
- Wreszcie będzie szybciej, sprawniej i wygodniej - mówi Zygmunt Gołąb rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Po wielu miesiącach prac drogowo-torowych wokół budowanego Forum Gdańsk wraca ruch tramwajów na węźle integracyjnym Śródmieście SKM. Przywrócone zostaną stałe trasy kilku linii tramwajowych: dwójki, szóstki, siódemki, i jedenastki. Dodatkowo, już wkrótce, mieszkańcy Młynisk, Letnicy i Nowego Portu zyskają długo oczekiwane połączenie autobusowe z UCK i dzielnicą Piecki-Migowo.
Czwórka jednak zostaje, nowe trasy tramwajów
Z powodu prac budowlanych wokół Forum Gdańsk tramwaje kursowały objazdem przez ulicę 3 Maja. Teraz to się zmieni, jednak nie wszystkie linie po otwarciu torowiska na węźle Śródmieście wrócą na swoje stare trasy. Tak będzie z czwórką, której tymczasowa trasa na czas remontu okazała się strzałem w dziesiątkę.
- Bezpośrednie połączenie tramwajowe południowych dzielnic Gdańska z urzędem miejskim, szpitalem czy sądem okazało się wyjątkowo atrakcyjne dla pasażerów - mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM w Gdańsku. - To rozwiązanie się sprawdziło, warto z niego skorzystać. Ulicą 3 Maja nadal jeździć będą tramwaje linii 4 i w dni powszednie w godz. 6-17 również linii 11, pozostałe wrócą na węzeł Śródmieście.

Tramwaje linii 2, 6, 7 i 11 wrócą na swoje stałe trasy: 2: Oliwa – Zaspa – Opera – Dw. Główny – Brama Wyżynna - Śródmieście SKM – Chełm – Łostowice 6: Jelitkowo – Oliwa – Wrzeszcz – Opera – Dw. Główny – Brama Wyżynna - Śródmieście SKM – Chełm – Łostowice 7: Nowy Port – Letnica – Jana z Kolna - Dw. Główny – Śródmieście SKM – Chełm – Łostowice 11: Zaspa – Oliwa – Wrzeszcz – Opera – Dw. Główny – Brama Wyżynna - Śródmieście SKM – Chełm (w dni powszednie w godz. 6-17 tramwaje pojadą trasą: Zaspa – Oliwa – Wrzeszcz – Opera – Dw. PKS – 3 Maja – Chełm) Z uwagi na duże zainteresowanie dojazdu mieszkańców w rejon szpitali, Urzędu Miejskiego, sądów i Policji, aktualna trasa linii 4 zostanie utrzymana: 4: Jelitkowo – Zaspa – Opera – Dw. PKS – 3 Maja – Chełm - Łostowice Wszystkie rozkłady jazdy linii 2, 4, 6, 7, 10, 11 i 12 ulegną drobnym korektom. |
Nowe skrzyżowania, węzły, ulica. Lepsza komunikacja za 120 mln
Wokół Forum Gdańsk kończy się też większość prac związanych z budową nowego układu komunikacyjnego. Przebudowano m.in. skrzyżowanie ul. Armii Krajowej z 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje również ulica Nowe Podwale Grodzkie, przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcu Gdańsk Główny ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do Traktu Świętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej.
- W połowie listopada planujemy usunąć zwężenia w tunelach pod węzłem Unii Europejskiej - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco. - Kończymy również prace przy przejściu podziemnym pod ulicą Okopową, pozwalającym przejść bezpośrednio od ulicy Toruńskiej na węzeł Śródmieście. Zakończenie budowy ciągu pieszego, który ma bezstopniowe zejścia zarówno dla pieszych i rowerzystów, jest planowane jeszcze w tym roku.
Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańsk kosztowały ponad 120 milionów złotych. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnego z miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje przejdą na własność Gdańska.
Na ruch autobusów w tym miejscu musimy poczekać do marca 2018 roku. Mimo przywrócenia ruchu tramwajowego na węźle Śródmieście SKM cały czas będą jeszcze trwały roboty drogowe.
Przeczytaj także Węzeł transportowy Gdańsk Śródmieście - nowa jakość dla pasażerów i pieszych