Terminal kontenerowy Baltic Hub podsumował rok 2023. Jedyny taki na Bałtyku

W ub. roku Baltic Hub obsłużył 20-milionowy kontener od początku działalności w 2007 r. Trwa rozbudowa terminalu T3, zakończenie inwestycji zaplanowano na 2025 r. Spółka zatrudnia 1350 osób, a Skarb Państwa zarobił na działalności gdańskiej firmy z tytułu podatków, akcyzy i ceł prawie 6,7 mld zł - to najważniejsze dane zawarte w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju za 2023 r. opublikowanym przez Baltic Hub, który jest największym polskim terminalem kontenerowym i jedynym terminalem głębokowodnym na Bałtyku.
11.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia duży port kontenerowy. Na pierwszym planie widać setki kontenerów ustawionych na placu składowym, różniących się kolorami i oznaczeniami różnych firm spedycyjnych, takich jak Maersk, Hapag-Lloyd, COSCO i innych. W tle znajduje się duży kontenerowiec z napisem OOCL  na burcie, zacumowany przy nabrzeżu. W porcie znajdują się także wysokie, niebieskie dźwigi portowe używane do załadunku i rozładunku kontenerów z statków. W oddali można dostrzec elementy infrastruktury portowej oraz dalszą część miasta lub przemysłowej zabudowy. Niebo jest pochmurne, co nadaje scenerii bardziej stonowany, szary odcień.
Pomysł powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego został zainicjowany pod koniec lat 90. XX wieku. Była to odpowiedź na rosnący potencjał głębokowodnych szlaków handlowych na Bałtyku. Do zaprojektowania, zbudowania oraz obsługi terminalu Port Gdańsk wybrał firmę DCT Gdańsk (w styczniu 2023 r. przemianowaną na Baltic Hub). Budowa terminalu o powierzchni 36 ha zdolnego na początku do obsługi 500 tys. TEU rocznie ruszyła w 2005 r. Pierwszy statek wpłynął dwa lata później
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl

Co zawiera raport Baltic Hub?

Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2023 r. to obszerna - prawie 70-stronicowa publikacja - podsumowująca ubiegłoroczną działalność Baltic Hub, którego główna siedziba mieści się przy ul. Kontenerowej 7. Dokument przypomina też całą historię przedsiębiorstwa oraz podaje najważniejsze plany na przyszłość. 
 
Jako port kontenerowy Baltic Hub łączy Azję, Unię Europejską z Polską i rynkami Europy Środkowo-Wschodniej oraz całego Morza Bałtyckiego. 

Perspektywy rozwoju w kontekście budowy nowego terminalu

Dziś Baltic Hub (do października 2022 r. firma nosiła nazwę Deepwater Container Terminal Gdańsk, w skrócie DCT Gdańsk - przyp. red.) dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami. Mają one długość 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 

Baltic Hub największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Rekordy przeładunków 2023 roku

W trakcie budowy jest trzecie nabrzeże T3, które ma być oddane do użytku w 2025 roku. 
Mapa przedstawia lokalizację terminalu Baltic Hub w Gdańsku oraz jego połączenia logistyczne z innymi miastami i portami w regionie Morza Bałtyckiego oraz wewnątrz kraju. Baltic Hub znajduje się w Gdańsku, a strzałki na mapie wskazują kierunki transportu kontene rowego do różnych miejsc docelowych. Na mapie zaznaczone są główne kierunki transportu:Połączenia morskie prowadzą do portów w Norrkoping, Sztokholmie, Gavle, Rauma, Helsinkach, Kotka, Tallinie, Rydze i Kłajpedzie. Połączenia lądowe prowadzą do większych miast w Polsce: Poznań, Warszawa, Łódź, Wrocław, Katowice oraz do innych krajów, takich jak Czechy i Słowacja.
 
mat. Baltic Hub
 
Dzięki tej inwestycji Baltic Hub zyska dodatkowe 717 metrów długości nabrzeże, przy głębokości wody wynoszącej 17,5 metra. Terminal T3 wyposażony będzie w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG.
 
T3 pozwoli Baltic Hub zwiększyć roczną dodatkową przepustowość na poziomie 1,5 miliona TEU, a całkowitą przepustowość terminalu do 4,5 miliona TEU rocznie. 

Nowy terminal w Baltic Hub już z kamieniem węgielnym. Zacznie pracę w 2025. FOTO i WIDEO

Dla tych, którzy nie znają fachowej terminologii warto wyjaśnić, czym jest TEU. Skrót ten pochodzi z języka angielskiego (Twenty-foot Equivalent Unit) i oznacza jednostkę pojemności używaną w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna kontenerowi o wymiarach 20 × 8 × 8,5 stopy, czyli 6,10 × 2,44 × 2,59 metra. 1 TEU = 1 standardowy kontener
 
Budowa T3 ruszyła w październiku 2022 r. Koszt inwestycji to 450 mln euro. 

Ile ładunków przeładował Baltic Hub w 2023?

Od października 2023 r. Baltic Hub obsługuje trzy serwisy oceaniczne tygodniowo. To oznacza, że w gdańskim porcie cumują przy nabrzeżu trzy oceaniki (jedne z największych statków kontenerowych na świecie) w tygodniu. 
Zdjęcie przedstawia infografikę podsumowującą osiągnięcia Baltic Hub w 2023 roku. Na górze widnieje napis "Nasze sukcesy w 2023", który jest częściowo przezroczysty, przez co w tle widać fragmenty portu kontenerowego i lasu.
 
mat. Baltic Hub
 
W lutym 2023 r. miała miejsce wyjątkowa sytuacja, kiedy to Baltic Hub jednocześnie obsłużył dwa statki oceaniczne: MSC Jade, który może zabrać na pokład ponad 19 tys. TEU oraz OOCL United Kingdom o pojemności ponad 21 tys. TEU.
 
