• Start
  • Wiadomości
  • Tramwaje wodne bardzo popularne. Czy zostanie zwiększona liczba rejsów?

Tramwaje wodne bardzo popularne. Czy zostanie zwiększona liczba rejsów?

Rejsy po Motławie, Martwej Wiśle czy na wodach Zatoki Gdańskiej cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców i turystów. Tramwaj wodny to alternatywa dla autobusów i tradycyjnych tramwajów miejskich, który dodatkowo stanowi atrakcję samą w sobie. Niestety, nie wszyscy chętni mogą z niego skorzystać.
01.08.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tramwaje wodne w Gdańsku cieszą się coraz większą popularnością

Niedziela, 30 lipca, drugi dzień Jarmarku Św. Dominika, samo południe. Przy przystanku tramwaju wodnego, obok Zielonego Mostu stoi grupa około 30 osób. Młodsi, starsi, rodziny z dziećmi. Wszyscy czekają na tramwaj płynący w kierunku Westerplatte i Brzeźna. Niestety, nikt nie dostaje się na pokład. Okazuje się, że na pierwszym przystanku, przy Żabim Kruku, wsiadł "komplet" pasażerów i ze względów bezpieczeństwa nie są wpuszczane kolejne osoby. Na przystanku trwa kilkuminutowa dyskusja pomiędzy chętnymi na rejs a pracownikami obsługującymi tramwaj. Ostatecznie wszyscy odchodzą z kwitkiem, a jednostka odpływa.

Okazuje się, że do takich sytuacji dochodzi coraz częściej, zwłaszcza przy ładnej pogodzie. Dużą popularnością cieszy się zwłaszcza kierunek "Westerplatte". Czasem kolejka na pierwszym przystanku zaczyna "rosnąć" już na pół godziny przed rejsem.

Tramwaj wodny to alternatywa dla autobusów i tradycyjnych tramwajów miejskich, który dodatkowo stanowi atrakcję samą w sobie. Trudno jednak określić, na ile korzystają z niego mieszkańcy, a na ile odwiedzający nasze miasto goście.

Przykładowo: rejs z Żabiego Kruku do Westerplatte trwa blisko 1,5 godziny. Bilet normalny kosztuje 10 zł, a ulgowy - 5 zł. To mniej niż oferują komercyjni przewoźnicy. W ich przypadku, za rejs na odcinku: Zielony Most – Westerplatte w obie strony trzeba zapłacić 45 złotych (za bilet normalny). 


Trasa tramwaju wodnego linii F5 (w okresie wakacyjnym) to: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny - Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska – Brzeźno.

Trasa linii F6 (w okresie wakacyjnym) to: Targ Rybny - Sienna Grobla II - Tamka - Narodowe Centrum Żeglarstwa – Sobieszewo.

W ciągu dnia w każdym kierunku realizowane są po trzy kursy danej linii.

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat widać wyraźny wzrost liczby pasażerów rejsami oferowanymi przez tramwaje wodne. W 2012 r. było to 11,4 tys. osób, w 2013 r. – 25,8 tys. osób, w 2014 r. – 31,8 tys. osób, w 2015 r. – 43,9 tys. osób, a w 2016 r. – 47,2 tys osób.

Czy jest szansa na to, by w przyszłości zwiększyła się liczba rejsów w obu kierunkach?

- Niestety, w aktualnym kontrakcie nie ma więcej statków do dyspozycji, aby móc zwiększyć częstotliwość kursów. Kontrakt skończy się w tym roku, dlatego, aktualnie, przygotowywane jest studium techniczno-ekonomiczne, które ma odpowiedzieć na pytanie, czy i jak rozwinąć system tramwaju wodnego oraz jak zoptymalizować ofertę - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Tramwaje wodne kursują od 1 maja. Działają one w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Wybudowano przystanki tramwaju wodnego, natomiast same statki należą do przewoźnika wyłonionego w wyniku przetargu, czyli Żeglugi Gdańskiej. Tramwaje wodne oferują możliwość obejrzenia miasta z zupełnie innej perspektywy i alternatywne dotarcie do popularnego Westerplatte, czy cieszącej się coraz większym zainteresowaniem Wyspy Sobieszewskiej.

Trasy obsługują statki pasażerskie: SONICA i SONICA I. Każdy z nich może przewieźć maksymalnie 40 osób i 5 rowerów. Pasażerowie mają zapewnione miejsca siedzące.

Aktualny rozkład jazdy tramwajów wodnych można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.



TV

Każdy może pomóc