłoszenia postępowania potrzebuje tylko zgody tzw. komitetu inwestycyjnego, który prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz powołała w związku z epidemią koronawirusa. 

Tymczasem niektórzy radni dzielnicy Wrzeszcz Górny uważają, że podzielenie inwestycji na etapy nie jest dobrym pomysłem. Ich zdaniem niesie ryzyko niewłaściwego wykorzystania środków miejskich i unijnych, a zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest owszem znane, ale powszechnie źle oceniane. 

Prezydent Borawski zapewnił, że miasto zrobi wszystko, by ewentualny pierwszy etap trasy kończył się jak najbliżej al. Grunwaldzkiej.

- Zależy nam, żeby odcinek który mieszkańcy będą mieli do pokonania od przystanku w okolicach Politechniki Gdańskiej do Grunwaldzkiej był możliwie najkrótszy - powiedział prezydent Borawski. 

 

Jasień. Mieszkańcy chcą szybkiego dojazdu do Wrzeszcza

 

Trasa GP-W ma biec od skrzyżowania ulic Rakoczego i Jaśkowa Dolina, przez Morenę do Górnego Wrzeszcza po obecnej rezerwie terenu wzdłuż ul. Sobieskiego. Wstępny koszt inwestycji określono na ponad 300 mln zł.

 

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok