System Mevo 2.0. coraz bliżej. Ruszyły wewnętrzne testy w 16 gminach

Testy Mevo 2.0. ruszyły w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podczas rozruchu wewnętrznego sprawdzone zostaną wszystkie nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowane będą rowery, aplikacja i system IT. Testy prowadzone będą minimum do końca kwietnia. Jeśli wypadną pomyślnie, jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom.
12.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
202302203882
Umowa z City Bike Global została podpisana na sześć lat, wykonawca systemu postawił wyłącznie na nowe jednoślady
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Mevo 2.0 - wszystkie rowery systemu będą nowe. To decyzja operatora

Start rozruchu wewnętrznego 

System Mevo to drugi w Europie (po Sztokholmie) duży system oparty na rowerach elektrycznych z ręcznie wymienialnymi bateriami. Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych. 

Podobnie jak w Sztokholmie i każdym projekcie innowacyjnym, najbliższy rok wdrażania systemu będzie de facto fazą testową. W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.

System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii. Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.

Mevo 2.0 coraz bliżej. Pierwsze nowe rowery systemu są już w Gdańsku, na razie 95

Pierwszy taki system w Polsce 

System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 jest drugim w Europie (pierwszy był Sztokholm) i pierwszym w Polsce tak innowacyjnym projektem roweru miejskiego. Nowe Mevo będzie nowoczesnym systemem IV generacji opartym o technologię wymiany baterii. Rower włoskiej produkcji Vaimoo zbudowany jest z materiałów pochodzących z recyklingu, zużyte baterie dostaną “drugie życie”, a system obsługiwany będzie wyłącznie przez pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Nowość stanowi możliwość wypożyczenia oraz jazdy na rowerze elektrycznym mimo rozładowanej baterii. 

Mevo 2.0. Delegacja władz Gdańska i radnych testowała w Sztokholmie rowery miejskie

Upadek systemu Mevo 1.0 wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy, a na zlecenie OMGGS Uniwersytet Gdański przeprowadził badania użytkowników. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Parking przed kościołem
Gdańsk-Osowa. Parking już niedługo zapełni się czerwonymi rowerami Mevo 2.0
fot. OMGGS 

Trzy lata przerwy w działaniu roweru z winy Nextbike’a

Trzy lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0, najpopularniejszy system rowerowy w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia (dla porównania w Poznaniu i Wrocławiu - 5, a w Warszawie i Łodzi 6). W systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, spośród których większość posiadała drobne wpłaty. Wg informacji spółki ok. 80 tys. użytkowników.

Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike. Spółka odpowiedzialna za rower Mevo zapłaci 4 mln zł

Mimo zapewnień operatora, należącej do Nextbike Polska spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia br. Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego.

Nowy operator Mevo 2.0

Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Autor: Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego OMGGS 

TV

Dolne Miasto rozświetla już dzielnicowa choinka