
Czytaj także: Mevo 2.0 - wszystkie rowery systemu będą nowe. To decyzja operatora
Start rozruchu wewnętrznego
System Mevo to drugi w Europie (po Sztokholmie) duży system oparty na rowerach elektrycznych z ręcznie wymienialnymi bateriami. Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych.
Podobnie jak w Sztokholmie i każdym projekcie innowacyjnym, najbliższy rok wdrażania systemu będzie de facto fazą testową. W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.
System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii. Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.
Czytaj także: Mevo 2.0 coraz bliżej. Pierwsze nowe rowery systemu są już w Gdańsku, na razie 95
Pierwszy taki system w Polsce
System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 jest drugim w Europie (pierwszy był Sztokholm) i pierwszym w Polsce tak innowacyjnym projektem roweru miejskiego. Nowe Mevo będzie nowoczesnym systemem IV generacji opartym o technologię wymiany baterii. Rower włoskiej produkcji Vaimoo zbudowany jest z materiałów pochodzących z recyklingu, zużyte baterie dostaną “drugie życie”, a system obsługiwany będzie wyłącznie przez pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Nowość stanowi możliwość wypożyczenia oraz jazdy na rowerze elektrycznym mimo rozładowanej baterii.
Czytaj także: Mevo 2.0. Delegacja władz Gdańska i radnych testowała w Sztokholmie rowery miejskie
Upadek systemu Mevo 1.0 wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy, a na zlecenie OMGGS Uniwersytet Gdański przeprowadził badania użytkowników. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Trzy lata przerwy w działaniu roweru z winy Nextbike’a
Trzy lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0, najpopularniejszy system rowerowy w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia (dla porównania w Poznaniu i Wrocławiu - 5, a w Warszawie i Łodzi 6). W systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, spośród których większość posiadała drobne wpłaty. Wg informacji spółki ok. 80 tys. użytkowników.
Czytaj także: Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike. Spółka odpowiedzialna za rower Mevo zapłaci 4 mln zł
Mimo zapewnień operatora, należącej do Nextbike Polska spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia br. Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego.
Nowy operator Mevo 2.0
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Autor: Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego OMGGS