Wynik operacyjny terminalu w 2023 roku to rekordowe 2 050 813 TEU. 
Największa liczba przeładunków podczas jednego zawinięcia - 13 195 kontenerów (22 454 TEU) - została odnotowana we wrześniu na statku Marit Maersk.

Ile pieniędzy Baltic Hub przekazał budżetowi państwa?

Prężna działalność Baltic Hub to duże korzyści dla lokalnej i polskiej gospodarki.  
 
W 2023 r. spółka odprowadziła do budżetu państwa ponad 172 mln zł w formie podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Łącznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł Baltic Hub wygenerował prawie 6,7 mld złotych do budżetu państwa. 

Jak powiększyła się załoga Baltic Hub?

W 2023 roku Baltic Hub współpracował z: 
 
  • 900 firmami spedycyjnymi i agencjami celnymi
  • 1644 przewoźnikami drogowymi
  • 39 firmami kolejowymi
Zdjęcie przedstawia infografikę dotyczącą wpływów finansowych Baltic Hub do budżetu państwa polskiego w 2023 roku. Na górze zdjęcia widnieje obraz portu kontenerowego w nocy, z widocznymi kontenerami i oświetlonymi dźwigami portowymi. Na tle tego obrazu znajduje się napis: "Wygenerowaliśmy ok. 6,7 mld złotych do budżetu państwa polskiego z tytułu podatków granicznych".
 
mat. Baltic Hub
 
Raport podaje, że Baltic Hub pośrednio przyczynił się do utworzenia blisko 36 tysięcy miejsc pracy. 
 
W samym Baltic Hub w 2023 roku odnotowano znaczący wzrost zatrudnienia do 1350 osób (1134 mężczyzn i 216 kobiet). To więcej o 21,56% w porównaniu do 2022 r. 

Co Baltic Hub robi na rzecz ekologii?

W Raporcie Zrównoważonego Rozwoju za 2023 r. Baltic Hub dużą uwagę zwraca na swoje działania związane z ochroną środowiska naturalnego. 

Konkurs grantowy "Busole" dla podmiotów z trzech dzielnic. 250 tys. zł do wzięcia od Baltic Hub

Neutralność emisji CO2 (dwutlenek węgla) gdańska firma zamierza osiągnąć do 2050 r. Aby zrealizować ten cel, do 2030 r. Baltic Hub zamierza zredukować emisję CO2 do atmosfery o 50% w porównaniu z 2019 r
 
W 2023 r. spółka wdrożyła m.in. nowe instalacje fotowoltaiczne i zainwestowała w 10 elektrycznych suwnic placowych RTG. Już teraz, cała energia elektryczna zużywana w Baltic Hub wspiera odnawialne źródła energii.

Prospołeczna aktywność firmy

Podobnie, jak w ubiegłych latach Baltic Hub angażuje się w rozwój lokalnej społeczności. 
Zdjęcie przedstawia grupę osób uczestniczących w uroczystości związanej z Baltic Hub. W centrum grupy znajduje się duży betonowy blok z tablicą pamiątkową, sugerujący kamień węgielny lub pamiątkowy element związany z budową lub otwarciem nowego projektu. W tle widoczne są flagi z logo Baltic Hub oraz Budimex, co wskazuje na zaangażowanie tych firm w projekt. Za uczestnikami znajduje się ogrodzenie budowlane, a dalej widoczny jest plac budowy z ciężkim sprzętem, co podkreśla charakter wydarzenia jako związany z budową.
Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub odbyła się 5 czerwca 2024 roku
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
 
W 2023 r. firma zrealizowała 50 różnorodnych projektów, przekazując łącznie ok. 600 tys. zł na rzecz mieszkańców okolicznych dzielnic. Inicjatywy obejmowały programy edukacyjne, ekologiczne i kulturalne. Jedną z nich była II edycja konkursu grantowego „Busole”, którego celem jest wsparcie najbliższego sąsiedztwa Baltic Hub. Z projektów skorzystało ponad 1,6 tys. osób. 

Przedwojenna Poczta Morska zabytkiem. Port Gdańsk planuje generalny remont

Spółka została też fundatorem projektu „Dzielnicowy Hub Kreatywności”, -- Stowarzyszenia „Przyjazne Pomorze”, które zrealizowało bezpłatne zajęcia artystycznych i muzyczne w okresie wakacyjnym  dla dzieci i młodzieży w Bibliotece Społecznej na Stogach.

Kto jest właścicielem Baltic Hub?

40% - PSA International (PSA) - to wiodący, globalny operator portowy. Obecnie portfolio PSA obejmuje ponad 60 terminali morskich, kolejowych i śródlądowych w ponad 170 lokalizacjach w 45 krajach - w tym dwa flagowe porty w Singapurze i Belgii. 
 
30% - Polski Fundusz Rozwoju (PFR) - to spółka akcyjna założona w 2016 r. przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Oferuje instrumenty wspierające m.in. rozwój przedsiębiorstw oraz inwestuje w zrównoważony rozwój społeczny i wzrost gospodarczy kraju
 
30% - IFM Investors - to globalny menedżer funduszy instytucjonalnych, który na dzień 31 marca 2024 r. zarządzał funduszami o wartości 145 mld USD. Założony ponad 25 lat temu i będący własnością 17 australijskich funduszy emerytalnych. IFM Investors posiada biura w trzynastu miastach: Melbourne, Sydney, Nowym Jorku, Houston, Tokio, Hongkongu, Seulu, Londynie, Amsterdamie, Mediolanie, Berlinie, Warszawie i Zurychu.

 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!