
Po pierwsze: czarownice
Przy minusowych temperaturach każdej nocy na tory wypuszczane są specjalne tramwaje - zwane przecierakami, które oczyszczają sieć trakcyjną z lodu. Natomiast przy dużych opadach śniegu na torach można spotkać tzw. „czarownice”, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów z lodu.
Po drugie: zimowe paliwo
W okresie zimowym, przy minusowych temperaturach, wszystkie autobusy gdańskiego ZKM tankowane są specjalnym zimowym paliwem, które umożliwia pracę silnika przy temperaturze do -30 st. C.
Po trzecie: “ciepły guzik”
Drzwi w tramwajach i autobusach ZKM w Gdańsku otwierają się tylko na przycisk na życzenie pasażera. Motorniczowie i kierowcy nie otwierają wszystkich drzwi na raz, by ochronić pasażerów przed zimnem. Tzw. „ciepłe guziki” to przyciski umieszczone wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, tuż przy drzwiach.
Po czwarte: ogrzewanie pojazdów
Kierowcy i motorniczowie mają obowiązek włączania ogrzewania, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej +5 stopni. Dodatkowo każdy kierujący pojazdem może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni.
Po piąte: nie marznij na przystanku
Dzięki specjalnej aplikacji www.mobile.zkm.pl (w razie kłopotów z uruchomieniem - kontaktować się z ZKM) zamiast nerwowego wypatrywania autobusów i tramwajów na przystankach, możemy wcześniej zobaczyć jaki jest rzeczywisty czas odjazdu. Możemy to sprawdzić dzięki trzem trybom wyszukiwania: według numeru przystanku, nazwy przystanku lub nazwy ulicy, na której znajdują się przystanki komunikacji miejskiej. Wyszukiwarka działa w językach polskim, niemieckim i angielskim.
- Warto skorzystać z uruchomionej przez ZKM internetowej wyszukiwarki połączeń www.info.zkm.pl - zachęca Alicja Mongird, rzeczniczka prasowa ZKM. - Nie tylko zaplanujemy podróż, ale także „na żywo” zobaczymy na mapie, gdzie w danym momencie znajduje się nasz tramwaj czy autobus.
Na podstawie materiałów prasowych ZKM - oprac. KG.